5 845 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Ljusbågsdetektor
Sida 1 av 3
En fråga till alla professionella: När kommer ljusbågsdetektorerna (arc-fault circuit interrupter) till svenska centraler? Jag ställde samma fråga för ungefär ett år sedan och då var det inget på gång.
Jag ska renovera centralen i mitt nya hus och det skulle vara skönt att ha både JFB och AFCI.
Jag ska renovera centralen i mitt nya hus och det skulle vara skönt att ha både JFB och AFCI.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Huh? Vad är den till för? Bryta strömmen om det blir en ljusbåge eller vadå?
//Patrik
//Patrik
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Varför ljusbågsvakt i en villacentral det blir ju aldrig så höga effekter att det kan behövas?
Ljusbågsvakt sätter man i ställverk för att frånskilja effektbrytare vid ljusbåge.
Ljusbågsvakt sätter man i ställverk för att frånskilja effektbrytare vid ljusbåge.
Och vad är en gnista om inte en (kort) ljusbåge?Ichnoz skrev:
I vissa länder är det väl krav på AFCI även i villor just för att minska elbränderna. Det kommer säkert till Sverige också så småningom, vi brukar ju vilja införa allt sådant.
Helt klart är en vanlig anledning till elbränser dålig kontakt och gnistbildning/ljusbågar.
Säg det till alla som drabbats av en elbrand. Det handlar inte om effekt; även vid låg effekt kan du råka ut för gnistbildning som antänder damm eller annat, exempelvis i en gammal tjock-TV, eller i ett kylskåp, hårtork eller något annat.Helmersson skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Hur fungerar en ljusbågsvakt då?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Troligen ger ljusbågen ett karakteristiskt knaster på elledningen, en oregelbunden högfrekvent ström, så det är bara att "lyssna" på ledningen.
Då måste man filtrera bort de normala ljusbågarna i brytare.
Protte
Då måste man filtrera bort de normala ljusbågarna i brytare.
Protte
Och för att "upptäcka" felet behöver man elektronik, nu är det väl lite så att ska man ha apparater med hög tillförlitlighet kostar det en slant och - som alla torde veta - får elinstallationer inte kosta. Så med den relativt lilla säkerhetssökande faktorn kommer det nog att dröja, att den är poppis i USA med deras bitvis rätt "sunkiga" elinstallationer är kanske inte så konstigt.
Har stått och klämt på amerikanska AFCI och överspänningsskydd mågna gånger (man undrar varför dom senare kostar $40 i USA och 3000 spänn hemma).
Hade absolut köpt en AFCI om det bara funnits för 230 V, det är en bra brandförsäkring vid genomspikning och allehanda glappkontakter.
Hade absolut köpt en AFCI om det bara funnits för 230 V, det är en bra brandförsäkring vid genomspikning och allehanda glappkontakter.