Det ni pratar om i början av tråden är antagligen optiska ljusbågsvakter. Jag menar en sån här:Patrik_Hed skrev:
http://www.cpsc.gov/CPSCPUB/PUBS/afcifac8.PDF
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Nja, "erratic" dvs snabba oregelbundna strömvariationer (som vid glappkontakt), inte nödvändigtvis höga strömmar som jag tolkar det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Aha, på det sättet.Bo.Siltberg skrev:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Måste erkänna att det verkar vara en ganska fiffig grej då.
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men Patrik, alldeles nyligen i skolan, Om du tillför en glappkontaktk/ljusbåge så minskar ju spänningen över den riktiga belastningen och det mesta (inte switchade nätdelar och asynkronmotorer) drar mindre ström när spänningen faller.Patrik_Hed skrev:
Protte
Vad som är detekterbart skrev jag tidigt i tråden och Bo S skrev det på engelska.
jag skulle kunna tänka mig att installera en sån om det fanns en 3-fas variant likt JFB som täckte hela centralen, men bar i bostadshuset, i garaget hade det säkert inte funkat ihop med svetsning och elverktyg med gnistbildning i kolen.
Men... eftersom de ersätter dvärgbrytarna så kan du ju ha en separat säkring till svetsen. Se min post en bit upp på sidan.electrocuted skrev:
Varför tror alla att det skulle vara problem att svetsa med en AFCI?
Det är inte strömmen genom nätsladden som går genom svets-ljusbågen. Det är noga reglerat hur mycket "skit" man får släppa ut baklänges ut på nätet. Det högfrekventa som finns i svets-ljusbågen är förmodligen bortfiltrerat från nätanslutningen.
Jag har inte testat, men det borde gå att svetsa med en AFCI, annars tycker jag att något är felkonstruerat.
/Hasse
Det är inte strömmen genom nätsladden som går genom svets-ljusbågen. Det är noga reglerat hur mycket "skit" man får släppa ut baklänges ut på nätet. Det högfrekventa som finns i svets-ljusbågen är förmodligen bortfiltrerat från nätanslutningen.
Jag har inte testat, men det borde gå att svetsa med en AFCI, annars tycker jag att något är felkonstruerat.
/Hasse
inte alla svetsar är så väl avskärmade, ta en enkel transformator t.ex. den har en strömkurva på primären som liknar den i ljusbågen..
men det vore inte dumt med AFCI som ett extra skydd i bostadshuset, där ska det ju inte förekomma ljusbågar..
och det ska just vara som ett extra skydd, precis som JFB, det är inte meningen att "förlåta" ett sunkigt elsystem med dessa skydd, utan dom är komplement, precis som airbagen inte ersätter bilbältet..
hittade mer om AFCI: http://www.arcadvisor.com/afci.html
men det vore inte dumt med AFCI som ett extra skydd i bostadshuset, där ska det ju inte förekomma ljusbågar..
och det ska just vara som ett extra skydd, precis som JFB, det är inte meningen att "förlåta" ett sunkigt elsystem med dessa skydd, utan dom är komplement, precis som airbagen inte ersätter bilbältet..
hittade mer om AFCI: http://www.arcadvisor.com/afci.html
Prylen är nog en väldigt bra grej för det syftet den är till men jag vet inte nu om jag fått en total tankevurpa eller inte men överströmmningar i en anläggning som har dvärgbrytare funkar väl så att dvärgbrytaren tar upp smällen genom att släppa igenom överströmningen i sitt eget system internt och därmed också bryta kretsen. Är inte det liksom samma sak eller tänker jag helt galet nu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Men nu pratar vi inte om överströmmar utan om snabba strömvariationer som uppstår vid glappkontakt.
Mmm...just det ja.