Har fjärrvärme med radiatorer och golvvärme med separat shunt/pump enligt bild.

Har för kallt i hela huset (17-18C) så har höjt kurvan på fjärrvärmecentralen sakta men säkert under några dagar för att nå ca 21C inomhustemp. Alla radiatortermostater står helt öppna och även alla styrdon till golvvärmeslingorna (9 st).
Delar i huset som värms av radiatorerna börjar ordna upp sig men fortsatt kallt i delar som drivs av golvvärmen.

Ventil 13 begränsaren står på 4 = 53C.
Ventil 15 framledningstemp är fullt inskruvad=fullt öppen.

Vattentemp från pannan är nu 45C men framledning (nr 14 på bild) är fortsatt runt 36-37C, retur (nr 6 i bild) ca 29C. Hade förväntat mig en snabb höjning av temperaturen i golvslingan när vattnet från pannan blev 45C istället för 40C som det var innan jag började min höjning av kurvan. Nu har den stått och gått med 45C från pannan i 24h utan att ändra sig.

Pumpen för golvvärmen står på CP kurva 2. Båda golvvärmefördelarna (har 2) visar flöde ungefär enligt spec och när jag mäter på alla slingor är tillopp i slingorna ca 35 och returen ca 30.

Radiatorerna och shunten matas direkt från fjärrvärmeväxlarens pump som står på PP kurva 2.
Radiatorerna mäter jag upp till ca 45C ute vid termostaterna, och ca 38 vid returen. Så där matar den på med 45C vatten.

• Manuell avstängning av styrenhet för golvvärme, stegvis instruktion för tilloppsstängning med markering på ventil och skruvplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell för inställning av temperaturbegränsare, visar max temperaturer från 22°C till 65°C i steg om 5°C.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av LK Fördelarshunt VS2 med numrerade komponenter som temperaturbegränsare, pumppump och ventiler för värmekretsar.
    Skapa konto
Ett foto på hur GV-fördelarna är kopplade rörmässigt är bra, dålig värme på GV med element eller tvärtom,är en klassiker. Mera fart på GV-cirken kan hjälpa, elementen kanske stjäl flöde från GV. Vatten går lättaste vägen.

J jonaserik skrev:
Ett foto på hur GV-fördelarna är kopplade rörmässigt är bra, dålig värme på GV med element eller tvärtom,är en klassiker. Mera fart på GV-cirken kan hjälpa, elementen kanske stjäl flöde från GV. Vatten går lättaste vägen.
Stänger jag ventilerna som går ner till radiatorerna blir det ett jäkla drag på tempen i golvvärmeshunten, gick upp 5C direkt. Men jag tänker det är konstigt, för pannan orkar ju lätt göra 50C vatten. Men kan det vara något med pumpinställningarna?

Har bara bild på fördelare 1, fördelare 2 matas via denna, markerad med 2. Har fått bra balans mellan fördelarna nu så det är nog inte problemet. Det är i stort sett samma temperatur i båda fördelarna och flödet är ungefär enligt LK's beräkning/spec.

• Fördelare för golvvärmeshunt med anslutna rör och ventilmarkeringar i olika färger, visar installationen och rördragningen i ett tekniskt rum.
    Skapa konto
  • Fördelare för golvvärmesystem med termostater och ventiler. Temperaturskillnader och flödesbalans analyseras; noteringar och pilar indikerar fördelare 1 och 2.
    Skapa konto
Ser ut att du har eb pump i centralen för elementen om du ställer ner den ett snäpp, så blir det nog mer flöde till GV. Blir detsamma som att strypa på elementen. Prova och kom tillbaka.

J jonaserik skrev:
Ser ut att du har eb pump i centralen för elementen om du ställer ner den ett snäpp, så blir det nog mer flöde till GV. Blir detsamma som att strypa på elementen. Prova och kom tillbaka.
Ja den står på 2 nu, kan prova läge 1 men den slingan som den pumpen matar ut i matar ju även shunten. Så borde bli mindre flöde till shunten med läge 1 och inte mer? Eller? 🤔

F Fredrik Jacobsson skrev:
Stänger jag ventilerna som går ner till radiatorerna blir det ett jäkla drag på tempen i golvvärmeshunten, gick upp 5C direkt. Men jag tänker det är konstigt, för pannan orkar ju lätt göra 50C vatten.
För lite motstånd i radiatorkretsen och för högt motstånd i golvvärmeshunten så att det mesta av flödet går genom radiatorerna.

Det är minst tio radiatorer (slingor) samt sex plus tre golvvärmeslingor. Dessa nio golvvärmeslingor matas via en golvvärmeshunt, denna shunt behöver leverera ungefär lika mycket energi som de tio radiatorslingorna, så radiatorerna behöver strypas relativt mycket.

F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja den står på 2 nu, kan prova läge 1 men den slingan som den pumpen matar ut i matar ju även shunten. Så borde bli mindre flöde till shunten med läge 1 och inte mer? Eller? 🤔
Ja om den matar även GV,så kan det bli malfunktion, har du bra värme på elementen,så kan du ställa upp kurvan lite. Blir då mer värme till dom och kan ställas ner på termostaterna, blir då mindre flöde på dom och GV får kanske lite mer. Svårt på distans att råda något, blir mer som något ungefär.

Demmpa Demmpa skrev:
För lite motstånd i radiatorkretsen och för högt motstånd i golvvärmeshunten så att det mesta av flödet går genom radiatorerna.

Det är minst tio radiatorer (slingor) samt sex plus tre golvvärmeslingor. Dessa nio golvvärmeslingor matas via en golvvärmeshunt, denna shunt behöver leverera ungefär lika mycket energi som de tio radiatorslingorna, så radiatorerna behöver strypas relativt mycket.
Satte den på läge 1, fick direkt mycket lägre temperatur i radiatorerna.

Demmpa Demmpa skrev:

Ok så kan man bara testa att strypa på radiatorreturen lite? 😀

Demmpa Demmpa skrev:

Jag har mätt på radiatorerna och alla 10 har ungefär samma tillopps och returtemp så så långt bra. Mäter på slangarna vid fördelarna samt dubbelkollat ute vid slangarna vid radiatorerna. Det finns ju inga justermöjligheter per radiator som mitt system är byggt och alla 10 går på "samma stam". Om det inte finns i varje radiatortermostat... men som sagt de flesta har liknande delta runt 7-8 grader när allt står öppet.

Om jag skruvar in ventil 15 på shunten helt (vilket den redan är) och i brist på strypventil stänger kulventilen lite på returen för radiatorerna så kommer jag ju se när temperaturen på shunten ökar. När jag stängde radiatorkretsen helt så stack ju temperaturen direkt.

Antar radiatorerna då blir lite kallare men då får jag justera upp kurvan lite till. Blir det då för varmt i golvvärmen kan jag justera lite på ventil 15 på shunten. ventil 13 begränsningen tänker jag får stå kvar på 3,5 som borde vara runt 50C.

Låter det som ett OK tillvägagångssätt?

Hur ser radiatorerna/radiatorkopplen/radiatorventilerna ut?
Bild?

Om du stryper returen (stammen) så tvingas en del flöde över till golvvärmeshunten.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser radiatorerna/radiatorkopplen/radiatorventilerna ut?
Bild?

Om du stryper returen (stammen) så tvingas en del flöde över till golvvärmeshunten.
Inga koppel, så ser det ut. Har Danfoss Ally överallt på danfoss RA ventiler.

• Radiator med Danfoss Ally termostat på Danfoss RA ventil, golv med träpanel.
    Skapa konto
  • Danfoss Ally termostat kopplad till en RA ventil på en radiator.
    Skapa konto
Har spenderat kvällen med att mäta upp, se bild för resultatet. Mätt med IR-mätare på rören vid fördelarna. Alla termostater helt öppna sedan några dagar. (hall uppe är en riktigt lång radiator)

Tror inte jag behöver strypa radiatorkretsen när jag ser allt såhär, får jag bättre balans mellan de 2 golvvärmefördelarna så ska sen alla rum ha lite mer värme (förutom källaren som är ok för en källare)

Tips på åtgärder?

1. Justera golvvärmeslingorna för bättre delta mellan varandra.
2. Strypa lite till på fördelare 1 för att få upp lite mer värme till tillbyggnaden
3. Öka kurvan på fjärrvärmeväxlaren till 1.4, börjar bli varmt i rören nu även runt 0 grader ute :)

• Temperaturtabell visar framledning, retur och delta i olika delar av huset, med fokus på golvvärmebalans och radiatorjusteringar.
Vad bör jag göra med radiatorerna, vissa har ju över 10C delta och förjusteringen på radiatortermostaterna Danfoss RA-N är helt öppna. Så kan liksom inte öppna mer? Ska jag strypa ner alla de andra så de ligger på delta 14 som det värsta och sen höja värmekurvan på centralen eller bara låta det vara?

Vi har tilläggsisolerat hela ovanvåningen så där kommer bli varmt, men det kan ju termostaterna sköta, men måste få upp tempen på entréplan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.