Har ett skrivbord som är 140cm brett och vill förlänga det med 28cm. Först så köpte jag metallstag och satt under med ett hyllplan på, vilket blev bra men jag insåg när jag började ställa grejer på det att det nog inte kommer hålla. Dessutom är rummet där skrivbordet ska stå 170x170cm så det var ganska osmidigt att få det på plats.

Då tänkte jag istället sätta extraskivan på väggen med fällbara konsoler. Då kan man enkelt fälla ner den när man behöver flytta skrivbordet i framtiden. Fast skrivbordet är höj och sänkbart och det är ju inte säkert att man kommer vilja det på samma höjd alltid, typ om man köper en ny stol eller något, men extraskivan sitter ju på en fast höjd...

Så att fästa dom fällbara konsolerna i skrivbordet hade ju varit att föredra. Men hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har en tanke om att sätta konsoler med stag och sen fästa dom fällbara konsolerna på dom. Vad tror ni om det? Kommer det hålla? Bifogar en bild så det blir enklare att förstå hur jag menar. Andra idéer mottages tacksamt också! :)

• Illustration av två konsoler under en bordsskiva: en röd konsol med stag och en grå fällbar konsol, för förlängning av ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Googla klaffbord eller slagbord så hittar du en enkel, utrymmessnål och stabil lösning.
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Googla klaffbord eller slagbord så hittar du en enkel, utrymmessnål och stabil lösning.
//Ronnie
Förstår inte hur det hjälper mig?

Jag har ju redan ett höj och sänkbart skrivbord som jag ska använda, bara att det är för kort och jag vill förlänga det och helst att förlängningen sitter fast på skrivbordet så den också blir höj och sänkbar, samtidigt som man enkelt kan ta bort/fälla ner den om det behövs. Här är en bild på skrivbordet som det ser ut idag.

• Höj- och sänkbart skrivbord i vit färg, med en tillagd extraskiva markerad med en röd pil, placerat mot en vit vägg.
    Skapa konto
Du skriver att du satte metallstag, vad menar du med det?

Jag tänker att två lagom stora L-profiler borde räcka. Låta dem gå från den stora bänkskivan under till lilla.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skriver att du satte metallstag, vad menar du med det?

Jag tänker att två lagom stora L-profiler borde räcka. Låta dem gå från den stora bänkskivan under till lilla.
Här kommer en bild på hur jag gjorde först.

Men nu vill jag istället ha det så jag kan fälla ner skivan eftersom skrivbordet blir mycket enklare att hantera då, om jag behöver flytta det eller något.

• Skrivbordsskiva på golv med vinkelfästen, del av ett bygge.
    Skapa konto
D DanielA80 skrev:
Förstår inte hur det hjälper mig?

Jag har ju redan ett höj och sänkbart skrivbord som jag ska använda, bara att det är för kort och jag vill förlänga det och helst att förlängningen sitter fast på skrivbordet så den också blir höj och sänkbar, samtidigt som man enkelt kan ta bort/fälla ner den om det behövs. Här är en bild på skrivbordet som det ser ut idag.
Förutsätter att du förstått principen för ett klaffbord.
I ditt fall innebär det att du behöver kunna vinkla ut ett vertikalt stöd för extraskivan från din befintliga bordsskiva.
Det kan du göra genom att fästa en gavel i vald ände av bordsskivan, eller ett ”extraben” i bakkant av skivan. Det behöver inte gå ända ner till golvet alternativt kan det ta i golvet när bordet är i sitt absolut lägsta position.

I denna gavel/extraben kan du med gångjärn fästa en utvinklingsbar konsol som stöd för extraskivan som i sin tur är fäst med gångjärn vid bordsskivan.

Ett absolut måste är att gaveln/extrabenet inte flexar vilket kan lösas på olika sätt, t ex med en kraftig konsol i bakkant av bordsskivan.

Jag ska försöka ordna en skiss av hur jag menar.
//Ronnie

Okej, nu har jag lekt med fingerfärg i paddan — hoppas det blir någorlunda begripligt…

Diagram över bordskonstruktion med svarta och blå rektanglar som bordsskivor, röd konsol i olika lägen och gröna stödben med gångjärn.
Skapa konto

Vy uppifrån

Svart rektangel är befintlig bordsskiva, blå rektangel är extraskiva.
Överst i icke-uppfällt läge; nederst uppfälld.

Röd rektangel är ”konsolen”.
Överst i icke-uppfällt läge; nederst som stöd när extraskivan ska vara uppfälld.

Grön vinkel är gavel/extraben.
Hörnet av vinkeln är fästpunkt för gångjärnen (röda blobbar) som gör ”konsolen” utfällbar.

Diagram av ett utbyggbart bord med svarta, blåa, röda och gröna komponenter som visar mekanismen för uppfällbar extraskiva och stödjande konsoler.
Skapa konto

Vy framifrån

Svart rektangel är befintlig bordsskiva, svart mindre rektangel är extraskiva, hängande när den inte används.
Överst i icke-uppfällt läge, nederst uppfälld.

Den röda ”konsolen” sitter med gångjärn i gaveln/extrabenet och vinklas ut som stöd när extraskivan ska användas.

Gaveln/extrabenet (grönt) behöver stöd i två riktningar — längs med bordssivan och tvärs.
Löses lätt med lämpliga köpekonsoler.

Hela arrangemanget är fäst undertill i den befintliga bordsskivan och följer med när den sänks och höjs

Ett hemmabygge som kostar några gångjärn, plywood e dyl och några billiga konsoler.
Alternativet är väl att montera extraskivan permanent med vinkelprofiler istället.

//Ronnie

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag tackar för alla era förslag och idéer!

Gjorde som så att jag satte en regel under bordskivan och fäste fällbara konsoler i den.
Det blev kanon! :)

• Borrmaskin, träbitar, vinkelhake och beslag på golvet, omgiven av byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Justering av bordsskiva med metallfästen och svart ben på trägolv.
    Skapa konto
  • Justerbart vitt skrivbord med mekanism under, monterat mot en vägg. Trädel syns mellan väggen och mekanismen.
    Skapa konto
  • Gilla
PsychoCheF och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.