17 330 läst ·
87 svar
17k läst
87 svar
Lödning: Låna ström från kabel
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
nisse123: Okej, märkligt att det inte finns en enda bild på nätet på hur en färdig anslutning med detta ser ut. Och vad heter dem, det du och berrabongo referar till som "sånna"? =p
Du verkar ju pålästpeterwesterlund skrev:
Fast att i ord beskriva en bra lödning går knappast. Man måste se och öva.
Viktigast är en lödkolv/penna med lagom effekt för ändamålet och att det blir genomlött och ingen kallödning.
Sedan kan övergången mellan den - av lödningen styva tråden - och resten av kabeln vara en svag punkt som bör böj-avlastas.
Men, som andra sagt, ta den smidigaste vägen med nåt klämdon.
Då håller det tillräckligt bra
/M
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ja alltså, jag slipper helst löda. Men trodde jag var tvungen, så har verkligen försökt lära mig det så bra jag kan och tänkte köpa några kablar att testa. Har förresten inte bar läst, utan även sett youtube-videor om hur man löder 
Men nu har jag kollat på det här med skarvklämma och förstått hur det fungerar:
Verkar ju skitbra
Men nu har jag kollat på det här med skarvklämma och förstått hur det fungerar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju skitbra
Och byter man tång mot en polygrip för själva klämmandet så blir det ännu bättre. en vanlig tång kan ju inte trycka rakt på clipset utan kommer att trycka mer på ena sidan. En polygrip rätt justerad trycker jämnare.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
och skulle vilja sätta dit original igen. lossa "klämmorna, tejpa med el tejppeterwesterlund skrev:Ja alltså, jag slipper helst löda. Men trodde jag var tvungen, så har verkligen försökt lära mig det så bra jag kan och tänkte köpa några kablar att testa. Har förresten inte bar läst, utan även sett youtube-videor om hur man löder
Men nu har jag kollat på det här med skarvklämma och förstått hur det fungerar:
[bild]
Verkar ju skitbra![]()
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ja precis, bra om man skulle ångra sig eller kodningen av de nya lyktorna skiter sig 
Jag försökte beskriva hur dom röda och blå som berrabongo rekommenderade fungerar. Tydligen blev det helt misslyckat, men som nisse123 skev köp några så ser du hur dom fungerar. OBS dom ska man bara använda i bilar och dyl.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
elmont: Jag förstår nu i efterhand hur du menade
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Till användning:
Du ska alltså ersätta vanliga bakljus med LED?
Och då ska du stjäla ström till bägge från nummerplåtsbelysning?
Kommer du att ha de gamla bakljus kvar?
Om inte, tänk på att bakljusen måste hänger på separata säkringar utifall att en säkring går, då lyser den andra lampan fortfarande. Ansluter du båda nya till nummerplåtsbelysningen så försvinner den effekten. Big no no!
Har du en modern bil så kan det hända att du får felsignal att bakljusen är trasiga.
Det finns bättre sätt!
Du ska alltså ersätta vanliga bakljus med LED?
Och då ska du stjäla ström till bägge från nummerplåtsbelysning?
Kommer du att ha de gamla bakljus kvar?
Om inte, tänk på att bakljusen måste hänger på separata säkringar utifall att en säkring går, då lyser den andra lampan fortfarande. Ansluter du båda nya till nummerplåtsbelysningen så försvinner den effekten. Big no no!
Har du en modern bil så kan det hända att du får felsignal att bakljusen är trasiga.
Det finns bättre sätt!
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Thomas_Blekinge: Det är så här dom ska installeras, det är inget jag kommit på. Det står i instruktionerna. Observera att det endast är två små delar som sitter på själva bakluckan som ska stjäla denna ström. Min bil är en Audi A3 Sportback om någon vet hur den ser ut. Det är dock kanske så att det går två sladdar från nummerplåten, en från vardera lampa. Jag har faktiskt inte kollat det än. Men är något jag funderat på.
Men det stämmer; det kommer inte lysa någon varning om bakljusen är trasiga. Det är jag medveten om och står i instruktionen. Däremot är det ju LED så dom kommer ju inte bli naturligt trasiga de närmsta typ 30 åren.
Edit: Jaha, du skrev att dom FÅR en felsignal att dom är trasiga. Nej, så är det inte, det står i instruktionerna.
Men det stämmer; det kommer inte lysa någon varning om bakljusen är trasiga. Det är jag medveten om och står i instruktionen. Däremot är det ju LED så dom kommer ju inte bli naturligt trasiga de närmsta typ 30 åren.
Edit: Jaha, du skrev att dom FÅR en felsignal att dom är trasiga. Nej, så är det inte, det står i instruktionerna.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Ska du ta bort de gamla bakljusen?
Att det står så i instruktionerna säger ingenting, de kan vara skrivna i Kina. Det är användningen här i Sverige som ska vara laglig och framförallt säker.
Att det står så i instruktionerna säger ingenting, de kan vara skrivna i Kina. Det är användningen här i Sverige som ska vara laglig och framförallt säker.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Snälla du, jag har koll på vad jag köpt. Företaget är baserat i Tyskland och det är Audi originaldelar jag köpt. Här finns för övrigt återförsäljarens instruktioner: http://www.bilkomponenter.no/users/...celift_rear_lights_Audi_A3_8PA_englisch_1.pdf (dock är Bilkomponenter.no inte återförsäljaren, jag har köpt direkt från Kufatec)
De gamla lyktorna ska monteras bort helt, ja.
De gamla lyktorna ska monteras bort helt, ja.
