Håller på bygga upp ett kontor och insåg nu när väggen är färdigmålad och redo för möbler att väggen är väldigt isolerad och andra sidan denna väggen har vi vår säng.

Nu tänker jag ifall de kommer ”eka” i väggen när jag knappar på tangentbordet osv? Alltså att de vibrerar genom bordet, till stagen som är fast i väggen och reglar.

Så nu funderar jag på alt för minska risken för störa den som skall sova med ekande knapptryckningar i väggen.

Kan låta löjligt men en ytterst ljudkänslig sambo och jag har insätt hur mycket det ekar bara när jag höll på med den garderoben som är mot samma vägg..

Akustikpanel? Dämpar de mycket ”luft ljud?”
Kan man montera någon typ av gummimatta mellan vägg och skrivbordsbeslag?
Kan man på något sätt isolera genom göra typ ”titthål”?😅 borra upp ett runt doshål mellan varje regel, stå där och peta i typ lös isolering?

Tips?

Lägg en tunn gummimatta under tangentbordet och prova ut ett tangentbord som har "bra" knappar som du inte behöver trycka så hårt på. Finns väl sedan inte mycket annat som låter när man arbetar vid en datorarbetsplats.
Fundering, måste arbetsbordet vara fastskruvat i väggen? Inte illa menat, men det är enklare att välja rätt lösning från början än en sämre och försöka åtgärda.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
"väggen är väldigt isolerad"
"borra upp ett runt doshål mellan varje regel, stå där och peta i typ lös isolering?"
Kolla vad jag citerat, jag förstår nog inte.

Haha skall stå ”väldi
A AndersS skrev:
Kolla vad jag citerat, jag förstår nog inte.
haha skall stå ”väldigt lite isolerad” alltså inte isolerad alls :)

A AndersS skrev:
Lägg en tunn gummimatta under tangentbordet och prova ut ett tangentbord som har "bra" knappar som du inte behöver trycka så hårt på. Finns väl sedan inte mycket annat som låter när man arbetar vid en datorarbetsplats.
Fundering, måste arbetsbordet vara fastskruvat i väggen? Inte illa menat, men det är enklare att välja rätt lösning från början än en sämre och försöka åtgärda.
Aa tänker köpa ett ”tyst” tangentbord. Men vill se alternativ för minska ljud mellan väggar när befintlig vägg är oisolerad :)

Rent utseendemässigt så är ett vägghängt skrivbord det vi är ute efter och planerat

K
Ljud från ett tangentbord kan faktiskt fortplanta sig i huset.. jag vet då vi har 4 söner som spelar dator ☺️.

Jag kör med ljuddämparplatta på skrivbordet + stor musmatta.

https://www.bauhaus.se/gummimatta-ljuddampande-svart

Sedan har jag klippt ut fyrkantiga bitar från liggerunderlag som jag placerat under skrivbordets ben + mot vägg, så skrivbordet har inte direktkontakt med vägg/golv.

Det hjälper mot stomljudet.

• Gilla
Robbban77
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Rent utseendemässigt så är ett vägghängt skrivbord det vi är ute efter och planerat
Om den andra hälften är ljudkänslig så fundera en gång till om estetiska är viktigare!
Lättare att göra rätt från början än att senare försöka lösa problem.
Att isolera påverkar sällan stomljud när du vill skruva i väggskiva/reglar.

Har idag installerat skrivbordet, som planerat men fast mot vägg och visst ”vibrerar” knapptryckningarna genom bordet och vidare mot vägg.

Har köpt ultra tyst mus samt köpt nytt tangentbord som även de är tyst.

Testade knappa på tangenterna när tangentbordet låg rätt mitt skrivbordet sen så lade jag en sån jätte stor musmatta och det blev skillnad!

Nu håller jag på leta efter någon typ av gummiduk eller liggunderlag som tidigare nämnts här för lägga mellan skrivbord och väggprofiler, sen så får det vara bra!😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.