424 läst ·
11 svar
424 läst
11 svar
Attefallshus i isoler-leca block som icke proffs
Hej jag är ute efter att bygga ett attefallshus på 30kvm. Eftersom men bara får bygga 4m högt och jag vill ha högre i tak så tänkte jag antingen gräva lite djupare så att 50cm av huset ligger under mark, då krävs inget tillstånd och jag får högre takhöjd eftersom golvet är lägre ner alternativt att jag fyller på med makadam och matjord 50cm upp så att jag artificiellt flyttar upp marken och därmed kan bygga högre.
Obs, jag är lekman så kan ha förväxlat begrepp, men så här har jag förstått att jag skulle behöva gå till
Då kommer problem nummer 1: fukt och vatten.
1. Eftersom den ligger under mark så krävs det bra dränering och med dräneringsrör under plattans lägsta nivå.
2. rödgrund för att täppa till porerna i leca-blocken
3. Kallasfalt stryks på för att vättentäta (första tätningsskiktet)
4. Lägga på Isodrän för att skydda mot vatten samt isolera lite
5. Fyll på med makadam som motfyllnad
låter detta som en rimlig plan eller kommer jag få fuktskador? Vad har jag missat? Och är det ok att bara fylla på med makadam vid sidan om huset för att ändra på vart marken börjar? Jag kommer att bygga ett stort hus precis bredvid, så kommer att ha en massa jord över som jag kan sprida run på en relativt platt tomt
Obs, jag är lekman så kan ha förväxlat begrepp, men så här har jag förstått att jag skulle behöva gå till
Då kommer problem nummer 1: fukt och vatten.
1. Eftersom den ligger under mark så krävs det bra dränering och med dräneringsrör under plattans lägsta nivå.
2. rödgrund för att täppa till porerna i leca-blocken
3. Kallasfalt stryks på för att vättentäta (första tätningsskiktet)
4. Lägga på Isodrän för att skydda mot vatten samt isolera lite
5. Fyll på med makadam som motfyllnad
låter detta som en rimlig plan eller kommer jag få fuktskador? Vad har jag missat? Och är det ok att bara fylla på med makadam vid sidan om huset för att ändra på vart marken börjar? Jag kommer att bygga ett stort hus precis bredvid, så kommer att ha en massa jord över som jag kan sprida run på en relativt platt tomt
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Om marknivån är samma som finns i detaljplanen för din tomt och din tomt är skapligt jämn .
Bor du i ett detaljplanerat område så krävs marklov för att tex höja marknivån med mer än 0,5 m .
Utan att veta hur dina markförhållanden är så att bygga källare är ovanligt nu för tiden .
Gräver tex jag mig ned 1 m i backen så är det vatten i gropen dagen efter , detta utan regn .
Oftast är det en stor utmaning att få källare helt fuktsäkra .
När man dränerar runt grunden så måste stenkistan / dräneringsbrunnen ligga lägre än dräneringen .
Bor du i ett detaljplanerat område så krävs marklov för att tex höja marknivån med mer än 0,5 m .
Utan att veta hur dina markförhållanden är så att bygga källare är ovanligt nu för tiden .
Gräver tex jag mig ned 1 m i backen så är det vatten i gropen dagen efter , detta utan regn .
När man dränerar runt grunden så måste stenkistan / dräneringsbrunnen ligga lägre än dräneringen .
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ja, om jag fyller på med makadam upp endast 50cm på sidorna och jämnar ut ca 7m bortom attefallshuset så borde det se lite naturligt ut. Och tomten är väldigt plan i övrigt. Men då är frågan, kommer detta att påverka om vatten kan ansamlas vid mitt stora hus som jag ska bygga 10m bort. Stora huset kommer ha platta på mark utan några höjningar eller sänkningar.Tomture61 skrev:
Om marknivån är samma som finns i detaljplanen för din tomt och din tomt är skapligt jämn .
Ja, jag bor inom detaljplan.
Menar du att trots de stegen jag nämnde där ovan så kommer det ändå bli fuktigt? Dessa steg syftar jag på
1. Fylla på med makadam vid sidorna och hälsa marken istället för att gräva ner plattan
2. Vattentäta med asfalt och ha isodrän vid sidan samt dräneringsrör
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Du borde ha en uppgift i dina handlingar om ditt hus / mark gällande höjd över havet .Floyergilmour skrev:
Ja, om jag fyller på med makadam upp endast 50cm på sidorna och jämnar ut ca 7m bortom attefallshuset så borde det se lite naturligt ut. Och tomten är väldigt plan i övrigt. Men då är frågan, kommer detta att påverka om vatten kan ansamlas vid mitt stora hus som jag ska bygga 10m bort. Stora huset kommer ha platta på mark utan några höjningar eller sänkningar.
Ja, jag bor inom detaljplan.
Menar du att trots de stegen jag nämnde där ovan så kommer det ändå bli fuktigt? Dessa steg syftar jag på
1. Fylla på med makadam vid sidorna och hälsa marken istället för att gräva ner plattan
2. Vattentäta med asfalt och ha isodrän vid sidan samt dräneringsrör
Det är detta man utgår från när en byggnads höjd fastslås .
Mao. om du fyller upp med jord / grus runt din byggnad med 0,5 m gör ju inte byggnaden lägre på pappret .
Är du säker? Jag har utgått från att det är marken runt omkring som avgör höjden du får bygga. Ja menar, en tomt som ligger en gata mer kan ju ligga 15m högre upp än min tomt, får den personen inte bygga nåt alls då? Eller tvärtom, att jag får bygga 15 meter högre än tomten för att jag ligger 15 under den tomtenTomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
I min husritning finns ngt som benämns RBS VG , detta är höjden på marken mot ett stipulerat nollvärde .Floyergilmour skrev:
Är du säker? Jag har utgått från att det är marken runt omkring som avgör höjden du får bygga. Ja menar, en tomt som ligger en gata mer kan ju ligga 15m högre upp än min tomt, får den personen inte bygga nåt alls då? Eller tvärtom, att jag får bygga 15 meter högre än tomten för att jag ligger 15 under den tomten
Har ej gått in på Lantmäteriverkets sida för att kontrollera .
Min gissning är att du måste gräva ned din byggnad för att få till en högre inre takhöjd .
Du kan höja / sänka din marknivå på tomten med 0,5 m utan marklov .
När jag planerade takkupor på mitt hus så måste bygglovet ta hänsyn till den förändrade höjden (överlag)
Allt utgick då från markhöjden på min tomt .
Hur det förhåller sig med Attefallare som ej behöver ngt bygglov / besiktning vet jag ej .
Men bygger du högre än vad som gäller så blir det ett svartbygge .
Stannar vattnet kvar på din tomt, eller sluttar det bort från den, eller ned till den från omgivningen?
Hur är geologin? Bor du på en grusås, berg eller en tidigare sjöbotten?
Finns det något dike eller bäck i området?
Som sagt, det finns platser där det inte är problem med källare (och 50 cm är ju inte särskilt djupt, gräv och kolla).
Som sagt, det finns platser där det inte är problem med källare (och 50 cm är ju inte särskilt djupt, gräv och kolla).
låt säg att det råkar vara vatten 1 meter ner, kommer detta att spela någon roll om jag gör de åtgärder som jag specade? eller även dessa åtgärder förgävesG g.kraft skrev:
Nästan heltplatt så långt ögat kan nå. Det är jord under marken, inga vattendrag i närheten.Spikbjörn skrev:
Stannar vattnet kvar på din tomt, eller sluttar det bort från den, eller ned till den från omgivningen?
Man ska inte täta väggen med någon produkt om man ska isolera utvändigt då fukten inifrån kommer fastna i väggen. Läs på Isodräns hemsida: https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg
Om det är stående vatten 1m ner, så spelar inte dräneringen så stor roll, det kan bara rinna undan bra om det kan rinna iväg till en lägre punkt utan vatten. Du kan alltså inte dränera bort grundvatten, bara tillrinnande regnvatten.Floyergilmour skrev:
Så hittar du vatten 1m ner och det inte kommer från ett skyfall. Skulle jag planera om, alternativet är pumpgrop och en pump som trycker iväg vatten längre bort, men beroende på tillflöde av grundvatten i marken kan den pumpen få jobba på väldigt mycket. I praktiken gräver du en stor vattenbrunn som du torrlägger genom att pumpa slut på vatten. Ingen bra lösning, bara den minst dåliga när man redan har huset på plats.
Med lite tur är ovan hypotetiskt, i bästa fall har du torr fin sandjord som knappt behöver dränering. Det är gott att veta innan bygget drar igång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden