950 läst ·
6 svar
950 läst
6 svar
"Papptak" - livslängd, fästa i?
Jag är hyfsat nyinflyttad i ett radhus med ett tak som jag initialt trodde var ett papptak, men som efter en konversation med en granne verkar vara i nåt gummimaterial.
Det ser ut som ett papptak, men ska enligt honom ha mycket längre livslängd.
Han fick sitt tak omlagt samtidigt som mitt hus, för ungefär 20 år sedan.
Jag har haft två takfirmor som tittade på det, båda sa i stil med "Det här ser ok ut, men vi rekommenderar att du byter om några år".
Så två frågor... vad kan det vara för material som taket är i?
Samt, jag har en inplåtad, inaktiv skorsten som jag ska fästa en radioantenn på. Hur gör jag för att fästa kabeln i tak-"pappen"? Jag vill inte direkt skruva eller spika i den...finns det nån tejp eller nåt lim som skulle kunna fungera?
Det ser ut som ett papptak, men ska enligt honom ha mycket längre livslängd.
Han fick sitt tak omlagt samtidigt som mitt hus, för ungefär 20 år sedan.
Jag har haft två takfirmor som tittade på det, båda sa i stil med "Det här ser ok ut, men vi rekommenderar att du byter om några år".
Så två frågor... vad kan det vara för material som taket är i?
Samt, jag har en inplåtad, inaktiv skorsten som jag ska fästa en radioantenn på. Hur gör jag för att fästa kabeln i tak-"pappen"? Jag vill inte direkt skruva eller spika i den...finns det nån tejp eller nåt lim som skulle kunna fungera?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Du har troligtvis en gummiduk, man brukar lägga den på tak med för liten lutning för att vanlig takpapp ska fungera. Din granne har rätt, det är en bra produkt. Men gör INTE några genomföringar i den, om du måste, följ din tillverkares bruksanvisning mycket noga.
Din kabel kanske kan ligga löst i ett vanligt tomrör en bit för att sedan fästas när den går ner? (våga inte ens tänka på att skruva fast den med 20 skruv i duken) 😉
Du kan alltid limma på flikar med gummi som håller fast den.
Din kabel kanske kan ligga löst i ett vanligt tomrör en bit för att sedan fästas när den går ner? (våga inte ens tänka på att skruva fast den med 20 skruv i duken) 😉
Skruva i den har jag ingen tanke på. Att få läckor i taket är nog det som ligger högst på listan över mardröms-scenarion.... 😱I InsidersUnited skrev:Du har troligtvis en gummiduk, man brukar lägga den på tak med för liten lutning för att vanlig takpapp ska fungera. Din granne har rätt, det är en bra produkt. Men gör INTE några genomföringar i den, om du måste, följ din tillverkares bruksanvisning mycket noga.
Att lägga ett rör som jag drar kabeln i var en tanke jag hade med, men ha det löst liggande på taket är inget som är så attraktivt så att limma fast den på nåt sätt skulle ju fungera...Vad är det för lim man ska leta efter?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Något som fäster på din duk 😀 PL600 / 400 brukar fästa på det mesta, ett tag iallafall. Hade det varit papptak så hade ju takklister/asfalt varit självklart men jag har aldrig i verkligheten sett hur det fäster på gummi. Kan vara både bra eller anus liksom. Men avvakta lite så är det säkert någon som vet vad du ska använda, finns bra fölk här.Scuttle skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Jag tycker det låter som derbigum då det marknadsförs med sånna ord/fraser men i verkligheten har det ungefär samma livslängd som "vanliga" papptak 30-40år är normalt. Derbigum ÄR för övrigt ett papptak bara en lite annars sorts papp.
Gummiduk är extremt tunn och ligger löst uppepå taket men oavsett så kan du limma på båda med någon sorts bitumenfog/klister eller silikon eller egentligen vad som helst som är lite flexibelt och för utomhus. Du skulle också kunna prova tejpa med bitumentejp om du vill det, sån med aluminiumfolie då.
Gummiduk är extremt tunn och ligger löst uppepå taket men oavsett så kan du limma på båda med någon sorts bitumenfog/klister eller silikon eller egentligen vad som helst som är lite flexibelt och för utomhus. Du skulle också kunna prova tejpa med bitumentejp om du vill det, sån med aluminiumfolie då.
Redigerat:
Klicka här för att svara