S
glöm lödning.
och till biltema t.ex och kolla baksidan på en sådan förpackning

nisse123: Okej, märkligt att det inte finns en enda bild på nätet på hur en färdig anslutning med detta ser ut. Och vad heter dem, det du och berrabongo referar till som "sånna"? =p

Biltema "skarvklämma" 44-035

peterwesterlund skrev:
MagHam: Senast jag lödde var nog i grundskolan. Jag har ändå försökt läsa på på internet nu om hur man går till väga
..........
Du verkar ju påläst :)
Fast att i ord beskriva en bra lödning går knappast. Man måste se och öva.
Viktigast är en lödkolv/penna med lagom effekt för ändamålet och att det blir genomlött och ingen kallödning.
Sedan kan övergången mellan den - av lödningen styva tråden - och resten av kabeln vara en svag punkt som bör böj-avlastas.

Men, som andra sagt, ta den smidigaste vägen med nåt klämdon.
Då håller det tillräckligt bra

/M

Redigerat:
xx.jpg

Här har du en bild också, kallas även "strömtjuv"

Ja alltså, jag slipper helst löda. Men trodde jag var tvungen, så har verkligen försökt lära mig det så bra jag kan och tänkte köpa några kablar att testa. Har förresten inte bar läst, utan även sett youtube-videor om hur man löder ;)

Men nu har jag kollat på det här med skarvklämma och förstått hur det fungerar:
skarvklamma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar ju skitbra :)

Och byter man tång mot en polygrip för själva klämmandet så blir det ännu bättre. en vanlig tång kan ju inte trycka rakt på clipset utan kommer att trycka mer på ena sidan. En polygrip rätt justerad trycker jämnare.

S
peterwesterlund skrev:
Ja alltså, jag slipper helst löda. Men trodde jag var tvungen, så har verkligen försökt lära mig det så bra jag kan och tänkte köpa några kablar att testa. Har förresten inte bar läst, utan även sett youtube-videor om hur man löder ;)

Men nu har jag kollat på det här med skarvklämma och förstått hur det fungerar:
[bild]

Verkar ju skitbra :)
och skulle vilja sätta dit original igen. lossa "klämmorna, tejpa med el tejp

Ja precis, bra om man skulle ångra sig eller kodningen av de nya lyktorna skiter sig ;)

Jag försökte beskriva hur dom röda och blå som berrabongo rekommenderade fungerar. Tydligen blev det helt misslyckat, men som nisse123 skev köp några så ser du hur dom fungerar. OBS dom ska man bara använda i bilar och dyl.

elmont: Jag förstår nu i efterhand hur du menade

Till användning:
Du ska alltså ersätta vanliga bakljus med LED?
Och då ska du stjäla ström till bägge från nummerplåtsbelysning?
Kommer du att ha de gamla bakljus kvar?
Om inte, tänk på att bakljusen måste hänger på separata säkringar utifall att en säkring går, då lyser den andra lampan fortfarande. Ansluter du båda nya till nummerplåtsbelysningen så försvinner den effekten. Big no no!
Har du en modern bil så kan det hända att du får felsignal att bakljusen är trasiga.
Det finns bättre sätt!

Thomas_Blekinge: Det är så här dom ska installeras, det är inget jag kommit på. Det står i instruktionerna. Observera att det endast är två små delar som sitter på själva bakluckan som ska stjäla denna ström. Min bil är en Audi A3 Sportback om någon vet hur den ser ut. Det är dock kanske så att det går två sladdar från nummerplåten, en från vardera lampa. Jag har faktiskt inte kollat det än. Men är något jag funderat på.

Men det stämmer; det kommer inte lysa någon varning om bakljusen är trasiga. Det är jag medveten om och står i instruktionen. Däremot är det ju LED så dom kommer ju inte bli naturligt trasiga de närmsta typ 30 åren.

Edit: Jaha, du skrev att dom FÅR en felsignal att dom är trasiga. Nej, så är det inte, det står i instruktionerna.

Redigerat:
Ska du ta bort de gamla bakljusen?
Att det står så i instruktionerna säger ingenting, de kan vara skrivna i Kina. Det är användningen här i Sverige som ska vara laglig och framförallt säker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.