21 417 läst ·
309 svar
21k läst
309 svar
Lite smått panik
Tanksvets 3m3 med 2 st utdragna 15 meters slingor med elpatronen högt plaserad då det alltid är bättre med en tank.. Isolera tanken ordentligt med gärna 30 cm i sidorna o 40 cm i toppen..gådeberg skrev:
Jo gratis till pannan..
Håkan
http://www.energi.konsumentverket.s...d_pellets/vedpannor_marknadsoversikt_2006.pdf
Gådeberg se till att du får 3 termometrar.
Kanske ett extra utag så du kan köra med en fyrvägsshunt
http://www.energi.konsumentverket.s...d_pellets/vedpannor_marknadsoversikt_2006.pdf
Gådeberg se till att du får 3 termometrar.
Kanske ett extra utag så du kan köra med en fyrvägsshunt
En möjlighet kan ju vara att skippa slingorna i tanken och köra med en tappvattenautomat i stället.
Då får du mycket bra skiktning i tanken.
Baxi har en som ska vara jäkligt bra "vxb53"
Hittade den i danmark för 4365 danska kr
http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/
Då får du mycket bra skiktning i tanken.
Baxi har en som ska vara jäkligt bra "vxb53"
Hittade den i danmark för 4365 danska kr
http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25
Den tar vatten från toppen på tanken.
Returen som blir kall ansluter man lågt i tanken
Den tar vatten från toppen på tanken.
Returen som blir kall ansluter man lågt i tanken
Så den är som en "kylare" eller vad man ska säga? ¤ hål. en från tanken, en till tanken och sen två till varmvattnet? Blöir lika smidigt att koppla in?
Känns som detta borde vara en bra idé om man har en tank på 3m[sup]3[/sup]. Tar väl inte lika lång tid att varma upp som en beredrare?
Känns som detta borde vara en bra idé om man har en tank på 3m[sup]3[/sup]. Tar väl inte lika lång tid att varma upp som en beredrare?
Kommer nog att köpa rör och dyl. hos min järnaffär. Finns nog en rörmockare där som vet vad som jag behöver men kan ju vara kul att veta lite vad man ska ha när man kommer och vad är det är till.
En termiskventil och termisk temperaturbegränsare, vad är det?
En termiskventil och termisk temperaturbegränsare, vad är det?
Med en TVA så går vattnet i tanken från toppen till botten o tappvattnet går åt andra hållet genom vvx typ som en bilkylare men då är det vatten/luft..gådeberg skrev:
Här finns det ett test om TVA som Andreas länkade till http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf
Men i sverige gick den på 8600:-
Men för det priset som Andreas skrev vete f-n om inte det blir billigare med en TVA än 2 st vv-slingor.. Då blir det bara en ren acktank med massa anslutningar o elpatronen nästan i topp..
Detta är en termiskventil (laddomat funkar på samma sätt med en cirk.pump)
http://www.baxi.se/show_image2.asp?bild=Bilder\termovar 25.32 80gr.jpg
Termisk temperaturbegränsare är en syr ventil http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=6316
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Hej Gådegådeberg skrev:
Den anläggning som jag just fiffat ihop har just 3 kubik + ytterligare 500 l på andra sidan kulverten. Denna mängd vatten tänkte jag använda en Calmarpannan V65 till (alltså en pannan med 65 kW nominell effekt).
Jag har valt en stor ackumulatorvolym eftersom jag vill elda sällan, annars tror jag inte att ved kommer att fungera för mig. Satsar på ordentligt med isolering kring (och framförallt ovanför) ackumulatortankarna.
Men en värmeväxlare är inga konstigheter att koppla in? Låter ju helt klart som det bästa altrnativet. Hur funkar den om man ska fylla upp tex. ett stor badkar?2an skrev:Med en TVA så går vattnet i tanken från toppen till botten o tappvattnet går åt andra hållet genom vvx typ som en bilkylare men då är det vatten/luft..
Här finns det ett test om TVA som Andreas länkade till [länk]
Men i sverige gick den på 8600:-men du kommer att få ut närmare 3m3 40° vatten Från acktanken med en sån..
Men för det priset som Andreas skrev vete f-n om inte det blir billigare med en TVA än 2 st vv-slingor.. Då blir det bara en ren acktank med massa anslutningar o elpatronen nästan i topp..![]()
Jag har alltså slingor för varmvattnet. En förvärmare, 10 meter, mitt på tanken och sen 15 meter slutvärmning i toppen. Det fungerar förträffligt, det också.
Nackdelar med TVA är bla:
1. Mer komplicerad konstruktion (flödesvakt, pump), enkelhet är att föredra.
2. Dåligt med varmvatten vid strömavbrott
Man uppnår i princip lika god skiktning med dubbla slingor eller slinga + beredare.
Jag anser att beredare + förvärmningsslinga är bäst. Då kan man ta ut stora mängder VV trots att tanken bara håller 40 grader och beredaren är relativt okänslig mot isolerande beläggningar (typ kalk). Förutom dessa fördelar är två slingor lika bra.
För bästa skiktning ansluter man varvattenberedningen med dubbla blandningsventiler så att VV i första hand tas från nedre slingan och först när den temperaturen är för låg späs det på med VV ur beredare / övre slinga.
TVA är däremot en utmärkt lösning vid komplettering av befintlig anläggning tex trasig beredare.
Alla anslutningar skall göras på rören mellan panna och tank. Dvs vatten till elementen tas ut på det övre röret mellan pannan och tanken och returvattnet går tillbaks till det undre röret mellan panna och tank. Samma sak gäller en TVA. För övrigt skall det övre röret gå in i sidan på tanken och inga anslutningar förutom luftning göras i tankens "tak"
1. Mer komplicerad konstruktion (flödesvakt, pump), enkelhet är att föredra.
2. Dåligt med varmvatten vid strömavbrott
Man uppnår i princip lika god skiktning med dubbla slingor eller slinga + beredare.
Jag anser att beredare + förvärmningsslinga är bäst. Då kan man ta ut stora mängder VV trots att tanken bara håller 40 grader och beredaren är relativt okänslig mot isolerande beläggningar (typ kalk). Förutom dessa fördelar är två slingor lika bra.
För bästa skiktning ansluter man varvattenberedningen med dubbla blandningsventiler så att VV i första hand tas från nedre slingan och först när den temperaturen är för låg späs det på med VV ur beredare / övre slinga.
TVA är däremot en utmärkt lösning vid komplettering av befintlig anläggning tex trasig beredare.
Alla anslutningar skall göras på rören mellan panna och tank. Dvs vatten till elementen tas ut på det övre röret mellan pannan och tanken och returvattnet går tillbaks till det undre röret mellan panna och tank. Samma sak gäller en TVA. För övrigt skall det övre röret gå in i sidan på tanken och inga anslutningar förutom luftning göras i tankens "tak"
Faktum är att mina 25 meter kamflänsrör tillåter fullt njutbart och ihärdigt duschande med tanktemperatur på strax över 40°C. Det har inte varit så molnigt att det blivit lägre än så denna sommar.
Däremot är det ju inte mycket att flå fettet ur stekpannan med.
Däremot är det ju inte mycket att flå fettet ur stekpannan med.