Hej! Har nyligen köpt ett hus med fuktproblem på vinden.

För att lösa detta ska jag förbättra ventilationen i huset som just nu är självdrag, men för det första så drar det inte alls. Jag har inte kamin eller något sådant bara lvp.
För det andra så är ventilerna på nedervåningen blockerade/förbyggda av tidigare utbyggnader.

Jag planerar att sätta in några mini-ftx, men frågan är var de ska placeras i så fall? Tackar för all hjälp!

Bifogar halvdana bilder som jag hoppas går att tyda... "T" är alltså till-ventiler och "F" är badrumsfläkten. "K" är kök och wc säger sig självt. Tack! :)
 
  • 3D-modell av hus med mått och ventilationsmarkeringar: "T" för till-ventiler och "F" för badrumsfläkt. Planering av mini-ftx-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplan över ett hus med ventilation markerad; "T" för tilluftsventiler, "F" för badrumsfläkt, "K" för kök, "WC" och "LVP" för luft/ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen erfarenhet av fläktdrivna ventiler men i självdragshus vill man ha få stillastående ytor, kök och badrums fläktar suger ut fukt/os så tilluften ska färdas mot köket/badrum för att få god effect.

Vindsutrymmet brukar ventileras via luftspalt från takfot till nock. Om det inte räcker kan man montera "mögelstoppar" (ventil avsedd för yttertak) under plåt eller panne tak.

Har du ett öppet utrymme ovanför takisoleringen kan man bara sätta några ventilgaller, 1-2 per gavel.
 
  • Planritning av hus med markerade områden för kök (K), badrum (WC), och fläktpositioner (LVP och T). Mått visas i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar! :)

Glömde såklart rita hur vinden ser ut!

Det är en kallvind med kanske en meter i höjd. Det finns ingen lucka för att ta sig in, har endast kunna kika in genom gallerhålet och placerat hygrometer, mätt fuktkvot osv.

Finns ett ventilationsgaller i varje ände.

En fläkt i kök blir det definitivt. Ska man ha på övervåningen också kanske?

Mögelstoppar ser intressant ut!
 
V ViEks skrev:
Tack för svar! :)

Glömde såklart rita hur vinden ser ut!

Det är en kallvind med kanske en meter i höjd. Det finns ingen lucka för att ta sig in, har endast kunna kika in genom gallerhålet och placerat hygrometer, mätt fuktkvot osv.

Finns ett ventilationsgaller i varje ände.

En fläkt i kök blir det definitivt. Ska man ha på övervåningen också kanske?

Mögelstoppar ser intressant ut!
Det är en svår väg för luften att gå från ovanvåning och ner.
Jag hade nog satt en tilluftventil extra i ena gavlen och en frånlufts fläkt i andra.
Dock vet jag inte hur värmepumpen påverkar detta.

Mögelstopparna har bäst effect långt upp mot nocken så värmen släpps ut.
 
  • Diagram över inomhusluftflöde med markeringar för ventilationsproblem och luftströmsriktningar, inklusive mått på olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes tänkte det. Blir nog fläkt på öv också. :)

Någon som kan mini-ftx? Hur skulle sådana behöva placeras? De ska agera både till och från som jag förstått det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.