Hej, bor i bostadsrätt men vår ventilationsfirma hävdar att normal livslängd på ventilationsfläktar är ca 12 000 timmar. Låter bisarrt...i vårt hus jag bodde som liten gick vår huvudfläkt 24/7, vi bodde där 20 år = ca 160 000h. Är det sant att moderna fläktar bara håller 12 000 timmar?

Ossian K Olsson
R rikkard skrev:
Hej, bor i bostadsrätt men vår ventilationsfirma hävdar att normal livslängd på ventilationsfläktar är ca 12 000 timmar. Låter bisarrt...i vårt hus jag bodde som liten gick vår huvudfläkt 24/7, vi bodde där 20 år = ca 160 000h. Är det sant att moderna fläktar bara håller 12 000 timmar?
Det är ju skillnad på fläkt och fläkt!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Pax t ex har 5 års garanti på flera av deras billiga konsumentfläktar. Skulle ju aldrig funka om dom förväntas hålla 1,5 år...

MultiMan
Väldigt stor skillnad på hur lagerna är gjorda, typ och antal. Glidlager håller inte alls lika länge (normalt sätt) medan rull/kul/nållager kan hålla nästan hur länge som helst om det är bra kvalitet från början (t ex SKF och inte Kina-varianter).

Motortypen lär också påverka, då t ex kolborstmotorer sliter ut kolen efter en viss tid och kräver byte, men jag vet inte hur vanligt eller ovanligt det är med den typen av motorer i fläktar numera. De flesta motorer jag sett numera är underhållsfria, men jag jobbar inte med det. Enda jag kommer på nu som jag ofta sett kolborstfläktmotorer i är bilar.

Min italienska kanalfläkt som jag köpte på CO för 15 år sedan (kostade då runt 700 tror jag) har bara glidlager och har krävt smörjning av lagerna minst 3 gånger på den tiden annars hade den skurit ihop för längesedan.

Yes, ska ifrågasätta lite, helt bisarrt att professionella fläktar bara håller 1,5 år

Lagerlivslängd är svårt att garantera. Man får inte dimensioner för stort eller för smått och dessutom finns det viss kvalitetsspridning även om man väljer märkes lager.
På produkterna jag jobbar med är en normal lagerlivslängden 20-40000h. Detta med fettfyllda rullager.
Men man brukar säga att runt 10% inte kommer uppnå detta p.g.a. kvalitetsspridning på lagren, skador som uppkommit vid montage, bristfällig dimensionering, smuts, värme o.s.v.

Jag vill minnas att ebm -papst säger att deras fläktar beräknas hålla ca 70 000h. Men jag vet att det finns fläkt tillverkare som köper lager som ska hålla 180 000 h.
Man kan väl om man vill då säga att man får vad man betalar för.
Så om man ska byta lager själv så ska man väl satsa på keramiska lager istället för biltema lager för 29,90.

Allt blir sämre nästan. Vår ventilation har gått i snart 20 år non stop. Jag har funderat på att köpa en fläkt som backup ifall den lägger av en dag. Det är nog industrikvalitet i den nuvarande som jag köpte från ett fläktföretag.
Den sitter på en trång hanvind som man får åla sig in på så man kanske inte får plats längre. :)

MultiMan
Jag har både kullagrade (Enermax 80 mm med inbyggd varvtalsreglering) och glidlagrade fläktar (Adda 120 mm) i en dator som stått på 24/7 sedan 2007 bortsett från årlig urblåsning med tryckluft, dvs runt 140 000 timmar vilket är långt över specifikationerna på de flesta datorfläktar, men då har jag smort alla fläktar några få gånger (de kullagrade endast en gång som jag minns) med tunn syntet motorolja som har visat sig magisk för livslängden och håller länge. Enda som inte är smord är nätaggets fläkt, men det är en högkvalitets kullagrad variant från när Corsair precis börjat sälja och OEM är Seasonic, HX 520.

Man kan alltså förlänga livslängden mycket med rätt underhåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.