Hocke skrev:
Om man inte orkar elda så är ju pellets är ju ännu bekvämare  ;) ;)
Har man pannan i huset så är det inget besvär att lägga på några ggr.. ;)
Tråkigare att tända o måsta vänta tills man har glödbädden särskillt om det är ett tag sen det eldades o det blivit lite kallt i huset.. ::)
 
Annars finns ju Calmar V33 till bra pris (28.750 inkl moms o frakt) på http://www.varmepump.biz/.
Jag var ytterst nära att köpa den pannan där när jag skulle till. Jag la tillochmed in en order som jag senare annulerade, eftersom man var tvungen att betala i förskott fick jag lite kalla fötter.
Har någon här handlat där, så man vet om dom är seriösa???

Gådeberg; du kanske inte har så långt till Kristianstad (där dom håller till)?
 
Känner mej tvungen att göra ett inlägg. Av någon anledning verkar det som att alla (pannfabrikanter, rörmokare, vedeldare, grannar mfl) vill ha så liten vattenvolym som möjligt. Min åsikt baserad på teori och erfarenhet är att vattenvolymen egentligen inte kan bli för stor om inkopplingen gjorts riktigt och allt är välisolerat så att god skiktning erhålles både vid i och urladdning.
Resonemanget att tanken precis ska kunna ta emot ett fullt ilägg ved bygger på att man alltid eldar ungefär då tanken är tom. Om man istället dubblar volymen får man ju mycket större frihet att elda när det passar. Man kan göra ett helt ilägg även om tanken är halvfull.

Och man eldar ju inte bara en standardiserad vinterdag. Vid mildare väder ger varje m3 längre period mellan eldningarna.

Min hittils bästa anläggning består av en Solo Inova 50, en rektangulär 6 m3 tank med förvärmningsslinga och beredare. Framledningsvatten till element och golvvärme tas ut via bivalenta shuntar så att vatten i första hand tas från mitten av tanken och i andra hand från övre röret mellan tank och panna. Tanken är isolerad med 200 mm mineralull på sidorna och 400 mm på ovansidan.

Med bra ved laddar man tanken till 100% med två ilägg. Detta räcker ca 2 veckor sommartid och en vecka vår och höst. Vintertid krävs eldning varje dag bara när det är som kallast och när det inte behövs ger det friheten att kunna tänka "jag eldar redan idag så behöver jag inte elda imorgon när jag kommer hem sent".

Angående Solo Inova kontra Vedex är det precis som vanligt: Man får vad man betalar för.
1. Vedexen har kvadratiska tuber medan Inovan har runda. Inovan kan sotas spegelblank enkelt med sotviska i borrmaskin.
2. Utan mycket bra drag i skorstenen röker det in en hel del med Vedex vid vedpåfyllning. Ganska tråkigt om man inte har fristående pannrum.
3. Inovan har bättre verkningsgrad och ger mindre sot i skorstenen.
4. Inovan har högre medeleffekt än Vedex trots att samma siffror anges. Detta har jag endast noterat genom att klocka laddtider men det finns säkert någon test...
5. Vedexen är x kg lättare pga tunnare plåt, men håller säkert länge ändå.
 
Matss skrev:
Känner mej tvungen att göra ett inlägg. Av någon anledning verkar det som att alla (pannfabrikanter, rörmokare, vedeldare, grannar mfl) vill ha så liten vattenvolym som möjligt. Min åsikt baserad på teori och erfarenhet är att vattenvolymen egentligen inte kan bli för stor om inkopplingen gjorts riktigt och allt är välisolerat så att god skiktning erhålles både vid i och urladdning.
Resonemanget att tanken precis ska kunna ta emot ett fullt ilägg ved bygger på att man alltid eldar ungefär då tanken är tom. Om man istället dubblar volymen får man ju mycket större frihet att elda när det passar. Man kan göra ett helt ilägg även om tanken är halvfull.

Och man eldar ju inte bara en standardiserad vinterdag. Vid mildare väder ger varje m3 längre period mellan eldningarna.

Min hittils bästa anläggning består av en Solo Inova 50, en rektangulär 6 m3 tank med förvärmningsslinga och beredare. Framledningsvatten till element och golvvärme tas ut via bivalenta shuntar så att vatten i första hand tas från mitten av tanken och i andra hand från övre röret mellan tank och panna. Tanken är isolerad med 200 mm mineralull på sidorna och 400 mm på ovansidan.

Med bra ved laddar man tanken till 100% med två ilägg. Detta räcker ca 2 veckor sommartid och en vecka vår och höst. Vintertid krävs eldning varje dag bara när det är som kallast och när det inte behövs ger det friheten att kunna tänka "jag eldar redan idag så behöver jag inte elda imorgon när jag kommer hem sent".

Angående Solo Inova kontra Vedex är det precis som vanligt: Man får vad man betalar för.
1. Vedexen har kvadratiska tuber medan Inovan har runda. Inovan kan sotas spegelblank enkelt med sotviska i borrmaskin.
2. Utan mycket bra drag i skorstenen röker det in en hel del med Vedex vid vedpåfyllning. Ganska tråkigt om man inte har fristående pannrum.
3. Inovan har bättre verkningsgrad och ger mindre sot i skorstenen.
4. Inovan har högre medeleffekt än Vedex trots att samma siffror anges. Detta har jag endast noterat genom att klocka laddtider men det finns säkert någon test...
5. Vedexen är x kg lättare pga tunnare plåt, men håller säkert länge ändå.
Välkommen! :) :)
 
Välkommen!
Det mesta kan jag hålla med om, men att Vedexen ryker in mycket vi vedpåfyllning håller jag inte med om, När Vedexens lucka öppnas så fördubblas varvtalet på fläkten så att röken evakueras, så det gäller att glänta lite först om hela vedmaget är fullt. Vid uppstart och slutfas ryker det aldrig in. Detta tycker jag är en bättre lösning än dom med direktspjäll, speciellt vid uppstart då man får lite extra "flås" innan draget i pipan kommer.
 
Hocke skrev:
Annars finns ju Calmar V33 till bra pris (28.750 inkl moms o frakt) på [länk].
Jag var ytterst nära att köpa den pannan där när jag skulle till. Jag la tillochmed in en order som jag senare annulerade, eftersom man var tvungen att betala i förskott fick jag lite kalla fötter.
Har någon här handlat där, så man vet om dom är seriösa???

Gådeberg; du kanske inte har så långt till Kristianstad (där dom håller till)?
16mil med bilen söderut. Var riktigt bra pris. Har bara hittat Calmar pannan hos rörmockare innan. Nu blev den lite intressant

Matss skrev:
Känner mej tvungen att göra ett inlägg. Av någon anledning verkar det som att alla (pannfabrikanter, rörmokare, vedeldare, grannar mfl) vill ha så liten vattenvolym som möjligt. Min åsikt baserad på teori och erfarenhet är att vattenvolymen egentligen inte kan bli för stor om inkopplingen gjorts riktigt och allt är välisolerat så att god skiktning erhålles både vid i och urladdning.
Resonemanget att tanken precis ska kunna ta emot ett fullt ilägg ved bygger på att man alltid eldar ungefär då tanken är tom. Om man istället dubblar volymen får man ju mycket större frihet att elda när det passar. Man kan göra ett helt ilägg även om tanken är halvfull.

Och man eldar ju inte bara en standardiserad vinterdag. Vid mildare väder ger varje m3 längre period mellan eldningarna.

Min hittils bästa anläggning består av en Solo Inova 50, en rektangulär 6 m3 tank med förvärmningsslinga och beredare. Framledningsvatten till element och golvvärme tas ut via bivalenta shuntar så att vatten i första hand tas från mitten av tanken och i andra hand från övre röret mellan tank och panna. Tanken är isolerad med 200 mm mineralull på sidorna och 400 mm på ovansidan.

Med bra ved laddar man tanken till 100% med två ilägg. Detta räcker ca 2 veckor sommartid och en vecka vår och höst. Vintertid krävs eldning varje dag bara när det är som kallast och när det inte behövs ger det friheten att kunna tänka "jag eldar redan idag så behöver jag inte elda imorgon när jag kommer hem sent".

Angående Solo Inova kontra Vedex är det precis som vanligt: Man får vad man betalar för.
1. Vedexen har kvadratiska tuber medan Inovan har runda. Inovan kan sotas spegelblank enkelt med sotviska i borrmaskin.
2. Utan mycket bra drag i skorstenen röker det in en hel del med Vedex vid vedpåfyllning. Ganska tråkigt om man inte har fristående pannrum.
3. Inovan har bättre verkningsgrad och ger mindre sot i skorstenen.
4. Inovan har högre medeleffekt än Vedex trots att samma siffror anges. Detta har jag endast noterat genom att klocka laddtider men det finns säkert någon test...
5. Vedexen är x kg lättare pga tunnare plåt, men håller säkert länge ändå.
Tackar för alla inlägg. Blir mycket att tänka på vad man ska ha. Ligger nog endel i det du säger.
 
Vad skulle det gör för skillnad om jag har en
Vedex 3000 eller en Calmar V65 till antingen 2250l eller 3m3?
 
För att ladda tanken full så skulle du få lägga i 2 ggr med vedexen, kanske bara en gång med calmar v65
 
"Nackdelen" är väl  att 3m3 inte räcker till för att ta emot 2 ilägg från V65:an
Då innebär det att man får elda en halvpanna om man har halvfulla tankar......vilket känns som slöseri med tid och energi ;)

edit:
Såg att V65 bara hade 150L i vedmag. då räcker nog 3m3 (150Lx18 = 2700L)
 
gådeberg skrev:
Vad skulle det gör för skillnad om jag har en
Vedex 3000 eller en Calmar V65 till antingen 2250l eller 3m3?
En calmar v65 o 3m3 acktank blir väl fint..

Om du räcknar på 50° laddtemp t.ex 40-90° så rymmer 3m3 ca 175 kWh (50-90° 140 kWh) o du får ut ca 150 kWh ur v65 på ett ilägg..
Köp gärna tank/ar med dubbla utdragna vv slingor o gärna 15 meter långa el om det är beredare så bör det finnas en utdragen slinga i botten som du kör som förvärmning..
 
Sen är det väl högre/större krav på skorsten , laddomat och rördimension om man kör med 65 kW Det var väl oxå hårdare krav på pannrummet om effekten på pannan var över 60kW, eller?
 
Hocke skrev:
"Nackdelen" är väl att 3m3 inte räcker till för att ta emot 2 ilägg från V65:an
Då innebär det att man får elda en halvpanna om man har halvfulla tankar......vilket känns som slöseri med tid och energi ;)

edit:
Såg att V65 bara hade 150L i vedmag. då räcker nog 3m3 (150Lx18 = 2700L)

2an skrev:
En calmar v65 o 3m3 acktank blir väl fint..

Om du räcknar på 50° laddtemp t.ex 40-90° så rymmer 3m3 ca 175 kWh (50-90° 140 kWh) o du får ut ca 150 kWh ur v65 på ett ilägg..
Köp gärna tank/ar med dubbla utdragna vv slingor o gärna 15 meter långa el om det är beredare så bör det finnas en utdragen slinga i botten som du kör som förvärmning..
Folk börjar tycka jag är trög... :D
Då har vi det där med att man alltid eldar när tanken är hel tom. Men en Vedex skulle jag dp kunna fylla ändå att tanken kanske står på 70[sup]o[/sup]
Men med en Calmar måstew jag vänta till tempen gått ner eller has större tankar?
Har jag fattat nu?
 
Nu börjar du haja :)
Bara det att om du har välisolerade tankar så kommer tempmätaren nästan aldrig visa 70°, endera 90° eller 40° (typ)
70°C finns bara i skiktningsområdet som är ett par cm tjockt (gissar jag) ;)
 
gådeberg skrev:
Men med en Calmar måstew jag vänta till tempen gått ner eller has större tankar?
Har jag fattat nu?
Ja så kan man säga el lägga på en mindre brasa (1/2 panna) om du vill elda tidigare men 3m3 till v65 räcker fast Matss har en poäng med det han skriver..
 
Aha. Men fallet är så att kanske måste vänta tills tempen gått ner innan jag kan tända upp med Calmar? Isåfall blir det en Vedex.
För vet man att man ska bort och inte tempen är nere kan man ju ändå tända upp i Vedexen men med Calmar måste jag vänta tills jag kommit hem och då är hela hustet utkylt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.