Hej, behöver lite input är på gång att ta tag i badrumsrenovering av vår lilla toa.
Bor i ett hus med tegelfasad byggt på 70-talet och känns som inget är gjort där inne sedan dess. Toan är bara ca 2,4 kvm, så väldigt liten. Huset står ju på en oisolerad platta så första frågan lyder, törs jag lägga golvvärme där inne? Är ju inte så stor yta tänker jag.. Vet att grannar har gjort det (område med lika dana hus) men jag har ju hört talas om risk för omvänd fuktvandring.
Sen så har jag ritat upp badrummet så jag skulle gärna vilja få input vad ni tycker om det. Gör jag som det ser ut på bilderna så behöver jag inte ändra rör osv. för det är typ såhär det ser ut idag. Obs det är duschväggar jag tänkt, idag står där en kabin.
Ritade bara med 1 vägg eftersom där sitter ett fönster. Handdukstork är bara ritad som en låda orkade inte göra bättre.(är glad amatör) Kommer även sitta ett badrumsspegelskåp över handfatet som jag inte ritat dit. (Bild 2 bara för en annan vy, då med bakre vägg upp och duschväggar)
*edit** ser att "handfatsskylten" åkt iväg lite men det är första lådan innanför dörren mitt emot toan*
Sen så funderar jag på om jag ska ge mig på att göra allt snickarjobb själv och ta in elektriker, rörkrökare och plattsättare eller om det är bättre att leja bort allt!? Vad tror ni? Gjort småprojekt hemma förut så måste ju läsa på rätt mycket så det blir rätt i badrum..
Tack till dem som orkar läsa och svara!
Bor i ett hus med tegelfasad byggt på 70-talet och känns som inget är gjort där inne sedan dess. Toan är bara ca 2,4 kvm, så väldigt liten. Huset står ju på en oisolerad platta så första frågan lyder, törs jag lägga golvvärme där inne? Är ju inte så stor yta tänker jag.. Vet att grannar har gjort det (område med lika dana hus) men jag har ju hört talas om risk för omvänd fuktvandring.
Sen så har jag ritat upp badrummet så jag skulle gärna vilja få input vad ni tycker om det. Gör jag som det ser ut på bilderna så behöver jag inte ändra rör osv. för det är typ såhär det ser ut idag. Obs det är duschväggar jag tänkt, idag står där en kabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ritade bara med 1 vägg eftersom där sitter ett fönster. Handdukstork är bara ritad som en låda orkade inte göra bättre.(är glad amatör) Kommer även sitta ett badrumsspegelskåp över handfatet som jag inte ritat dit. (Bild 2 bara för en annan vy, då med bakre vägg upp och duschväggar)
*edit** ser att "handfatsskylten" åkt iväg lite men det är första lådan innanför dörren mitt emot toan*
Sen så funderar jag på om jag ska ge mig på att göra allt snickarjobb själv och ta in elektriker, rörkrökare och plattsättare eller om det är bättre att leja bort allt!? Vad tror ni? Gjort småprojekt hemma förut så måste ju läsa på rätt mycket så det blir rätt i badrum..
Tack till dem som orkar läsa och svara!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 201 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 201 inlägg
Jag tycker det ser jobbigt trångt ut vid dörren och skulle heller placera toaletten under fönstret men om du tycker det är okej så.
Tänk på att viss rördragning inte längre är tillåten. Det ska vara minst 6 cm c/c mellan två rör och mellan avloppsrör och väggens tätskikt. Endast avloppsrör får gå genom golvet och alla andra rör ska gå via väggarna. I duschen är bara genomföringar för golvbrunn och rören till blandaren tillåtna. Det får inte finnas några dolda rörskarvar.A Aurum skrev:
Åtminstone blir det ju en hög uppvärmningskostnad när värmen i plattan går ner i jorden.A Aurum skrev:
Jag antar att du menar duschdörrar och jag föreslår att du tittar på vikdörrar, alltså duschdörrar med ett extra gångjärn på mitten så att de går att vika dubbelt. Mycket bra när det är trångt.A Aurum skrev:
Handfatet så nära väggen som möjligt. Toan står idag ca 4cm från bakre väggen om det var den du undrade över. Ja det är ett fönster där några cm från högskåpet.1 16386 skrev:
Blir trångt hur jag än gör skulle kunna hitta nån handdukstork som man kan sätta över toan då skulle man få lite mer plats. Så roterade jag handfat och högskåp så täcker man inte för fönstret lika mycket:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ja vad har jag för val med uppvärmningen? Idag har jag ett elelement där inne.BirgitS skrev:
Vikdörrar var en bra ide ska kolla upp vad som finns!
Själv har jag ett ungefär lika stort badrum.
Handfat direkt till höger, sen toa efter det.
Skåp direkt till vänster och dusch innanför det.
En annan variant är dusch, handfat toa alla på väggen längst in. Låter konstigt, men min granne har så och det känns väldigt luftigt.
Handfat direkt till höger, sen toa efter det.
Skåp direkt till vänster och dusch innanför det.
En annan variant är dusch, handfat toa alla på väggen längst in. Låter konstigt, men min granne har så och det känns väldigt luftigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 201 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 201 inlägg
Blir det inte rätt omöjligt att få plats med det på 160 cm?AXS skrev:
Bara duschen tar ju åtminstone nära hälften av det.
Jag tycker det låter som ett bra förslag, fast spegelvänt då.AXS skrev:
Ja, blir nog för litet. Missade måtten, grannen har nog 180cm där och litet handfat.BirgitS skrev:
Sen är det alltid ett val om det ska gå att använda badrummet när duschdörrarna är stängda. Hos mig slår man i dörrarna med knäna, men det är inte ofta någon ska kissa samtidigt som en annan duschar.
Klicka här för att svara