21 417 läst ·
309 svar
21k läst
309 svar
Lite smått panik
GustavW skrev:Hur ofta man vill vara i pannrummet avgör väl storleken på ack samt panna. Vill du elda dubbelt så ofta, ta en 20kWpanna med 100-130liters vedvolym samt 1,5m3 ack. Är du mer bekväm, ta en 50kWpanna, 180-250 liters vedvolym och 3m3 acktank.
Merkostnaden för bekvämligheten är visserligen 20kkr men du slipper bo i pannrummet....
Själv kommer jag köra med Innova50 samt 3m3 ack till det nya pannrummet.
Håller med. Slår man ut det på pannans livslängd så blir det ju inte mycket pengar per år för så mycket ökad bekvämlighet.
Du tror det skulle funka med en Vedex och 2250l i tankarna?Hocke skrev:Men hur mycket gör du av med i nuläget? (kWh eller kubikmeter ved)
Det är ju också ganska avgörande för ditt val om huset är stort och dragigt, litet och välisolerat och ligger i Kiruna eller Ystad.
Sen beror det lite på om du har hög eller lågtempsystem (temp på radiatorretur). Ju högre returtemp desto mindre kan du lagra i tankarna.
Jag bor i Hudik, har 140m² hyfsat välisolerat och golvvärme (25- 40° returtemp). max effektbehov på c:a 6kW
När det är som kallast (under -20°C) måste jag elda 2-3ggr/ dygn eftersom jag bara har 1000L ack ,
hade jag haft 2000L hade det räckt att elda 1gång med ett extra ilägg (Vedex 3000 = 95L vedmag.).
Behöver man inte elda mera än vad Hocke gör med sin panna ser jag ingen anledning till att köpa en dubbelt så dyr panna som Vedexen. Fast man vill ju inte lägga 8h på att få upp tempen i huset och tankarna.
Bor på Småländskahöglandet. Hus från 1909, om- och tillbyggt början av 50. Tilläggsisolerat för kanske 10år sedan.
Det är inte orken som fattas
Vedex 3000 + 2250L ack funkar nog jättebra (så skulle jag också vilja ha)gådeberg skrev:Du tror det skulle funka med en Vedex och 2250l i tankarna?
Behöver man inte elda mera än vad Hocke gör med sin panna ser jag ingen anledning till att köpa en dubbelt så dyr panna som Vedexen. Fast man vill ju inte lägga 8h på att få upp tempen i huset och tankarna.
Bor på Småländskahöglandet. Hus från 1909, om- och tillbyggt början av 50. Tilläggsisolerat för kanske 10år sedan.
Det är inte orken som fattasVill bara säker på att man får panna och tankar som jobbar bra ihop, värem huset och att man ska hinna elda när man kommit hem från jobbet och slippa gå upp mitt i natten för att lägga in. Många verka förespråka en atörre panna men som sagt grannen kör med Innova 30 och 4m3 och tycker det funkar. Då borde det väl gå med 2250l och en Vedex för Kw talet är ju detsamma
Då har du ackvolym för två fulla ilägg + lite extra "buffert"
Det tar inte längre tid att få värme i huset bara för att man har större tankar, bara så du vetgådeberg skrev:
Vid "modern" vedeldning mot ack så använder man laddkoppel (typ Laddomat 21) för att få skiktning i tankarna (skiktning får man om man laddar 90°C långsamt i toppen av tanken, då får man en skarp gräns mellan hetvatten och kallt returvatten) och man tar ut värme ur toppen av tanken. Då innebär en stor tank bara att man mer ackvolym, fördet går lika fort att få varmt i huset med en 500L tank som en 3000L tank
Se Vedpärmen (en bra skola för nya och gamla vedeldare)
http://www.novator.se/bioenergy/wood/index.html
Ja ,du kan ha hur mycket du vill, men det finns väl en gräns vad som är rimligt.
Med 3000L så kan du ta emot tre fulla ilägg frå Vedexen, men det tar c:a 2,5h mellan varje brasa så du hinner nog inte lägga i tre ggr på en kväll med en Innova 30 eller Calmar V33 så räcker det med två ilägg, där tar brasan kanske 3,5h så då hinner man fylla tanken full på en kväll. Men som sagt vem har sagt man måste fylla fullt, huvudsaken man klarar sig tills nästa kväll.
Med 3000L så kan du ta emot tre fulla ilägg frå Vedexen, men det tar c:a 2,5h mellan varje brasa så du hinner nog inte lägga i tre ggr på en kväll med en Innova 30 eller Calmar V33 så räcker det med två ilägg, där tar brasan kanske 3,5h så då hinner man fylla tanken full på en kväll. Men som sagt vem har sagt man måste fylla fullt, huvudsaken man klarar sig tills nästa kväll.
instämmer
Det är detta som många verkar missa.
accvolymen bestäms enbart efter husets behov så att bekväm dygnseldning med lite marginal kan bedrivas.
Sedan är det upp till var och en att välja panna att ladda med.
Valet av panna är ju inte helt oviktigt.
Antingen kan man välja en klenare panna där man måste elda länge för uppfylla dygnsbehovet med värme.
Då kan acc göras lite mindre för man behöver bara accumulera värme för tiden då pannan inte brinner.
Nackdelen kan vara att man får göra flera ilägg.
Man kan även välja en panna med hög effekt men då måste även acc göras större och skiktningen måste vara bra eftersom tiden som pannan inte brinner blir längre.
Det är aldrig fel med tillräcklig accvolym
men det är alltid fel med för lite.
I mitt fall så laddar jag tankarna på sidan, inte i toppen, på grund av lite begränsad takhöjd. Det gör att laddröret till tankarna går ihop med framledningsröret till shunten. Därav följer att så snart Laddomaten öppnar, vilket tar knappt en halvtimme, om pannan är kall när jag börjar elda, får jag upp värme på elementen.
Laddar man i toppen ska det heta vattnet tryckas ner en bit, innan det kommer ut i framledningen, om vi nu fortfarande antar att man tar elementvärmen på sidan. Det går att ta ut hetvattnet i toppen också, om man har plats, men det betyder att om det är kallt, så finns det inte varmvatten heller. Med min lösning har jag varmvatten ett tag efter det att jag kört slut på det varma vattnet till elementen.
Laddar man i toppen ska det heta vattnet tryckas ner en bit, innan det kommer ut i framledningen, om vi nu fortfarande antar att man tar elementvärmen på sidan. Det går att ta ut hetvattnet i toppen också, om man har plats, men det betyder att om det är kallt, så finns det inte varmvatten heller. Med min lösning har jag varmvatten ett tag efter det att jag kört slut på det varma vattnet till elementen.