Låset i min ytterdörr är troligen original sedan huset byggdes 1957 och efter nästan 70 års trogen tjänst så börjar det ge sig. Det tenderar att gå i lås utan att det var intentionen, och det är störande. Det är också ett sånt lås som man ställer i lås-läge och sedan stänger man dörren och då är det låst, vilket gör att det är lätt att råka gå hemifrån utan nyckeln.
Det här låset har ett centrum-centrum-avstånd på 92 mm mellan nyckel och trycke, och jag lyckas inte hitta några låshus på marknaden idag som har det avståndet. Är det jag som inte letat tillräckligt noga? Jag har ett ersättningslås som kommer från en annan dörr (det på bilden) så jag kan byta ut låshuset men egentligen vill jag inte ha den här typen av lås.
Om det inte finns något enkelt sätt att byta bara låshuset så är plan B att skaffa ett digital lås med bluetooth och/eller tagg. Finns det något bra alternativ till Yale Doorman? Vill kunna ge hantverkare och andra tillfällig access.
Det här låset har ett centrum-centrum-avstånd på 92 mm mellan nyckel och trycke, och jag lyckas inte hitta några låshus på marknaden idag som har det avståndet. Är det jag som inte letat tillräckligt noga? Jag har ett ersättningslås som kommer från en annan dörr (det på bilden) så jag kan byta ut låshuset men egentligen vill jag inte ha den här typen av lås.
Om det inte finns något enkelt sätt att byta bara låshuset så är plan B att skaffa ett digital lås med bluetooth och/eller tagg. Finns det något bra alternativ till Yale Doorman? Vill kunna ge hantverkare och andra tillfällig access.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör om så modern standard passar.
Normalt används täckskyltar, ett Yale doorman kanske täcker de gamla urtagen för trycke och låscylinder men även andra smarta lås kan installeras
Slutblecket kan vara lite knepigare framförallt om det finns krav på KL3 certifiering men det brukar gå att lösa men ibland passar nya slutbleck ganska bra.
Normalt används täckskyltar, ett Yale doorman kanske täcker de gamla urtagen för trycke och låscylinder men även andra smarta lås kan installeras
Slutblecket kan vara lite knepigare framförallt om det finns krav på KL3 certifiering men det brukar gå att lösa men ibland passar nya slutbleck ganska bra.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Jag tror att ett Yale Doorman är den enklaste och kanske billigaste lösningen om man inte kan byta ut låshuset rakt av.
Göra om till modern standard innebär att uttagshålen för handtag behöver flyttas så då måste jag reparera hålen och särskilt på insidan, som är lackad, är det inte jätteenkelt att få snyggt. Blir säkert flera timmars jobb med att fixa det.
På den här gamla dörren är cylinderringen på något sätt fastsatt i dörrbladet, så det kan bli lite utmaning att få bort den utan att skada dörren.
Göra om till modern standard innebär att uttagshålen för handtag behöver flyttas så då måste jag reparera hålen och särskilt på insidan, som är lackad, är det inte jätteenkelt att få snyggt. Blir säkert flera timmars jobb med att fixa det.
På den här gamla dörren är cylinderringen på något sätt fastsatt i dörrbladet, så det kan bli lite utmaning att få bort den utan att skada dörren.
Du gör om till samma standard oavsett vilket modernt lås det ersätts med.pelpet skrev:
Jag tror att ett Yale Doorman är den enklaste och kanske billigaste lösningen om man inte kan byta ut låshuset rakt av.
Antingen täcker enheterna till det nya smarta låset urtagen eller så används täckskyltar eller förstärkningsbehör, de gamla hålen kan vara kvar men täcks över.
När jag lämnar offert på liknande byten så räknar jag 1h arbetstid men ofta tar det bara 30min men jag har gått i många äldre fastigheter och bytt en stor mängd av dessa eller gamla Abloy låshus mot ny standard men som ovan och första gången så tar det längre tid.
Om något sitter fast efter du lossat det så sitter det fast i färg eller lack vilket oftast släppet lätt men det finns tillfällen när jag skär runt först så färg inte ska följa med
Tack för mycket bra svar!
Får se om det blir att ta in en offert från en låsfirma eller pilla med det själv. Det kanske är smart att själv plocka loss cylinderringen själv så jag kan snygga till färgen runt. Troligen är det annan färg under befintlig cylinerring och det kanske syns när man sätter dit ett nytt Yale Doorman.
Vilken digitalt lås rekommenderar du? Är det Yale Doorman L3S Family som är bästa valet? Prio 1 är driftsäkerhet/stabilitet. Tänker mig öppning med bluetooth/app eller bricka, helst inte kod. Nyckel behövs inte eftersom det finns en dörr till som är låst med nyckel. Syftet är främst att slippa ta med sig nyckel när man är ute och tränar, kunna släppa in hantverkare/städare och att byta ut det befintliga låset som fungerar dåligt.
Får se om det blir att ta in en offert från en låsfirma eller pilla med det själv. Det kanske är smart att själv plocka loss cylinderringen själv så jag kan snygga till färgen runt. Troligen är det annan färg under befintlig cylinerring och det kanske syns när man sätter dit ett nytt Yale Doorman.
Vilken digitalt lås rekommenderar du? Är det Yale Doorman L3S Family som är bästa valet? Prio 1 är driftsäkerhet/stabilitet. Tänker mig öppning med bluetooth/app eller bricka, helst inte kod. Nyckel behövs inte eftersom det finns en dörr till som är låst med nyckel. Syftet är främst att slippa ta med sig nyckel när man är ute och tränar, kunna släppa in hantverkare/städare och att byta ut det befintliga låset som fungerar dåligt.
Det är en smaksak vad du väljer en del upplever inga problem med smarta lås andra tycker det är mer strul än mekaniska lås eller för täta batteribyten..pelpet skrev:
Tack för mycket bra svar!
Det enda att tänka på är att välja en lösning som uppfyller det krav du har på funktion och uppkoppling.
Om du väljer Doorman L3S så köp ett paket med täckskylt annars köp täckskyltar separat då doorman L3 inte är speciellt bred så krävs täckskyltar för att täcka över märken från tidigare lås,.
I många paket på marknaden medföljer täckskyltar då de ofta används i dörrar som tidigare haft ett annat lås men skippas i nya dörrar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden