Höj flödet på cirkulationspumpen samt strypa flödet på de radiatorer som har låg difftemperatur (i första skedet), vänta någon dag, när rumstemperaturen har stabiliserats, justera förinställningen på radiatorventilerna om det är ojämn temperatur mellan rummen (skit i om det är för varmt/kallt) om ni vill ha jämn temperatur mellan rummen.

Sen justera värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen, helst bör man ha även en rumsgivare inkopplad till reglercentralen, förutom obligatoriska framledningsgivaren och utegivaren.

Sista steget är montera och injustera termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Termostaterna bör inte strypa flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

• Gilla
Fredrik Jacobsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Höj flödet på cirkulationspumpen samt strypa flödet på de radiatorer som har låg difftemperatur (i första skedet), vänta någon dag, när rumstemperaturen har stabiliserats, justera förinställningen på radiatorventilerna om det är ojämn temperatur mellan rummen (skit i om det är för varmt/kallt) om ni vill ha jämn temperatur mellan rummen.

Sen justera värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen, helst bör man ha även en rumsgivare inkopplad till reglercentralen, förutom obligatoriska framledningsgivaren och utegivaren.

Sista steget är montera och injustera termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Termostaterna bör inte strypa flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Ok radiatorpumpen står nu på PP2, ska testa PP3 och strypa de radiatorer som har lägst delta. Kan man göra båda samtidigt? Eller jag måste vänta tills pumpen ger resultat på deltat?

Kurvan och förskjutningen har jag rätt bra koll på nu efter lite laborerande. Gjorde en sista justering imorse på förskjutningen. 48C från pannan räcker ju bara till ca 18-19C i huset så ökade på till ca 52 utan att röra kurvan. Hoppas nå ca 21-22 i huset nu.

Har varit rätt jämnt runt 1-3C medan jag meckat med detta så får kanske justera kurvan igen lite när det blir -10 eller +10 så lutningen blir rätt.

Eftersom jag inte har en separat stam till ovanvåningen (som kräver mindre effekt pga bra isolerat) och som jag kan strypa separat så kan det väl bli så att jag får ha lägre delta på radiatorerna på ovanvåningen om jag ska ha 22C på entréplan och 20C där uppe?

Vilken difftemperatur det är över varje radiator beror bl.a. på vilken effektstorlek det är på radiatorn i förhållande till vad rummet kräver/förbrukar i effekt.

Är radiatorn överdimensionerad så blir difftemperaturen större.
Är radiatorn underdimensionerad så blir difftemperaturen mindre.

Demmpa Demmpa skrev:
Vilken difftemperatur det är över varje radiator beror bl.a. på vilken effektstorlek det är på radiatorn i förhållande till vad rummet kräver/förbrukar i effekt.

Är radiatorn överdimensionerad så blir difftemperaturen större.
Är radiatorn underdimensionerad så blir difftemperaturen mindre.
Ja precis så det får bli lite som det blir då om vi vill ha jämnt 21C överallt där vi har radiatorer. Nu har den gått med steg 3 på pumpen och nu är det tryck i systemet :) Bastu på plan 2... har inte strypt något än men det är nästa steg.

Vet du ungefär vilken tempskillnad man kommer se när jag ändrar radiatorinställningen från N fullt öppen till ex steg 7, 6 osv. Annars får man testa ett hack åt gången.

• Tabell över radiatorer och temperaturdifferenser med värden för olika rum på olika våningsplan i en byggnad, visas färgmarkerade deltas.
  • Tabell över radiatorinställningar för RA-N PURE med anslutningar, förinställningar och kv-värden markerade med en pil.
Satte inställningen på radiatorerna på ovanvåningen på inställning 6 och då porlar det nåt hemskt ur alla radiatorer. Så går det inte att ha.

Luft i systemet?

Kanske sänka flödet på cirkulationspumpen.

Demmpa Demmpa skrev:
Luft i systemet?

Kanske sänka flödet på cirkulationspumpen.
Har luftat överallt, kommer vatten direkt. Sänker jag pumpen igen till PP2 så försvinner porlandet direkt. Men då antar jag radiatorerna på entréplan blir kallare igen vilket jag inte vill.

Eftersom pumpen går på proportionellt tryck så antar jag att radiatorerna på entréplan får lika mycket flöde/tryck oberoende hur jag justerar för inställningen för radiatorerna på plan 2?

Så när det är gjort är det bara höja framledningstemperaturen som finns kvar som åtgärd.

Vi har MMA FVR-ventiler på våra radiatorer, där går det att ställa Kv-värdet med ett stort spann (0,00-3,0)
Använder förinställningsverktyget FV5 för justering,

Kalkylblad med data för radiatorer: rumstemperatur, tillopp, returtemp och Kv-värden för olika rum som kök, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid injusteringen så var alla termostater bortplockade så att de inte skulle störa.

Termostaterna bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Termostaterna bör justeras så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Har du ett väldigt välisolerat hus? Låga flöden och låga temperaturer. Här har vi tegelfasad i 2 rader med lite luft emellan på entréplan. Plan 2 är tilläggsisolerat från takfot till nock med 220mm cellulosa och källaren har fått isodrän samt 200mm cellplast (vi grävde ut hela) och tillbyggnaden är byggd i 400mm tjocka isolerblock så väldigt bra isolerad.

Enplan med källare från -69/-70, tilläggsisolerat på vinden typ 70-talet av förra ägaren, källarväggarna isolerades 2014 på utsidan med isodrän, fönsterna på markplanet bytta till 3glas, det är det som är gjort.

Framledningstemperaturena & returtemperaturena i de vänstra kolumnerna var typ utgångsvärdena innan jag började justera förinställningen, så de stämmer inte med dagens inställningar.
Just nu har vi en framledningstemperatur på 40⁰ och en returtemperatur på 31⁰ på hela radiatorkretsen, då är det 1⁰ ute och vi har 20-21⁰ inne.

Sänkte alla 5 radiatorer på ovanvåningen till 6, alla stod på N. Gjorde noll skillnad, temperaturen gick tom upp nån grad under dagen utan att jag ändrade något annat 😀
Ska ändra till 4 på alla imorgon och se.

Antar det är för den inte ens pumpar igenom 0,4 m3 / h som läge 6 släpper igenom så finns inget att begränsa utan måste ännu lägre ner innan den faktiskt stryper något?

F Fredrik Jacobsson skrev:
Sänkte alla 5 radiatorer på ovanvåningen till 6, alla stod på N. Gjorde noll skillnad, temperaturen gick tom upp nån grad under dagen utan att jag ändrade något annat 😀
Ska ändra till 4 på alla imorgon och se.

Antar det är för den inte ens pumpar igenom 0,4 m3 / h som läge 6 släpper igenom så finns inget att begränsa utan måste ännu lägre ner innan den faktiskt stryper något?
Har ändrat till läge 4 nu på hela plan 2 och nu börjar det hända grejer, med fullt öppna termostater stannat temperaturen nu på runt 21C, i läge 6 blev det bastu :) ska justera lite till och vänta och se om entreplanet höjs någon grad av detta eller inte. Borde väl inte ändra sig något egentligen.

MEN det porlar som bara den ur några av ventilerna i läge 4, i läge 3 blir det tyst, och även i läge 5-6 blir det tyst. Men läge 4 riktigt illa. Pumpen står fortsatt i läge PP2.

Brukar det vara så att förinställningen i vissa lägen kan ge dessa missljud?
Är det så kanske jag får gå upp lite på föreställningen och låta termostaten göra sitt, när den stryper får jag inte missljud alls.

Varför blir det såhär? När tempen ökar där uppe så sjunker den där nere?
Framledning är hela tiden runt 53C
Pumpen är ställd på proportionellt tryck så jag tycker den borde mata på mer till alla radiatorer bara när ovanvåningen tar mer flöde? På entreplan står allt fullt öppet hela tiden.

Fram till kl 8 stod plan2 på läge 6 och termostater begränsade till 20C
Kl 8 ändrade jag till läge 4 på förinställningen och öppnade alla termostater fullt.
Tempen där uppe går upp mot 21 men där nere så sjunker tempen exakt samtidigt.

• Temperaturlogg som visar temperaturskillnader mellan två våningar under en dag; övre våningen ökar till 21 °C medan nedre minskar till 19 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felet hittat. TEMP ratten på LK Shunten satt inte monterad på ett korrekt sätt. Den måste ha lossnat när någon installerade den så TEMP på 4 var egentligen bara runt inställning 2. Jag lyfte på "hatten", skruvade den i botten och montera tillbaka hatten så det motsvarar rätt inställning. Nu ser jag samma temperatur på shuntens tillopp som fjärrvärmeväxlare matar ut. Sen har jag såklart justerat in ventil 15 mixen så golvvärmen alltid får lite lägre än vad radiatorerna får. Och TEMP har jag nu ställt på en korrekt 3'a och testat så den begränsar vid 45C, höjde tempen ut från växlaren till 60C som är tänkt Max och då stannar golvvärmen på 45C som den ska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.