Hej jag är ute efter att bygga ett attefallshus på 30kvm. Eftersom men bara får bygga 4m högt och jag vill ha högre i tak så tänkte jag antingen gräva lite djupare så att 50cm av huset ligger under mark, då krävs inget tillstånd och jag får högre takhöjd eftersom golvet är lägre ner alternativt att jag fyller på med makadam och matjord 50cm upp så att jag artificiellt flyttar upp marken och därmed kan bygga högre.

Obs, jag är lekman så kan ha förväxlat begrepp, men så här har jag förstått att jag skulle behöva gå till

Då kommer problem nummer 1: fukt och vatten.
1. Eftersom den ligger under mark så krävs det bra dränering och med dräneringsrör under plattans lägsta nivå.
2. rödgrund för att täppa till porerna i leca-blocken
3. Kallasfalt stryks på för att vättentäta (första tätningsskiktet)
4. Lägga på Isodrän för att skydda mot vatten samt isolera lite
5. Fyll på med makadam som motfyllnad

låter detta som en rimlig plan eller kommer jag få fuktskador? Vad har jag missat? Och är det ok att bara fylla på med makadam vid sidan om huset för att ändra på vart marken börjar? Jag kommer att bygga ett stort hus precis bredvid, så kommer att ha en massa jord över som jag kan sprida run på en relativt platt tomt

Tomture61
Om marknivån är samma som finns i detaljplanen för din tomt och din tomt är skapligt jämn .
Bor du i ett detaljplanerat område så krävs marklov för att tex höja marknivån med mer än 0,5 m .

Utan att veta hur dina markförhållanden är så att bygga källare är ovanligt nu för tiden .
Gräver tex jag mig ned 1 m i backen så är det vatten i gropen dagen efter , detta utan regn .
Oftast är det en stor utmaning att få källare helt fuktsäkra .
När man dränerar runt grunden så måste stenkistan / dräneringsbrunnen ligga lägre än dräneringen .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om marknivån är samma som finns i detaljplanen för din tomt och din tomt är skapligt jämn .
Bor du i ett detaljplanerat område så krävs marklov för att tex höja marknivån med mer än 0,5 m .

Utan att veta hur dina markförhållanden är så att bygga källare är ovanligt nu för tiden .
Gräver tex jag mig ned 1 m i backen så är det vatten i gropen dagen efter , detta utan regn .
Oftast är det en stor utmaning att få källare helt fuktsäkra .
När man dränerar runt grunden så måste stenkistan / dräneringsbrunnen ligga lägre än dräneringen .
Ja, om jag fyller på med makadam upp endast 50cm på sidorna och jämnar ut ca 7m bortom attefallshuset så borde det se lite naturligt ut. Och tomten är väldigt plan i övrigt. Men då är frågan, kommer detta att påverka om vatten kan ansamlas vid mitt stora hus som jag ska bygga 10m bort. Stora huset kommer ha platta på mark utan några höjningar eller sänkningar.

Ja, jag bor inom detaljplan.

Menar du att trots de stegen jag nämnde där ovan så kommer det ändå bli fuktigt? Dessa steg syftar jag på
1. Fylla på med makadam vid sidorna och hälsa marken istället för att gräva ner plattan
2. Vattentäta med asfalt och ha isodrän vid sidan samt dräneringsrör

Tomture61
Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Ja, om jag fyller på med makadam upp endast 50cm på sidorna och jämnar ut ca 7m bortom attefallshuset så borde det se lite naturligt ut. Och tomten är väldigt plan i övrigt. Men då är frågan, kommer detta att påverka om vatten kan ansamlas vid mitt stora hus som jag ska bygga 10m bort. Stora huset kommer ha platta på mark utan några höjningar eller sänkningar.

Ja, jag bor inom detaljplan.

Menar du att trots de stegen jag nämnde där ovan så kommer det ändå bli fuktigt? Dessa steg syftar jag på
1. Fylla på med makadam vid sidorna och hälsa marken istället för att gräva ner plattan
2. Vattentäta med asfalt och ha isodrän vid sidan samt dräneringsrör
Du borde ha en uppgift i dina handlingar om ditt hus / mark gällande höjd över havet .
Det är detta man utgår från när en byggnads höjd fastslås .
Mao. om du fyller upp med jord / grus runt din byggnad med 0,5 m gör ju inte byggnaden lägre på pappret .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Du borde ha en uppgift i dina handlingar om ditt hus / mark gällande höjd över havet .
Det är detta man utgår från när en byggnads höjd fastslås .
Mao. om du fyller upp med jord / grus runt din byggnad med 0,5 m gör ju inte byggnaden lägre på pappret .
Är du säker? Jag har utgått från att det är marken runt omkring som avgör höjden du får bygga. Ja menar, en tomt som ligger en gata mer kan ju ligga 15m högre upp än min tomt, får den personen inte bygga nåt alls då? Eller tvärtom, att jag får bygga 15 meter högre än tomten för att jag ligger 15 under den tomten

Tomture61
Är du säker? Jag har utgått från att det är marken runt omkring som avgör höjden du får bygga. Ja menar, en tomt som ligger en gata mer kan ju ligga 15m högre upp än min tomt, får den personen inte bygga nåt alls då? Eller tvärtom, att jag får bygga 15 meter högre än tomten för att jag ligger 15 under den tomten
I min husritning finns ngt som benämns RBS VG , detta är höjden på marken mot ett stipulerat nollvärde .
Har ej gått in på Lantmäteriverkets sida för att kontrollera .
Min gissning är att du måste gräva ned din byggnad för att få till en högre inre takhöjd .
Du kan höja / sänka din marknivå på tomten med 0,5 m utan marklov .
När jag planerade takkupor på mitt hus så måste bygglovet ta hänsyn till den förändrade höjden (överlag)
Allt utgick då från markhöjden på min tomt .
Hur det förhåller sig med Attefallare som ej behöver ngt bygglov / besiktning vet jag ej .
Men bygger du högre än vad som gäller så blir det ett svartbygge .

Många platser är olämpliga för källare, på andra funkar det fint. Du kanske ska börja med att gräva en grop på 1m för att se hur det ser ut (om du inte redan vet att det är torrt).

Stannar vattnet kvar på din tomt, eller sluttar det bort från den, eller ned till den från omgivningen?
Hur är geologin? Bor du på en grusås, berg eller en tidigare sjöbotten?
Finns det något dike eller bäck i området?
Som sagt, det finns platser där det inte är problem med källare (och 50 cm är ju inte särskilt djupt, gräv och kolla).

G g.kraft skrev:
Många platser är olämpliga för källare, på andra funkar det fint. Du kanske ska börja med att gräva en grop på 1m för att se hur det ser ut (om du inte redan vet att det är torrt).
låt säg att det råkar vara vatten 1 meter ner, kommer detta att spela någon roll om jag gör de åtgärder som jag specade? eller även dessa åtgärder förgäves

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Stannar vattnet kvar på din tomt, eller sluttar det bort från den, eller ned till den från omgivningen?
Hur är geologin? Bor du på en grusås, berg eller en tidigare sjöbotten?
Finns det något dike eller bäck i området?
Som sagt, det finns platser där det inte är problem med källare (och 50 cm är ju inte särskilt djupt, gräv och kolla).
Nästan heltplatt så långt ögat kan nå. Det är jord under marken, inga vattendrag i närheten.

låt säg att det råkar vara vatten 1 meter ner, kommer detta att spela någon roll om jag gör de åtgärder som jag specade? eller även dessa åtgärder förgäves
Om det är stående vatten 1m ner, så spelar inte dräneringen så stor roll, det kan bara rinna undan bra om det kan rinna iväg till en lägre punkt utan vatten. Du kan alltså inte dränera bort grundvatten, bara tillrinnande regnvatten.

Så hittar du vatten 1m ner och det inte kommer från ett skyfall. Skulle jag planera om, alternativet är pumpgrop och en pump som trycker iväg vatten längre bort, men beroende på tillflöde av grundvatten i marken kan den pumpen få jobba på väldigt mycket. I praktiken gräver du en stor vattenbrunn som du torrlägger genom att pumpa slut på vatten. Ingen bra lösning, bara den minst dåliga när man redan har huset på plats.

Med lite tur är ovan hypotetiskt, i bästa fall har du torr fin sandjord som knappt behöver dränering. Det är gott att veta innan bygget drar igång.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.