Josth skrev:
Jo det finns mycket kunskap och tips att få och lära sig här på forumet. Känns som du redan är skapligt bra på att hitta bland det tekniska och försöka tyda manualen så det kommer säkert att gå bra för dig. För egen del tog det några år innan jag var överens med Nibe 310P och hur värmen och ventilationen skall fungera under olika årstider. Det är bara om jag tappar upp ett extra stort badkar som varmvattnet tar slut, men då finns ju knappen "extra varmvatten" att sätta på innan. Om man bara duschar ska det inte vara några problem att få det så varmt man önskar.

Har ni 25 grader inne när det börjar bli kallare ute är det kanske idé att justera ner värmekurvan en del. Det kommer också en hel del värme från köksapparater, datorer, TV m.m. som höjer temperaturen under dag och kväll. Då är det bra med injusterade termostater på elementen som håller ner värmen till lagom temperatur i respektive rum. Lycka till med skruvandet!
När servicekillen var här tidigare sade han att elementen alltid ska vara på Max, tyckte det lät konstigt men var ngt med att de ställer in automatiskt... Har du dina på Max? Tar ett tag innan man förstår alla manualer etc, vågar ju inte riktigt skruva hej vilt, rädd att jag gör fel,,,

Det sägs ibland att "med värmepump ska termostaterna alltid stå på max" men det är en sanning med stor modifikation. När man ska ställa in systemet och hitta rätt värmekurva är det bra om termostaterna är helt öppna men sedan bör man ställa ner dem så att det inte blir övertemperatur i rummen. Nibe Fighter 310P är heller inte konstruerad på det sättet (s.k. flytande kondensering) så det behövs. Det är fast kondensering och värmen shuntas ut från 310P så det går alldeles utmärkt att ställa in termostaterna som man tycker är lagom. Det viktiga är bara att ha en värmekurva och förskjutning som är rimliga så att det inte uppstår ett konstant reglerfel. T.ex. att 310P försöker skicka ut värme med 55 grader (beräknad framledningstemperatur) fast huset bara behöver 44-gradigt vatten vid viss utetemperatur. Reglerfelet syns på kanal 11 (om man inte har inomhusgivare också) pendlar upp- och ner omkring 0 om regleringen fungerar bra med huset.

En till fråga, vi har ventilationsluckor ovanför nästan varje fönster i huset. Ska de alltid vara helt öppna? Tack!

Låter som många friskluftventiler men det är också bra att luftflödet är fördelat över många don för att minska eventuellt kallras. Ja normalt ska de vara helt öppna men på vintern kan man föra till enstaka ventiler (men inte stänga alla i ett och samma rum) om det t.ex. är problem med känsla av kallras där man sitter såsom ovanför en fåtölj eller soffa etc. Ventilationen styrs de facto mest av hur fläkten i 310P är inställd.

När man tillämpar så kallad årstidsanpassad ventilation har man en lägre fläktinställning på vinterhalvåret och en högre inställning på sommarhalvåret då luften är mer "kvav" och innehåller mer fukt. Fläktinställningen på vintern bör inte vara mindre än lägsta rekommenderade luftflöde för värmepumpen, 28 lit/sek, oavsett storleken på huset. Normen enligt Boverket är annars konstant 0,35 lit/sek och kvadratmeter boyta året om.

Tack!
Så man ska alltså ha donen öppna samt elementen på max för att få bästa effekt av pumpen och mest effektivt gällande elräkningen :)
Har ingen aning om vad fläkten är inställd på men antar att det är gjort av en installatör och borde väl vara okej..

Redigerat:
Nja, efter att man hittat inställningen av värmekurvan som passar med huset är det alltså lämpligt att ställa termostaterna på t.ex. 21 grader (så de börjar stänga vid 20 grader och är helt stängda vid 22 grader i rummet). Då undviks/minskas övervärme på grund av TV, datorer, solsken, många personer etc. och detta spar energi.

Eftersom temperatur avluft på kanal 05 visade nollgradigt med risk för isbildning så har fläkten säkert redan blivit nerställd av tidigare ägare. Jag gissar till 140 V. Den kan gärna ställas så avlufttemperaturen inte blir lägre än ca 2 grader på vintern och på sommarhalvåret bör den ställas upp så det blir minst normenlig ventilation i huset, kanske 200 V. Hur stort är huset? En del saker att hålla reda på men service ska ändå göras 4 ggr/år på 310P och det är enkelt att göra vid samma tillfällen.

Redigerat:
Josth skrev:
Nja, efter att man hittat inställningen av värmekurvan som passar med huset är det alltså lämpligt att ställa termostaterna på t.ex. 21 grader (så de börjar stänga vid 20 grader och är helt stängda vid 22 grader i rummet). Då undviks/minskas övervärme på grund av TV, datorer, solsken, många personer etc. och detta spar energi.

Eftersom temperatur avluft på kanal 05 visade nollgradigt med risk för isbildning så har fläkten säkert redan blivit nerställd av tidigare ägare. Jag gissar till 140 V. Den kan gärna ställas så avlufttemperaturen inte blir lägre än ca 2 grader på vintern och på sommarhalvåret bör den ställas upp så det blir minst normenlig ventilation i huset, kanske 200 V. Hur stort är huset? En del saker att hålla reda på men service ska ändå göras 4 ggr/år på 310P och det är enkelt att göra vid samma tillfällen.
Ingen aning vad fläkten är inställd på.. Vilken jungel det är 😃
Huset är en 1,5 plans villa på ca 150kvm byggt 1987. Sänkte värmekurvan något då 24-25 grader kändes lite väl. Vill dock inte ha kallt i huset, vet många husägare som har så kallt att man måste använda tofflor då betalar jag hellre lite mer på min elräkning.
Men vill få koll på att jag gör rätt, låter ju inge bra om fläkten är inställd fel.. Serviceboken som var här för en månad sedan gick igenom pannan (jag var inte med) och bytte då filter i fläkten. Kan man på ett enkelt sätt se vad fläkten är inställd på?

Termostatern i ställda på 21grader,hur vet man det? Kör elementen på max på undervåningen o typ på 4 (av 7) på övre våningen (där är det väldigt varmt)

Vet man fabrikatet på termostater och kan hitta bruksanvisningen är det enkelt annars får man prova sig fram till lagom inställning. Bra med minst en termometer per rum. Högsta läget på termostater brukar ligga omkring 26 till 28 grader. Givetvis ska man kunna ha den temperatur man trivs med och ställa in värmekurva och termostaterna efter det.

Många olika delar i värmesystemet att hålla reda på så jag förstår att det blir mycket i början när man flyttat in... För att se exakt hur fläkten är inställd måste man alltså stänga av strömmen på väggen (och gärna säkringarna) och skruva bort de två skruvarna och fälla fram/ner den luckan som display etc. sitter i enligt s 22 i manualen. Men baserat på avlufttemperaturen gissar jag att den nu är lågt inställd på 140V och på sommarhalvåret bör stå på 170 eller 185 V för att uppnå normenlig ventilation baserat på husets storlek. Bra att kolla displayen så ofta du går förbi för att se om den stannar för avfrostning (mittre lysdioden) någon gång och även att kolla kanal 04 och 05. Är det minusgrader där så är fläkten för lite lågt inställd om filtret är rengjort senaste kvartalet. Byta eller dammsuga filtret kan man lätt fixa själv.

Josth skrev:
Vet man fabrikatet på termostater och kan hitta bruksanvisningen är det enkelt annars får man prova sig fram till lagom inställning. Bra med minst en termometer per rum. Högsta läget på termostater brukar ligga omkring 26 till 28 grader. Givetvis ska man kunna ha den temperatur man trivs med och ställa in värmekurva och termostaterna efter det.

Många olika delar i värmesystemet att hålla reda på så jag förstår att det blir mycket i början när man flyttat in... För att se exakt hur fläkten är inställd måste man alltså stänga av strömmen på väggen (och gärna säkringarna) och skruva bort de två skruvarna och fälla fram/ner den luckan som display etc. sitter i enligt s 22 i manualen. Men baserat på avlufttemperaturen gissar jag att den nu är lågt inställd på 140V och på sommarhalvåret bör stå på 170 eller 185 V för att uppnå normenlig ventilation baserat på husets storlek. Bra att kolla displayen så ofta du går förbi för att se om den stannar för avfrostning (mittre lysdioden) någon gång och även att kolla kanal 04 och 05. Är det minusgrader där så är fläkten för lite lågt inställd om filtret är rengjort senaste kvartalet. Byta eller dammsuga filtret kan man lätt fixa själv.
Nu idag var 05 uppe på 6 så verkar variera. Dock fortfarande ljummet vatten men får ringa o kolla med ngn Niebe servicekille då jag försökt kolla allt

Om kanal 05 nu visar 6 grader men låg på 0 grader tidigare utan att fläktinställningen ändrats kan det bero på att den nyligen avfrostat och att avlufttemperaturen inte hunnit stabilisera sig igen. Som sagt bra att kolla så ofta man kan. Mystiskt att det fortfarande är bara ljummet vatten trots du kollat så mycket och om det skulle läcka någonstans borde det höras eller synas på vattenmätaren i huset. Nästan så det spökar...

Ja, nu tycker jag att det är en skillnad mellan nedre och över våningen gällande temperatur. Ska ringa en Niebekille som får kolla detta en gång för alla

Konstigt om det skulle vara skillnad på varmvattnet mellan våningarna. Däremot kan ledningarna vara olika långa men det påverkar främst hur lång tid man måste spola innan det varma vattnet från beredaren når fram. Använd gärna en termometer och spola en stund på den för att mäta upp vattentempen uppe och nere.

Redigerat:
Bra tips! är inte säker på att det är olika men kändes så, ska kolla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.