Det har rapporterats en del problem med vissa tillverkares AFCI i USA då dom löst pga normalt sprak i dammsugarmotorer etc.

Eftersom ingen tillverkare publicerar exakt hur dom detekterar spraket kan det i sådana fall bli lite problematiskt att hitta ett fabrikat/modell som fungerar.

Detta verkar dock endast hända i undantagsfall. Det finns ju för övrigt liknande problem med JFBs och apparater med höga läckströmmar.

mycke_nu skrev:
Det har rapporterats en del problem med vissa tillverkares AFCI i USA då dom löst pga normalt sprak i dammsugarmotorer etc.

Eftersom ingen tillverkare publicerar exakt hur dom detekterar spraket kan det i sådana fall bli lite problematiskt att hitta ett fabrikat/modell som fungerar.

Detta verkar dock endast hända i undantagsfall. Det finns ju för övrigt liknande problem med JFBs och apparater med höga läckströmmar.
I princip alla säkerhetsanordningar som ska stoppa något skadligt för ju tyvärr med sig risken för "false positives" - att de reagerar när saker inte är fel. Det gäller ju inte bara även jordfelsbrytare, utan även vanliga säkringar som kan bryta för tidigt vid en hög startström.

mycke_nu skrev:
Har stått och klämt på amerikanska AFCI och överspänningsskydd mågna gånger (man undrar varför dom senare kostar $40 i USA och 3000 spänn hemma).

Hade absolut köpt en AFCI om det bara funnits för 230 V, det är en bra brandförsäkring vid genomspikning och allehanda glappkontakter.
Går det inte att "seriekoppla" två st (115+115=230) på något sätt?

Kanske.. det finns överspänningsskydd för 2x115 V = 230 V för montering i normcentral i Kanada, men jag har inte vågat köpa då man inte vet hur dom är skapta, frågan är om dom gillar 230V även om man kopplar från fas till fas och struntar i nollan.

Hur AFCI är konstruerade internt vet "ingen", varje tillverkare verkar ha sin egen kretslösning. Vanligen är dom numera kombinerade med JFB i samma enhet och har en formfaktor anpassad för amerikanska centraler.

Så, ännu ett år senare - två år från första gången jag undrade. Har något hänt på ljusbågsfronten? Jag har hunnit köpa nytt hus (med diazedcentral) :).

Jag måste fråga, speciellt till er som vurmar för AFCI, har vi någon statistik på hur många bränder som uppkommit i Sverige som då skulle kunna ha förhindrats av att ha AFCI inkopplat? Detta också jämfört med andra länder i världen. Alltså, är det motiverat att ha det i svenska anläggningar?

Vi hade för några år sedan ett elfel som med lite sämre omständigheter skulle kunnat starta en brand. En glappkontakt i en dosa monterad ca. 1960. I samband med ombyggnad drog vi avsevärt mer ström från den gruppen än tidigare, glappkontakten förvärrades. Dosan var helt utbränd, felet visade sig till slut genom att nollan brann av inne i dosan.

Den här "branden" spred sig aldrig ur dosan, och dosan var monterad i betongtaket i källaren. Så det känns ändå som att vi hade viss marginal mot en allvarlig brand.

Men jag är övertygad om att detta fel skulle detekerats av en arc fault detector. Om sådana kommer in och blir någorlunda accpeterade i Sverige så kommer jag definitivt att skaffa en sådan.

Enk Projektet skrev:
Här finns info att läsa för den som vill....:D
[länk]
Den typen av ljusbågsvakt du länkat till är inte samma sak som den som diskuteras i tråden.

Daniel78 skrev:
Den typen av ljusbågsvakt du länkat till är inte samma sak som den som diskuteras i tråden.
OK, fel av mej... :D

H hempularen skrev:
Vi hade för några år sedan ett elfel som med lite sämre omständigheter skulle kunnat starta en brand. En glappkontakt i en dosa monterad ca. 1960. I samband med ombyggnad drog vi avsevärt mer ström från den gruppen än tidigare, glappkontakten förvärrades. Dosan var helt utbränd, felet visade sig till slut genom att nollan brann av inne i dosan.

Den här "branden" spred sig aldrig ur dosan, och dosan var monterad i betongtaket i källaren. Så det känns ändå som att vi hade viss marginal mot en allvarlig brand.

Men jag är övertygad om att detta fel skulle detekerats av en arc fault detector. Om sådana kommer in och blir någorlunda accpeterade i Sverige så kommer jag definitivt att skaffa en sådan.
Hello,
Ni vet om att den finns de facto nu? AFDD - Ljusbågsdetektorn - agerar på frekvensförändringen i en krets, och har ett inbyggt "minne" för de produkter där frekvensförändringar sker (typ borrmaskiner, tvättmaskiner etc.). Finns med i den tredje utgåvan av Elinstallationsreglerna.
Lite mer info och nattlektyr:
https://www.siemens.com/global/en/h...tion-devices/arc-fault-detection-devices.html

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.