1 241 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ljusslang i växthus
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag ska använda en ljusslang som belysning i växthuset, tänkte mig 10-15 meter monterat i taket. Nu när jag ska beställa den ser jag att det finns det ett antal varianter att välja på. Det verkar vara olika watt, men frågan är vilket man ska välja.
Är det någon här som har en ljusslang som kan säga vilket man ska välja och vad man ska tänka på? Hur lång slang ska man montera upp för att det ska lysa lagom? Växthuset är 2,2x4,2 meter.
Jag tittade t ex här http://www.elot.se/category.html?category_id=72
Tipsa gärna om det är någon annanstans man bör köpa slangen.
Är det någon här som har en ljusslang som kan säga vilket man ska välja och vad man ska tänka på? Hur lång slang ska man montera upp för att det ska lysa lagom? Växthuset är 2,2x4,2 meter.
Jag tittade t ex här http://www.elot.se/category.html?category_id=72
Tipsa gärna om det är någon annanstans man bör köpa slangen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Den slangen med vanlkgt glödljus är på 15W/m. 4m blir alltså som en 60W glödlampa. Räcker det?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Aha, det är så man tänker. Då fattar jag!
Jag hade valt diod-versionen.
Dioder är ju mycket energisnålare - 2,5W/m = 10W på dina 4m.
LED är dyrare, men håller längre än glödljuslampor.
Hide-a-lite säljer garanterat inga dåliga grejor -
men jag tror att glödljusvarianten kommer att drabbas av "svarta hål" tidigare än motsvarande med LED.
Hur lång slinga du ska ha beror ju lite på hur mycket ljus du vill ha.
Finns det annan belysning i närheten, eller står växthuset i en mörk del av trädgården?
Ska du använda slingan som allmänbelysning eller bara som "LED-ljus" (oj, vad vitsigt!
)
mvh
Daniel
Dioder är ju mycket energisnålare - 2,5W/m = 10W på dina 4m.
LED är dyrare, men håller längre än glödljuslampor.
Hide-a-lite säljer garanterat inga dåliga grejor -
men jag tror att glödljusvarianten kommer att drabbas av "svarta hål" tidigare än motsvarande med LED.
Hur lång slinga du ska ha beror ju lite på hur mycket ljus du vill ha.
Finns det annan belysning i närheten, eller står växthuset i en mörk del av trädgården?
Ska du använda slingan som allmänbelysning eller bara som "LED-ljus" (oj, vad vitsigt!
mvh
Daniel
Klicka här för att svara