Hej,

Bor i en vindslägenhet. Min spiskåpa/ventilationsaggregat låter hela tiden. Jag märker ljudet speciellt när jag ska sova och måste således sova med öronproppar hela tiden, men även då hör jag ljud från spiskåpan.

Bifogat finner ni bilder på anordningen. Igår natt justerade jag på luftspjället varvid ljudet minskades en aning. Dessvärre har jag inte lyckats få stopp på ljudet helt och hållet.

Har ni tips på hur jag kan reducera ljudet ytterligare? Jag har lekt med tanken att belägga skåpets insida med någon typ av akustikpanel, men även krama om röret med ljudisolerande skikt. Tror ni att detta skulle hjälpa?

Tänkte mig en akustikpanel från e.g. SilentDirect som nedan:
Två staplade akustiska skumpaneler med kilformade toppar, isolerar ljud, används i studioomgivningar, svarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand.

• Industriell ventilation eller luftreningsutrustning med instruktioner och säkerhetsvarningar, expanderbar aluminiumkanal, inga personer synliga.
    Skapa konto
  • Inuti en belysningsarmatur utan lysrör, varningsetikett synlig, vit bakgrund, elektrisk anslutning, öppen underhållspanel.
    Skapa konto
  • En tavla ligger ner på ett golv nära en orientalisk matta och vit pärlspontparkett.
    Skapa konto
A
beakta valet av material och brandskyddet.
dessa brukar vara mycket tysta så skicka efter service

• Gilla
Dan Dynamic
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
beakta valet av material och brandskyddet.
dessa brukar vara mycket tysta så skicka efter service
Jag är fullkomligt oerfaren gällande hantverk och diverse. Är det en elektriker jag torde kontakta för att bistå mig i detta ärende?

Det var bra att du nämnde detta till mig innan jag satte upp en massa ljudreducerande paneler. Det finns alltså en risk att sådana paneler, trots deras fördelaktiga ljudreducerande egenskaper, inte är i enlighet med lag och kan utgöra en brandrisk?

A
D Dan Dynamic skrev:
Jag är fullkomligt oerfaren gällande hantverk och diverse. Är det en elektriker jag torde kontakta för att bistå mig i detta ärende?

Det var bra att du nämnde detta till mig innan jag satte upp en massa ljudreducerande paneler. Det finns alltså en risk att sådana paneler, trots deras fördelaktiga ljudreducerande egenskaper, inte är i enlighet med lag och kan utgöra en brandrisk?
du skall prata med en ventilationstekniker

• Gilla
Dan Dynamic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.