Hej!

Sedan två veckor tillbaka ger min Nibe EVC240 ljummet vatten i stället för varmt vatten, medan vattentemperaturen tidigare alltid var bra. Det som redan har kontrollerats:
1. Termostatblandarna i kök och badrum, men alla ger bara ljummet vatten.
2. Den minimala panntemperaturen (funktion 9) har höjts från 60 till 85 grader (se bild)
3. Blandningsventilen för tappvatten har vridits helt mot plussidan (se bild), men den stod redan på samma läge när varmvattnet fungerade som det skulle.

Jag bor i Norrbotten och temperaturerna har de senaste veckorna legat långt under fryspunkten, men framledningstemperaturen till golvvärmen ligger runt 40 grader och huset är varmt.

Vad kan orsaken vara? Effekt på pannan är 9KW.

Tack för idéer!

• Närbild på Nibe EVC240-displayen som visar funktion 9 med siffrorna 85, vilket indikerar den justerade panntemperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en närbild av rör och en blandningsventil med en justerbar ratt, inställd mot plussidan, på en värmepanna.
    Skapa konto
Kollade du om det var varmare på röret innan blandningsventilen än det var efter blandningsventilen? Är röret varmare så fungerar nog inte blandningsventilen så bra då den blandar in för mycket kallvatten

• Gilla
Feike
  • Laddar…
Som sägs. känn på röret som är från tanken ovanför intsällning av VV-temp. den ska vara bra varm, kanske inte gå att ta i. Då fungerar inte termoventilen som den ska. Börja med att vrida den 10 - 15 gånger från minus till plus och knacka på den med en hammare på metallen hårt ( det håller ) mitt på, själv känseldelen sitter där. Den kan ha kärvat till sig. Och återkom med resultat, det går att trimma dom.

• Gilla
Feike
  • Laddar…
Hej !

Tack för alla svar! Jag knackade på blandningsventilen och höjde maxtemperaturen på kretskortet med 10 grader (ser bild). Det inkommande vattnet från brunnen var väldigt kallt eftersom utetemperaturen låg på –19. Jag höjde även kanal 9 till 70 grader.

Mvh,

• Kretskort med justerbara rattar för säkring och maxeffekt, samt kablar och komponenter märkta med Nibe.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.