D
Vad är minsta tillåtna avståndet mellan byggnader på en fastighet?

Jag har en äldre plan som inte regelerar avstånd mellan byggnader. Har jag förstått det rätt att det då är 39 § BS som gäller, dvs följande stycke:

[...]
b) att avståndet mellan byggnader å samma tomt ej må vara mindre än den för någondera byggnaden tillåtna största höjden.
[...]

Min plan säger 4,5 meter som högst tillåtna höjd

Dvs utgångsläget är därmed 4,5 meter mellan byggnader på min fastighet.

Av 39 § BS famgår dock att "Byggnadsnämnden äger medgiva nndantag från bestämmelserna i andra stycket, om det finnes påkallat av särskilda skäl samt kan ske utan men för granne eller fara för sundhet, brandsäkerhet ener tr.afiksäkerhef. och utan att ett lämpligt bebyggande av området försvåras".

Genom att följa Boverkets regler om brandskydd så kan man alltså få dispens från planens (BS) krav på avsånd.

Men man måste därutöver även anföra särskilda skäl.

D
Någon input?

Jag känner inte igen den regeln. Som jag förstått det får byggnader stå väldigt nära varandra så länge det är möjligt att underhålla dem vilket väl i praktiken innebär åtminstone nån meter emellan dem.

För byggnader som står närmare varandra än 8 meter kan det däremot krävas brandskydd i väggarna beroende på ad det är för sorts byggnader och hur stora de är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.