M
Det är väl lite samma som med gummipackningar, sitter och tätar precis hur länge som helst så länge ingen råkar peta på dem (läs skruvar loss låsande mutter t ex).

L
Jag har läst att du bör undvika att löda rör som går till kallvatten och därmed används till att dricka. Orsaken är den att lödningen ska ge en del farliga saker från sig. Har jag rätt?

Det är bly du tänker på, men "rörmokarlod" innehåller idag (sedan mycket länge) inget bly utan är en legering 97% tenn och 3% silver och är därmed helt ofarligt att använda i dricksvatteninstallationer.

Ingår lödningen fortfarande i utbildning för unga rörmokare?
Gummiringar i all ära men gummi har en begränsad livstid som är kortare än metall. Efter 40-50 år lär det vara slut. För en del kanske det räcker.

Gummit som sitter i presskopplingarna lever väl ett ganska bra liv?
Inga rörelser, ingen uv-strålning, litet temperaturspann/plusgrader (undantag matarledning fjärrvärme, laddledning för vedelning), samt ständigt fuktade åtminstone från ena sidan.
Inte att jämföra med de stackars gummidetaljerna på bilen som står och torteras när solen skiner.

Klämringskopplingar då? Oändlig livslängd på dessa?

Presskopplingar är annars oerhört smidiga att montera (om man har verktyg)!

Säga att gummi el plast är bättre el sämre då eller nu, går inte, det fanns ruskigt bra plast/gummi för 50 år sen som håller än idag, det finns prylar idag som inte håller alls.

Jag åker nu runt och lagar 1-2 år gamla grejer från en stor tillverkare som förknippas med kvalité, anledningen är några tätningsringar. Dom ser lika dana ut som på 80 talet, skillnaden är att man lagt ut tillverkningen till Kina med samma specifikationer, men det är inte det man fått tillbaka, utan ren dynga, ringarna förintar sig själva, typ som en sån där ekologisk plastkasse.

Jag har t.o.m för 2 år sen tagit ringarna från ett orört aggregat från 1986 och monterat på ett aggregat från 2012 i brist på reservdelar då, funkar fortfarande.

Det här handlar inte om vattenrörstätningar

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kan hålla med om att gummi har olika kvalité.
Det kan man se när man köper nya kinesiska däck till säckakärran eller skottkärran :thumbdown:

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
martin43 skrev:
Klämringskopplingar då? Oändlig livslängd på dessa?
Spänningskorrission och frost (t ex på KB sidan på en VP) dödar en del klämringskopplingar :(

MagHam skrev:
Spänningskorrission och frost (t ex på KB sidan på en VP) dödar en del klämringskopplingar :(
Det brukar stå att man skall lossa lite och dra åt igen "för att motverka spänningskorrosion" har jag sett i flera monteringsanvisningar, vet inte om det hjälper eller om det är ett reellt problem.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Vad tråkigt livet vore om ALLT höll i 1 miljon år
Miljö- och resurshänsyn kommer att tvinga oss dit förr eller senare.
Kanske inte 1 miljon år, men att saker görs för att hålla och inte slösa på naturresurser bara för att hålla ekorrhjulet igång.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Plockade itu ett rörsystem från ett par ackumulatortankar.
Typskylten på tankarna sa tillverkningsår 1998 så max 20 år har rören suttit där.

Där var en del presskopplingar på dem. Måste säga att mina farhågor om dessa besannades. Packningarna var stenhårda, spröda och sprack extremt lätt.

Kanske bättre material i dagens kopplingar men.. nu köper jag en rörlödare :D

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det är ju standard att diverse gamla packningar är hårda och spricker när man börjar pilla på dem. Frågan är: Hade det börjat läcka? Om nej, hur länge hade det dröjt? Går ej att säga givetvis, men jag undrar om detta är ett relevant nått på att klämringskopplingar har kort livslängd.

I var det inte klämringskopplingar han pratade om. Så nej, observationen säger inget om klämringskopplingars livslängd.

Haha, oups, jag menade naturligtvis presskopplingar!

Jag har förresten en "rörlödartillsats" till min varmlufspistol. 650 grader ger den. Går den att använda tro?
Det är som en "krök" man ska hålla runt röret och så ska det värma runt om är det tänkt.

Du behöver inte 650 C för att mjuklöda Cu-rör.
Man behöver ingen dyr utrustning för mjuklödning, det räcker med en enkel gasolbrännare från biltema. Löd-delarna är extremt billiga men tyvär måste jag alltid beställa, de finns inte i närheten.
Köp ett gäng löd-delar och testa, det är förvånansvärt lätt. Och kul. Kolla anvisningarna på tuben. Men jag löder alltid bara i bänk, aldrig nära vägg/tak. Och ha alltid en brandsläckare inom räckhåll!
Lödda förbindelser ger en mycket mer gediget intryck än press med gummidelar.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.