Hej,
Håller på att bila upp golven i källaren inför ett "litet" källarprojekt. Det skall bli två nya rum därnere. Ett litet kombinerat värmepumpsrum/klädkammare och en liten toalett. Frågan är hur en lämplig planlösning för toaletten kan se ut (bra att veta när man bilar upp för avlopp).
Vad tror ni om bifogad bild? Det är lite tightare än gängse funktionsmått och handfatet är rätt så litet.
Några andra förslag?
-h
Håller på att bila upp golven i källaren inför ett "litet" källarprojekt. Det skall bli två nya rum därnere. Ett litet kombinerat värmepumpsrum/klädkammare och en liten toalett. Frågan är hur en lämplig planlösning för toaletten kan se ut (bra att veta när man bilar upp för avlopp).
Vad tror ni om bifogad bild? Det är lite tightare än gängse funktionsmått och handfatet är rätt så litet.
Några andra förslag?
-h
Morsan har en ungefär lika "litet" Wc och har ett hörntvättställ monterat istället, tycker det funkar bra och ger ledigare utrymme utan att gå ner i storlek på tvättställ. Tidigare hade hon ett mindre fyrkantigt som gärna skvätte utanför, det nya är bredare (60cm) men tar ändå mindre plats än det gamla fyrkantiga.
Själv hade jag satt toaletten på samma vägg som handfatet. Det uppfyller precis funktionsmåtten, handfat 0,5m från väggen, toa 0,5m från väggen och 0,7m dem emellan = 1,7m totalt, precis vad du har
Dessutom skapas mer fri yta i rummet vilket för att det känns större. I ditt exempel skapas en död yta i hörnet mellan toa och handfat och det upplevs mer trångt, IMHO.
Funktionsmåttet är 1,2m från väggen i bakkant toalett till väggen mitt emot, och du har 1,15, så det är nog ganska ok. Jag skulle ändå välja den lösningen då jag tror att totalen kommer upplevas bättre. Om du ska skaffa nya vitvaror kan du ju kolla efter en toa med smalare cistern, så sparar du lite utrymme där.gromit42x skrev:
Med den här är du home free 
Ifö Cera WC-stol 3832 WC-stol med universallås som är 6 cm kortare än standard tack vare en smalare cistern. Lika god ergonomi. WC-stolen kommer alltså längre in mot väggen vilket sparar plats i badrummet. Samma sits används som till WC-stol standard, vilket ger lika bra sittkomfort.
Ifö Cera WC-stol 3832 WC-stol med universallås som är 6 cm kortare än standard tack vare en smalare cistern. Lika god ergonomi. WC-stolen kommer alltså längre in mot väggen vilket sparar plats i badrummet. Samma sits används som till WC-stol standard, vilket ger lika bra sittkomfort.
Klicka här för att svara