Elektrikern hoppade inte till när jag föreslog conrad-kabeln. Med tanke på att kontakten kommer sitta högt upp (typ 2 meter iaf) och svår att nå känns det inte som att det finns någon risk för att någon skulle få för sig att koppla något annat till kontakterna.

Spelar det någon roll åt vilket håll jag sätter han-/hon-kontakterna? Det verkar som att det är C7-kontakter som är kopplade till en europlugg så om jag sätter C7 på fönsterkablarna så är det "omöjligt" att koppla ström till dessa och om någon skulle skicka ström till trafon är det värsta som kan hända att denna går sönder. Tänker jag rätt?

ccf skrev:
Är det någon som kan se vad skillnaden mellan dessa två kontakter är?

[länk]

[länk]
Jag insåg just att dessa är för 2x0,75mm2 kabel - antar att det innebär att de inte funkar eftersom kablarna från fönstret är 1,5mm2 (jag har mailat glasfirman för att höra hur mycket fönstret egentligen behöver, men har inte fått något svar ännu)?

Mikael_L skrev:
Och egentligen borde högspänning också kunna vara svagström.

Gnistan man får i handen när man plockar fram en tröja på galge på klädaffärn vintertid är nog inte farlig för person eller egendom. ;)
Fast om vi tolkar "farlig" som att även innehålla brand (och det gör vi ju när vi talar om att klenspänningsanläggningar blir starkström för att effekten är för stor), så kan ju faktiskt gnistan starta bränder.

[video]https://youtu.be/tuZxFL9cGkI?t=59[/video]

Så då är det starkström ändå. ;) Så då är det antingen till att kasta ulltröjan eller börja läsa till ABH ändå. :) (Nåja, ABH försvann ju, så då blir det AB då...)

Kanske några banankontakter (honor och hanar) ? Ev gömda i en liten kulodosa.

Mikael_L skrev:
Jag skulle nog bara helt enkelt kört med DC-pluggar, försökt hitta någon bra modell som är vit (ev måla den vit)
Håller med om att det kanske kan bli en hyfsat diskret lösning. Spelar det någon roll att det är AC (med tanke på att kontakten heter DC-plugg)?

Redigerat:
tommib
Det går utmärkt att köra AC i dem, det görs i många applikationer.

Jag skulle dock valt en liten kulodosa eller larmkopplingsdosa och använt två wago 221 i den. Då får man öppna dosan varje gång kablarna ska lossas men det blir enklast.

tommib skrev:
Det går utmärkt att köra AC i dem, det görs i många applikationer.
Tack!
Går det att använda 1,5mm2-kablar i dem (går det till och med att koppla alla mina fyra kablar in i en DC-hane)?

tommib skrev:
Jag skulle dock valt en liten kulodosa eller larmkopplingsdosa och använt två wago 221 i den. Då får man öppna dosan varje gång kablarna ska lossas men det blir enklast.
Jag tror dock att jag hellre har en plugg i väggen än en kulodosa (kabeln kommer ju hursomhelst att synas).

Jag antar att det finns olika storlekar på DC-pluggarna(?) spelar det i så fall roll vilken jag väljer?

Mikael_L
ccf skrev:
Jag antar att det finns olika storlekar på DC-pluggarna(?) spelar det i så fall roll vilken jag väljer?
Ta så stor som möjligt då, typ.
I praktiken har du väl att välja på 2,1 och 2,5 mm mittstift. Och jag tror det kvittar. Men välj inte någon av de klenare varianterna bara.

Jag har förövrigt lite svårt att inse varför det skulle vara krav på 1,5mm[SUP]2[/SUP] ledare. Jag har väldigt svårt att tro att det inte går precis lika bra med 0,5 eller 0,75 mm[SUP]2[/SUP].
Det kan ju knappast vara så att din trafo ger något i stil med 60V och 10A, det är en 600VA trafo - en jättestor klump, som dessutom kräver en helt egen spänningsmatning ifrån centralen med en egen säkring, bara för att klara startströmmen.

Jag gissar att det är långt under 1A ström, och då är spänningsfallet obetydligt i så här korta ledare.

Och nu när jag skrivit detta sista så inser jag att du troligen även kan ta ännu klenare DC-plugg med. Men kika efter 2,1. Där tror jag det finns bäst utbud.

Stort tack för all värdefull och engagerad input. Jag har nu beställt DC (2.1mm). Återkommer med foto när det är monterat och klart :)

Låter bra!

Hoppas det funkar tillfredsställande och ser bra ut =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.