6 850 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Liten diskret (vit) skarvkontakt till lågspänning?
Nja, det finns nog ingen färdig lösning för ett vändbart fönster. Jag har hela tiden haft förhoppningen att elektrikern skall kunna lösa detta (hur svårt kan det vara13th Marine skrev:Strömmen är också intressant, men "Privat glas" det är en sån som man kan slå av och sätta på frostning via elektronik?
Och om jag tänker rätt så ska detta monterat i ett öppningsbart fönster?
Borde inte leverantören av detta glas ha någon lösning på detta idag? Har du någon länk till produkten?
Och de borde inte dra så mycket ström heller, så 1.5kvmm borde inte behövas...
Jag har beställt rutan från en fönsterfirma som i sin tur verkar ha anlitat Roslagsglas för att montera filmen på glaset. Filmen och transformatorn tror jag de i sin tur fått från CL Specialglas (som inte har en lösning på "kontakt-problemet", det visste jag när jag beställde rutan...
1,5 mm2-kabeln går inte att ta bord, den sitter fast på glaset.
Vilka detaljer behöver jag ta reda på för att kunna välja en kontakt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Hur mycket ström filmen behöver kan nog vara bra att veta.
Knepiga blir att hitta en kontakt som är specad för 60V. Tyvärr misstänker jag att det här hamnar utanför vad elektrikern är van vid och jag är inte hundra på att personen ens vill installera om du hittar en kontakt.
Har du någon ungefärlig ritning på var på fönstret kontakten sitter och var elen från transformatorn kommer?
EDIT: Ett problem är att man inte bör nyttja en standard-kontakt för nätspänning till detta, för att undvika att någon kopplar in något helt annat.
Knepiga blir att hitta en kontakt som är specad för 60V. Tyvärr misstänker jag att det här hamnar utanför vad elektrikern är van vid och jag är inte hundra på att personen ens vill installera om du hittar en kontakt.
Har du någon ungefärlig ritning på var på fönstret kontakten sitter och var elen från transformatorn kommer?
EDIT: Ett problem är att man inte bör nyttja en standard-kontakt för nätspänning till detta, för att undvika att någon kopplar in något helt annat.
Redigerat:
Jag kan ta ett foto imorgon när jag är i lägenheten, men kablarna (det är ingen kontakt) kommer ut från fönstret i ena hörnet och 10 cm därifrån kommer det ut ett rör i väggen (transformatorn skall placeras i andra änden av röret).13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Hmm, vid närmare eftertanke så kanske någon kontakt som används till högtalare fungera?
Till exempel en 6,3mm telekontakt. fast de verkar bara vara specade för 50V. (Inte helt rätt kontakt för högtalare, men jag har sett det användas så)
XLR eller Speakon skulle jag tro är för stora för applikationen. Kanske mini-XLR?
Dessa finns också, men har inte letat vidare efter spänningstålighet.
Till exempel en 6,3mm telekontakt. fast de verkar bara vara specade för 50V. (Inte helt rätt kontakt för högtalare, men jag har sett det användas så)
XLR eller Speakon skulle jag tro är för stora för applikationen. Kanske mini-XLR?
Dessa finns också, men har inte letat vidare efter spänningstålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Inte så vacker, men det kanske går att lägga den i en snyggare låda?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Vad skulle kunna ske om man kopplar in något som behöver 230V till en transformator som ger 60V? För mig som lekman så låter det ju som att det inte borde kunna brinna av för lite spänning, bara av för mycket, är det fel?13th Marine skrev:
Problemet med C7/C8 är väl mer att den är möjlig att vända 180° vid anslutning, så man byter plats på plus och minus.
Är det AC så spelar det dock ingen roll.
Den går att hitta i en nycklad variant, men då blir det svårare att hitta grejerna, framförallt om man bestämt sig för vit färg.
Är det AC så spelar det dock ingen roll.
Den går att hitta i en nycklad variant, men då blir det svårare att hitta grejerna, framförallt om man bestämt sig för vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Risken är att du bränner transformatorn. Eller om trafon har gått sönder och någon kopplar in 230 till glaset.
Nu är det ju lite sent, men hade det funnits en gångjärnssida så hade man kanske kunnat placera sladden där utan behov av att lossa.
Ska se om jag kommer på någon annan lösning.
Nu är det ju lite sent, men hade det funnits en gångjärnssida så hade man kanske kunnat placera sladden där utan behov av att lossa.
Ska se om jag kommer på någon annan lösning.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Måste man kunna öppna helt då? Sätt en stoppwire och dra kablarna lite snyggt.

