Jag behöver en liten, diskret, vit skarvkontakt till lågspänning. Den behöver vara tät, dvs så att man inte kommer åt något potentiellt strömförande.
I ena änden skall 2 st dubbla 1,5 kvadrat-trådar in och i den andra skall 2 enkla gå ut.
Har ni något tips om vad jag kan använda eller var jag skall leta?
För de som undrar så skall jag naturligtvis inte själv koppla in detta, det skall min elektriker göra, men han säger att han har ingen koll på synliga "smågrejor" och har bett mig att hitta en lämplig kontakt (helst vill han montera en utanpåliggande kopplingsdosa, vilket skulle bli jättefult - att han inte sett till att montera en vanlig dosa när väggar och tak var öppna är en annan historia).
Kontakten är till en kabel som går till mitt "privata glas" i badrummet. Den behöver kunna kopplas loss när fönstret skall vändas runt vid tvätt.
I ena änden skall 2 st dubbla 1,5 kvadrat-trådar in och i den andra skall 2 enkla gå ut.
Har ni något tips om vad jag kan använda eller var jag skall leta?
För de som undrar så skall jag naturligtvis inte själv koppla in detta, det skall min elektriker göra, men han säger att han har ingen koll på synliga "smågrejor" och har bett mig att hitta en lämplig kontakt (helst vill han montera en utanpåliggande kopplingsdosa, vilket skulle bli jättefult - att han inte sett till att montera en vanlig dosa när väggar och tak var öppna är en annan historia).
Kontakten är till en kabel som går till mitt "privata glas" i badrummet. Den behöver kunna kopplas loss när fönstret skall vändas runt vid tvätt.
Det är en fast installation, men man måste kunna frikoppla fönstret från den kabel som går in i väggen.
En vanlig grenkontakt funkar inte estetiskt, denna kommer att vara väl synlig i överkanten av fönstret (som man står vänd mot varje gång man tvättar händerna).
Jag hade (utseendemässigt) tänk mig något i stil med denna (men åtminstone i ena halvan av kontakten måste man kunna koppla in en befintlig kabel dvs en kontakt med ingjuten kabel funkar inte.
https://m.conrad.se/DC-kabel-BKL-El...1-aa-m&pi=1082724&ci=SHOP_AREA_846996_0223020
En vanlig grenkontakt funkar inte estetiskt, denna kommer att vara väl synlig i överkanten av fönstret (som man står vänd mot varje gång man tvättar händerna).
Jag hade (utseendemässigt) tänk mig något i stil med denna (men åtminstone i ena halvan av kontakten måste man kunna koppla in en befintlig kabel dvs en kontakt med ingjuten kabel funkar inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://m.conrad.se/DC-kabel-BKL-El...1-aa-m&pi=1082724&ci=SHOP_AREA_846996_0223020
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Först och främst, vilka spänningar pratar vi om? Är det 230V eller en lägre DC-spänning?
Ahh, sorry, elektrikern sa säkert rätt och jag skrev fel. 60V är det på transformatorn (men elektrikern sa att det är kabelarean som räknas, från fönstret kommer 4 st 1,5mm2 trådar som skall in i kontakten från ena sidan. På andra sidan dras kabel till transformatorn.
Som elmont skriver, termen lågspänning är för upp till 1000V AC, sen blir det högspänning över 1000V.
Klenspänning heter det när det är under 50V .
Starkström definierar elsäkerhetsverket såsom:
"sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom,"
Svagström torde därför vara det motsatta.
Klenspänning heter det när det är under 50V .
Starkström definierar elsäkerhetsverket såsom:
"sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom,"
Svagström torde därför vara det motsatta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Strömmen är också intressant, men "Privat glas" det är en sån som man kan slå av och sätta på frostning via elektronik?
Och om jag tänker rätt så ska detta monterat i ett öppningsbart fönster?
Borde inte leverantören av detta glas ha någon lösning på detta idag? Har du någon länk till produkten?
Och de borde inte dra så mycket ström heller, så 1.5kvmm borde inte behövas...
Och om jag tänker rätt så ska detta monterat i ett öppningsbart fönster?
Borde inte leverantören av detta glas ha någon lösning på detta idag? Har du någon länk till produkten?
Och de borde inte dra så mycket ström heller, så 1.5kvmm borde inte behövas...
