Hur fungerar de här locken som syns på bilden? De sitter i taket ovanför pannan. Därigenom går skorstenspipan och ett par rör till ventilationen. Vet du hur locken sitter fast och hur de kan monteras tillbaka igen om man lossar på ett av dem? Vid brandskyddsinspektionen vill de kunna se skorstensschaktet och jag tänker att detta kan vara ett bra ställe. Vore ju också fint att kunna städa bort eventuellt skräp som kan tänkas ligga där sedan huset byggdes på 70-talet.

Vet inte om det hamnar i rätt grupp nu. Är det fel så säg till var det hör hemma. :-)
 
  • Stort metallrör i hörn, med flänsar, mot betongvägg, lite rost, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
De ser ut att ha en skruv i mitten så jag skulle prova att skruva på hela locket på samma sätt som en tallriksventil. Aldrig sett något liknande dock.
 
Det sitter en nit i mitten av någon oklar anledning. Falsen är så tunn, 5-6 mm eller liknande så det är svårt att få grepp att skruva på locket. Lust art knacka till den med hammaren men rädd att jag inte får dit locket igen. Vore lite jobbigt läge...
 
Kan kanske sitta nån sorts fjäderbleck i locket om det är en nit. Kan du snurra eller få loss locket med t.ex ett par bitar silvertejp som grepp?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Kan kanske sitta nån sorts fjäderbleck i locket om det är en nit. Kan du snurra eller få loss locket med t.ex ett par bitar silvertejp som grepp?
Bra idé. Ska testa tejptricket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.