Min syster och hennes man skall bygga ett hus i Uddevalla med utsikt över vattnet.
De ska ha en altan och de hade drömt om ett litet utebad, typ badkar bara, fast med klimatet vi har kan det behövas lite värme.
Jag har letat lite åt dem, men det verkar ju inte finnas något sådant på marknaden. Det enda som gäller är vedeldad tunna/ stora spabads-schabrak eller en riktig pool.
Finns det inte någon som sett någon lite smäckrare variant?:confused::D

Runt spabad på 180cm i diameter är väl inte så stort!?

Finns ett uppskö av dessa på marknaden...

Kolla hemmakattens tråd i pool-forumet, hon håller på och bygger något i den stilen som jag tror att du är ute efter.

Det finns så kallade utespa för 1-3 personer också, de är dock såpass ovanliga i sverige att de blir dyra.

Hemmakatten
Bygger man nytt kan man göra som vi, dvs. gjuta ett spabad i betong. Vårt spabad är nu faktiskt färdigt sånär som på pool/spalocket som vi väntar på. Dock får jag nog tillägga att denna variant vi gjort inte är billigare än att köpa ett färdigt, dyrt spa från t.ex. Jaccuzzi. Exakt hur mycket vårt spa har kostat vågar jag inte räkna ut... Men det blev väldigt snyggt!!

Jag tycker absolut att din syster skall satsa på ett spabad! Har man en vacker utsikt och en altan så skall det naturligtvis utnyttjas.

Att bara ha ett badkar och tro att man lätt skall ordna lite värme är att lura sig själv. Det fungerar inte heller att bara fylla på med varmvatten inifrån huset. Vattnet kommer att kylas mycket snabbt. Dessutom är ett badkar inte tillräckligt djupt för att man skall kunna ha axlarna nere i vattnet.

Antingen tar man kostnaden för ett spa nu i samband med husbygge och bakar in den kostnaden i huslånet eller så kan man åtminstone se till att det dras ut el och vattenanslutning och avloppslösning för ett framtida spa så att det finns på plats. Det går förmodligen att hitta ett spabad lite billigare om man håller ögona öppna för utförsäljningar och reor.

Jag såg en artikel någonstans för några år sen om någon som hade ett vanligt sittbadkar i metall utomhus som han fyllde med vatten och sen eldade försiktig under för att värma vattnet. vet inte hur det funkar själv men enligt artikelt så fungerade det bra även på vintern kanske värt att testa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.