Hej,
Står i startgropen att renovera badrum och liten toalett. Mkt liten, knappt 1 kvm!
Är på jakt efter en "kortare" modell av toalettstol, inte 650 mm som är normalt. IFÖ har en, men vi har avloppet rakt ned, inte in i väggen. Finns andra modeller?
Behöver ett pyttelitet handfat, dvs mindre än IFÖs minislim. Detta är vår enda toalett som idag saknar handfat. Känns viktigt att installera, men samtidigt finns det idag knappt plats att vända sig om på toan. Snälla, har ngn ngt bra tips till mig?!

Ett tips på handfat kanske kan va en snygg glasskål. Såg i en tråd att ngn hade hittat en fin skål av glas och gjort hål i den för avloppet. Då kan du ju få vilken storlek som helst :)

Hittade tråden!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2003/1

Vad har du för mått på utrymmet?

Hej,
tack för svar!
Har försökt kopiera in en liten skiss men får inte ihop det. Måtten är 74 x 106 cm. Dörr på en "långsidan". Synliga rör i ena hörnan, snett bakom det lämpligaste sättet att sätta toaletten. Det finns inget naturligt utrymme man kan utnyttja i angränsande rum.

Det verkar ju som om jag skulle kunna använda den "kortare" IFÖ toaletten. Suveränt.

Glasskål som handfat tål att funderas på!

Synpunkter på att sätta handfatet ovanför toaletten?

eleon skrev:
Synpunkter på att sätta handfatet ovanför toaletten?
Bättre övanför än ingen alls ;). Du får testa på plats hur det blir med tillgänglighet. Du kan också placera handfatet någonstans vid sidan och kanske något högre än man brukar så att det inte är i vägen när man ska sätta sej på toa eller lyfta upp. Finns små handfat för placering i hörnan och det är ofta lättast att undvara en hörnplats när det är trångt.
Jag har svårt att föreställa mej så litet utrymme men det finns alltid en lösning som är bäst av alla dåliga ;)
lycka till!
gaia

Har svårt att se att man kan ha ett handfat ovanför toan. Kolla Sigros utbud av hörntvättställ, de har en god marknadsöversikt. Det räcker väl att man kan tvätta en hand i taget va?

Går det inte att flytta lite på nån vägg så du får några decimeter till.

Jag har en dusch och toalett på 98x150 cm i en 17 m2 lägenhet i ett av mina hus.
Allt går men det är meckigt. Du vet väl att det finns toaletter med utlopp rakt bakåt.
Du kan då bygga ny toalett och dra rören dit den står idag.
Inte för att du kanske vill det men mest som förslag och inspiration......

I Japan, landet som ger små utrymmen en ny innebörd, finns det toalettstolar med tvättställ innbyggt där man oftast har spolknappen och golvbrunn i sockeln.
Då återanvänder du dessutom spolvattnet, dvs först tvättar du händerna i det och sedan används det till att spola med vid nästa toalettbesök.

Jag hade en toalett som var 55x75cm, då fanns där dusch också..
Du öppnade dörren, lyfte benet över toalettstolen, stoppade in fötterna i sockeln till köksskåpen i rummet utanför, satte dig ner och började duscha eller vad det nu var du ville göra.

Efter förrättat behov var det bara att tvätta händerna medan toalettcisternen fylldes.

Om huruvida man kan få sådana här saker i västerlandet, eller mer speciellt i Svea rike, tvivlar jag dock på.

/ Fredrik

Tack Tornhill, skall betrakta min toa som stor hädanefter:)
Hittade den toaletten som du beskrev på nätet, men ingen återförsäljare i Europa. Kändes inte bra att skicka efter från Japan, reservdelar verkar svåröverkomliga. Dessutom fanns det ingen i min närhet som trodde på idén.
Toan är nu under uppbyggnad, så jag vet inte hur det kommer att kännas ännu. Har rivit ned pärlpont och underliggande reglar och istället satt upp panelskivor. sparat 5-6 cm där. Har beställt kort toa, sparar 12 cm där. Handfatet blir litet, Sanova flamina, men kommer nog att upplevas stort. Vi får se hur det känns om ngn vecka eller två...
Just nu känns det primära att få toaletten åter överhuvudtaget:)

Hemmakatten
På fritidsbåtar och i husvagnar är ju toan oftast väldigt liten. Där kan man se uppfällbara handfat. Dvs. när du sitter på toan är handfatet uppfällt, sedan fäller du ned handfatet när du vill tvätta händerna. Kanske kan vara något för er?

Har du ngn bra hemsida e dy? Låter intressant!

Hemmakatten
Nej, har tyvärr ingen hemsida att rekommendera. Försök att titta runt själv, kanske leta lite på husvagns- och båtsidor också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.