Vi har en Daikin utedel mot två innerdelar som varit konstant strul med tills rätt person felsökte.

Ett av problemen berodde på att innerdelarna var felkopplade mot utedelen.
Som jag förstår det finns en styrkabel från respektive innerdel mot utedelen.
Den var förväxlad så enhet1 pratade mot ingång2 osv.

Jag fick också till mig att absolut inte nyttja auto-läget utan enbart kör på fläkt, gärna maxläget.

En annan viktig detalj var att enheterna måste vara inställda på samma funktion, dvs värme eller kyla. Jag kan inte ha en på kyla och en på värme tex, det skapar problem.

Sen bör du säkerställa att filterna inte är igendammade.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Om det är -10 grader ute eller kallare och du vill ha 21 grader i rummet ska börvärdet vara minst 22 grader.

Men allt tyder på en för effektsvag modell.

Du kan inte jämföra rakt av med grannen, det huset har kanske ett lägre värmeeffektbehov. Effektbehovet vid DVUT bestäms av husets storlek och värmeförluster (isoleringsgrad).

Att du inte får 21 grader inomhus vid -14 grader utomhus är helt normalt med den modellen av värmepump.
Grannen och jag har lika hus (radhus), men det är möjligt att han har bättre isolerat

• Gilla
johanknutson
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Något är fel och första gissningen är läckage och därmed köldmediebrist.
Om utedelen är ren från snö och is och du startar upp dom 3 innerdelarna som tänkt och det behövs värme så ska utedelens batteriyta efter ca 40-60 minuter bli jämnt påfrusen, får du som ränder tyder det på köldmediebrist.
Men med förbehåll att om det inte är så stort värmebehov och den går på låg last så kan det bli ränder .

Det borde vara garanti kvar då den var 4år så jag skulle kontakta återförsäljaren.
Vad menas med "batteriyta"? Jag frågade grannen vilken modell han hade och det var en Daikin 3MXM52, som jag förstår det så borde den vara "sämre" än min.

T
ad4k ad4k skrev:
Vad menas med "batteriyta"? Jag frågade grannen vilken modell han hade och det var en Daikin 3MXM52, som jag förstår det så borde den vara "sämre" än min.
Tror den modellen har en effekt på runt 5,4kW vid -15 så den är "bättre" än din när det är kallt ute.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
ad4k ad4k skrev:
Lamellerna du ser på baksidan av utedelen

ad4k ad4k skrev:
Stänger jag av alla innerdelar utom 1, och den sätter jag på 31 grader och blåser full-blås på en termometer så blir den efter ett tag 34 grader men inte varmare. Det är nu -7.8 grader ute
Varför sätter Du den på 31 grader? Vill Du ha det inne?

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför sätter Du den på 31 grader? Vill Du ha det inne?
För att vara helt säker att inte termostaten ska avbryta "testet" med termometern. Annars brukar jag ha den på 21 grader i vanliga fall, inte för att den blir så varm men...

• Gilla
Cul
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Lamellerna du ser på baksidan av utedelen
Så här ser värmekabeln ut inuti maskinen (de där rök liknande stronkarna är från bildredigering då jag tog flera bilder och la ihop dom för att få bort gallret.) Jag ser att det är liiite is kvar i maskinen fortfarande.

• Värmekabel inuti en maskin med metallstöd och lite kvarvarande is, redigerad bild för borttagning av galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Då är det sannolikt inget fel på maskinen, utan mer att den är underdimensionerad.

Enligt databladet så har den modellen en kapacitet på 3,2kW när det är -15 grader ute.

V
Enligt databladet så ska den ha 4.2kW vid -15 och 7kW när den gör "hyper heating" vid -15 vad det nu är.

• Datablad för värmepump MXZ Multisplit, visar värmeeffekt 4,2 kW och 7 kW vid hyper heating vid -15°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ad4k ad4k skrev:
Så här ser värmekabeln ut inuti maskinen (de där rök liknande stronkarna är från bildredigering då jag tog flera bilder och la ihop dom för att få bort gallret.) Jag ser att det är liiite is kvar i maskinen fortfarande.
Ja den ligger även inuti 👍
Måste vara en lång rackare då den även gick på baksidan.
Är den ljummen nu när det är kallt ?
Kolla även så utedelen står i väg med ett vattenpass när du ändå håller på i sidled och fram/bak, lutar den åt fel hål rinner inte vattnet ut genom hålen och kan börja bygga is på fel ställen

ad4k ad4k skrev:
Enligt databladet så ska den ha 4.2kW vid -15 och 7kW när den gör "hyper heating" vid -15 vad det nu är.
Hyper heating modellen är en av två duo modeller från Mitsubishi.
Siffrorna du ringar in är inte vad dom ska ha utan vad dom kan leverera vid -15 ute och effekten delas på antalet innerdelar om alla innerdelar är i drift på vintern.

• Gilla
adron
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ja den ligger även inuti 👍
Måste vara en lång rackare då den även gick på baksidan.
Är den ljummen nu när det är kallt ?
Kolla även så utedelen står i väg med ett vattenpass när du ändå håller på i sidled och fram/bak, lutar den åt fel hål rinner inte vattnet ut genom hålen och kan börja bygga is på fel ställen
Nä, den är kall. Den kanske bara värms upp ibland?. Finns det andra fel förutom köldmedie som har liknande symptom, om du får gissa? Tänkte eftersom jag är ganska säker på att dom kollade det för ett halvår sen.

ad4k ad4k skrev:
Nä, den är kall. Den kanske bara värms upp ibland?. Finns det andra fel förutom köldmedie som har liknande symptom, om du får gissa? Tänkte eftersom jag är ganska säker på att dom kollade det för ett halvår sen.
sitter en termostat någonstans som troligen går in vid +3 och du hade väl betydligt kallare än så och borde då vara varm.
Alternativt är den ansluten på en kontakt på kretskortet så den bara går in under själva avfrostningen men tror inte den modellen har den kontakten.
får du ränder på baksidan som jag nämnde tidigare så låter det som köldmediebrist , fyrvägare som hamnat i något mellanläge ger dålig effekt.
Kör den i värmedrift och bryt strömmen med tex arbetsbrytaren eller säkringen och vänta ca 10 minuter och starta upp den igen om det får fyrvägaren att ”lossna” .
Om avfrostningsgivaren har lossnat från röret/rörklämman så isar den igen men din verkar ge dålig effekt fast utedelen är ren från is.

Du får nog be någon kika på den igen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
ad4k ad4k skrev:
Du har den vanligt modellen. Inte den modellen som har "hyper heating".

4.2kW vid -15 är inte jättemycket för ett helt hus. Men man tycker rummet där innedelen sitter skulle blir varm i alla fall.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
1,4 kW för ett rum vid -15 (delat på tre innedelar) räcker väl kanske lagom för underhållsvärme?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.