Det är möjligt men har man bra flöde krävs ett antal graders temperaturskillnad mellan tankvattnet och VV. Medan en beredare med tiden når samma temp som tanken.

apersson850 skrev:
Faktum är att mina 25 meter kamflänsrör tillåter fullt njutbart  och ihärdigt duschande med tanktemperatur på strax över 40°C. Det har inte varit så molnigt att det blivit lägre än så denna sommar.
Däremot är det ju inte mycket att flå fettet ur stekpannan med.
Fettet ska man ju ändå torka ur med papper, annars kleggar avloppsrören igen, har jag hört....

Ja, det är ju självklart att vattnet inte hinner bli lika varmt som det vatten det passerar. Det jag försöker förklara är att det blir såpass nära, att slingorna i praktiken fungerar betydligt bättre än vad man kanske kan tro, när man bara funderar på hur det går till, rent teoretiskt. Sen är det förmodligen så att det är varmare i tanken än vad termometern visar, då den sitter strax under det övre sidouttaget på tanken, men den översta slingan ligger högt uppe i tanken. Där under taket finns ju värmen kvar längst i tanken.

Sen är det ju faktiskt så, att på grund av skiktningen i tanken, så kyls ju bottnen av beredaren också av igen, när tanken svalnar. Har det gått ner till 40°C i toppen på tanken, är det kanske bara 25°C runt den nedre delen av beredaren. När man då tappar varmvatten får man ut 40°C en stund, och sedan sjunker det raskt ner till 25°C. Med slingorna förvärmer jag i ett sånt fall i området med 25°C, där temperaturen gradvis sjunker, och slutvärmer i området med 40°C, där temperaturen också gradvis sjunker. Men det blir inte ett lika dramatiskt tapp som det blir när skiktet i varmvattenberedaren plötsligt kommer upp till utloppet.
Att värma upp det kallare vattnet, som kommer upp i beredaren, går ju inte alls lika fort som att värma det i slingan, beroende på skillnaden i förhållande mellan vattenvolym och överföringsyta.

Fettet är väl det som tätar avloppsrören från insidan, eller?  ;)

Nackdelen med beredare som jag har märkt är att om tanken har blivit kall så tar det väldigt lång tid innan man får varmvatten när man eldar på igen, och det är inte så poppis hos regeringen när det tar över en timme att få duschvatten. Jag inbillar mig att det går mycket fortare med slingor.

Men har man in förvarmningsslinga i botten och en vvslinga i toppen. Kopplas dessa ihop i tanken eller utanför?

Tänkte tömma systemet idag. Hur länge kan det stå öppet innan det börjar ta skada? Det kanske får stå öppet i en till två månader

gådeberg skrev:
Aha. Men fallet är så att kanske måste vänta tills tempen gått ner innan jag kan tända upp med Calmar? Isåfall blir det en Vedex.
För vet man att man ska bort och inte tempen är nere kan man ju ändå tända upp i Vedexen men med Calmar måste jag vänta tills jag kommit hem och då är hela hustet utkylt
Nej! så är det inte. Du kan elda i Calmar ( i alla pannor!) för att så att säga fylla på en halvfull tank .... det är bara att lägga mindre ved i pannan :). Man kör inte med gasen i botten när man ska flytta bilen bara 0,5 m och alla bilar kan ju flyttas långsamt ;).
Man lär sej att dosera ved i rätt mängd så att man får tanken fullt utan att det kokar . En Vedex som vilken panna som helst kan börja koka om man lägger i mer än tanken kan ta emot ;).
hoppas min förklaring går att fatta ;)
gaia

gådeberg skrev:
Men har man in förvarmningsslinga i botten och en vvslinga i toppen. Kopplas dessa ihop i tanken eller utanför?

Tänkte tömma systemet idag. Hur länge kan det stå öppet innan det börjar ta skada? Det kanske får stå öppet i en till två månader
Så tycker jag man ska koppla in:
http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpg
och har du funderat på att skaffa solvärme i framtiden så sätt in tvåsolslingor i tanken som på bilden. Pannan kopplar du in i toppen resp. botten.

Tömmer du systemet helt så ska det inte vara några problem. för det är blandningen av vatten och syre  som gör att det rostar (det rostar som mest i gränsen mellan vatten och luft)

edit: har du inte solvärme så ska värmereturen kopplas in längst ner. Bäst är väl att ha en manuell ventil som styr vart returen går in.

Det där är lite finare än mitt system, för jag har bara en solslinga.
Dessutom nöjde jag mig med en blandningsventil till varmvattnet. Det är inte ofta den extra ventilen gör någon större nytta. Oftast sköter termodynamiken om det utan hjälp.
Slingorna är hopkopplade utanpå tanken.

Med slingor får man varmvatten strax efter det att pannan börjat ladda över värme till tankarna, vilket i mitt fall tar ungefär en halvtimme, om jag börjar med kall panna.

Majgårdarna
Ansluter man en tva längst upp i tanken kan du börja ta varmvatten så fort laddomaten börjat fylla tanken med varmvatten.
Har själv slingor i tanken 10m och 15m det funkar jätte bra men skulle gärna byta ut dom mot en tva.

Skiktningen blir ju överlägset bäst.
gådeberg gå till bibloteket och låna boken
Ackumulatorsystem en installations- och dimensioneringsguide av Kovács, Peter

Det är en mycket bra bok

Åh, har avbokat pannan. Värmepump.biz verkade vara ok. Ringde till lite referenser och frågade lite dom var nöjda. Beställde pannan och dagen efter ringer Stefan från Värmepump och säger att han har; firma, internetbutik, familj och barn, så han har inte hunnit uppdatera sidan utan att pannan nu kostar 32. Jaha tänkte jag, har ju iof inte hittat den billigare. Men sen var det hur köpet skulle gå till.
Jag får ett bankontonummer, sätter in pengarna där, han ser att pengarna kommit där efter lägger han en order och sen är det ubb till transportfirman att pannan kommer. När han sen vet at pannan kommit iväg, DÅ skickar han ett kvitto till mig att pengarna kommit in. Visst, har ju har ju vågat handla över internet innan och det har funkat en detta lät lite sådär. Mycket pengar utan kvitto. Sen är han säkert jättrebra mer en prinsipsak kanske att inte bara slänga iväg pengarna sådär.
Så nu står jag där igen utan panna. Tycker det är svårt att hitta Calmar pannan på internet. Blir väl att fortsätta rådfråga er och http://www.afabinfo.com.

Det var precis som jag gjorde/kände fast då var priset enl. sidan, sen blev det en vedex........

Skulle du inte kunna be honom ta hem en panna ,och sedan komma ner och hämta den och betala kontant, då kan du ju pruta frakten. 16 mil är väl nära (med norrlandsmått iallafall ;)) fast 8.000kr mer än vedexen är nog över smärtgränsen tycker jag..........

ca 32000:- verkar v33 ligga på.. http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm

Håller till fullo med Andreas ang. TVA då den ger mer vv än både dubbla slingor/beredare (ganska exakt det dubbla se test http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf ) o att returen bara ligger ett par grader över inkommande vatten (enligt dom som har den).. Så skitningen blir optimal.. Sen att det sitter flödesvakt mm är ju samma som i dom flesta pelletspannor bl.a o det funkar mycket bra i dessa.. 8-)

Ser man till priset så blir en TVA billigare än dubbla vv-slingor..

Vad går en tom 3m3 tank på tro??

Majgårdarna
gådeberg skrev:
Rinkaby

1500l utan vvb 6800
1500l med vvb 9700
Totalt 16500

Tanksvets
3m3 med 2st slingor 20000
3m3 tom 15000
1500l utan vvb 10000
1500l med slingor 15000
Totalt 25000

Vilket är det optimala?
Hocke skrev:
Skulle du inte kunna be honom ta hem en panna ,och sedan komma ner och hämta den och betala kontant, då kan du ju pruta frakten. 16 mil är väl nära (med norrlandsmått iallafall ;)) fast 8.000kr mer än vedexen är nog över smärtgränsen tycker jag..........
Kan ju alltid ringa och höra vad frakten gör. Man får kanske räkna med att dom har öppet 8-16 vardagar. Då får man ta ledigt en dag från jobbet+ bil kostnaden. Men ska höra med han för annars verkade lite skumt.

Tackar för dom andra länkarna.
Nu blev det genast ett hopp upp till 8´mer än Vedexen....
Och tva låter rätt bra tycker jag. Tänk vad mycket nytt man kan få höra när det finns bra och hjälpsamma människor!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.