Jag har haft en rörmokare här som tagit bort gamla vattenrör och monterat nya rör i rör från köket in till badrummet och även bytt ut duschblandaren. Men efter det jobbet så är allt varmvatten ljummet i köket, kommod och dusch. Kan det ha blivit felkopplat varm/kall från köket och att det blir något fel därifrån eller var ska jag börja felsöka.

rörmokaren har såklart semester 3 veckor till, så tänkte om det är något jag kan felsöka själv.

Grillen Grillen skrev:
Jag har haft en rörmokare här som tagit bort gamla vattenrör och monterat nya rör i rör från köket in till badrummet och även bytt ut duschblandaren. Men efter det jobbet så är allt varmvatten ljummet i köket, kommod och dusch. Kan det ha blivit felkopplat varm/kall från köket och att det blir något fel därifrån eller var ska jag börja felsöka.

rörmokaren har såklart semester 3 veckor till, så tänkte om det är något jag kan felsöka själv.
Typfel! För att förhindra blandning av varmt och kallt vatten har man inbyggda backventiler i duschblandare och engrepps tappställe.
För att hitta var en backventil läcker gör så här, Har man inte använt vatten på några timmar så har alla rör rumstemp, detta är utgångsläget!
Öppna en varmvatten kran bara varmvatten och spola tills det kommer varmvatten, minska flödet men låt det rinna lite, nu går man runt och på alla tappställe och känner på övriga blandaren anslutningars temp om en blandare läcker är denna kall utan att man spolat vatten där. Denna metod hittar felet med läckande backventil på den varma sidan.
Hittar man inte felet så gör om det från början men nu med spola kallvatten , nu blir läckande kran varm.
Typställe för läckage mellan varmt och kallt vatten är diskmaskin kranen, samt duschblandare.
Naturligtvis kan rörmokaren "rört till det" någon stans= feltänk.
Själv har jag 2 kranar kopplat till trädgårdsslangen för att fylla barnpool med varmt badvatten, gömmer jag att stänga den varma kranen efter fyllning, så blir hela huset med jumet vatten.

Redigerat:
Vad har du som gör varmvatten då? Elpanna? Elberedare? Annat? Isofall kan man ju kolla att det är rätt inställningar på termostat?! Eller att ev en blandningsventil jävlas

Nu fick vi veta vad felet var. Cirkulationspumpen hade tydligen gått sönder för några dagar sedan. Så alla hur i radhuslängan var utan varmt varmvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.