Jag behöver en liten, diskret, vit skarvkontakt till lågspänning. Den behöver vara tät, dvs så att man inte kommer åt något potentiellt strömförande.
I ena änden skall 2 st dubbla 1,5 kvadrat-trådar in och i den andra skall 2 enkla gå ut.
Har ni något tips om vad jag kan använda eller var jag skall leta?

För de som undrar så skall jag naturligtvis inte själv koppla in detta, det skall min elektriker göra, men han säger att han har ingen koll på synliga "smågrejor" och har bett mig att hitta en lämplig kontakt (helst vill han montera en utanpåliggande kopplingsdosa, vilket skulle bli jättefult - att han inte sett till att montera en vanlig dosa när väggar och tak var öppna är en annan historia).

Kontakten är till en kabel som går till mitt "privata glas" i badrummet. Den behöver kunna kopplas loss när fönstret skall vändas runt vid tvätt.

Lite oklart vad du menar. Det handlar alltså inte om en fast installation utan en lös förlängningskabel? Vad är problemet med vanliga förlängningssladdar med grenkontakt?

Det är en fast installation, men man måste kunna frikoppla fönstret från den kabel som går in i väggen.
En vanlig grenkontakt funkar inte estetiskt, denna kommer att vara väl synlig i överkanten av fönstret (som man står vänd mot varje gång man tvättar händerna).
Jag hade (utseendemässigt) tänk mig något i stil med denna (men åtminstone i ena halvan av kontakten måste man kunna koppla in en befintlig kabel dvs en kontakt med ingjuten kabel funkar inte.

Elkabel med vit koppling och avskalade ledningar redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://m.conrad.se/DC-kabel-BKL-El...1-aa-m&pi=1082724&ci=SHOP_AREA_846996_0223020

Först och främst, vilka spänningar pratar vi om? Är det 230V eller en lägre DC-spänning?

Det går att inte att åstadkomma på ett regelrätt sätt. Du kan inte ha kontakter på fast installerade kablar. Vill du göra det korrekt måste du tänka om.

Lågspänning = 230V. Men det kanske är klenspänning som avses?

Lågspänning högst 1000V växelström och 1500 V likström.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ahh, sorry, elektrikern sa säkert rätt och jag skrev fel. 60V är det på transformatorn (men elektrikern sa att det är kabelarean som räknas, från fönstret kommer 4 st 1,5mm2 trådar som skall in i kontakten från ena sidan. På andra sidan dras kabel till transformatorn.

f91jsw skrev:
Det går att inte att åstadkomma på ett regelrätt sätt. Du kan inte ha kontakter på fast installerade kablar. Vill du göra det korrekt måste du tänka om.
En kontakt i väggen typ den här (ja, jag ser att det står 12 V på denna, men något liknande och vitt)?

Svart väggkontakt med texten "12 V" i relief, rund design med tre skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Som elmont skriver, termen lågspänning är för upp till 1000V AC, sen blir det högspänning över 1000V.

Klenspänning heter det när det är under 50V .

Starkström definierar elsäkerhetsverket såsom:
"sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom,"

Svagström torde därför vara det motsatta. :)

Det du ska ha koll på är hur många Ampere som ska gå genom skarven och att skarvdonen klarar den belastningen. Troligen fungerar någon av dom i länken

Märk att klenspänning även kan vara starkström

Mikael_L
Och egentligen borde högspänning också kunna vara svagström.

Gnistan man får i handen när man plockar fram en tröja på galge på klädaffärn vintertid är nog inte farlig för person eller egendom. ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Strömmen är också intressant, men "Privat glas" det är en sån som man kan slå av och sätta på frostning via elektronik?

Och om jag tänker rätt så ska detta monterat i ett öppningsbart fönster?

Borde inte leverantören av detta glas ha någon lösning på detta idag? Har du någon länk till produkten?
Och de borde inte dra så mycket ström heller, så 1.5kvmm borde inte behövas...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.