435 läst ·
2 svar
435 läst
2 svar
Ljudisoleringen i tilluftsventiler, hur bra är dagens standard?
Bor i hyresrätt, och har problem med permanent buller från omgivande takventilation som tränger in i lägenhet via fönster (trots tätning), det är problem med både lågfrekvent buller, såväl som tonalt buller i form av konstant ton (tänk "tinnitus-ton"). Nu kan det ev. bli aktuellt att värden kommer sätta in tilluftsventiler i min lägenhet, i vägg. Det oroar mig då jag absolut inte vill få in mer buller i min lägenhet. Och jag har svårt att tro att hyresvärden skulle investera i något annat än standard, eller lägre prisklass i värsta fall. Så vad kan man förvänta sig av dagens standard när det gäller ljudisolerande egenskaper hos tilluftsventiler: Hur väl stänger de ute buller? Och då tänker jag på buller i alla frekvenser, även lägre frekvens. Är dagens standard väl utvecklad med avseende på ljudisolering? Eller krävs medvetna och dyrare val av ventiler för att hindra buller? Tacksam för input!
En vanlig ventil är bara ett rör genom väggen och skulle leda till mer ljud. Du borde se till att det installeras effektivt ljuddämpande ventiler, t ex Fresh TL80DE. Sådana kostar inte särskilt mycket.
Och hur mycket kan effektivt ljuddämpande varianter dämpa? Hur effektiva är de bra varianterna? Tänker att det är ju trots allt ett hål i väggen. Kan de stänga ute buller helt?aspa-hasse skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Placering av tilluftsventiler i barnrum
Ventilation -
Självdrag, saknar tilluftsventiler?
Ventilation -
Hur monterar jag från och tilluftsventiler i mitt kallgarage?
Fasad -
Kan man måla tilluftsventiler med väggfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Installera tilluftsventiler, hur göra med diffusionsspärr?
Ventilation