Hej
Jag ska måla ett dubbelfalsat plåttak som nog målats om 2-3 gånger tidigare. Är 60 år ca.

Jag vill måla med tvåkomponentfärg. Tex teknos.
Verkar vara svårt få offert på det. Dom Jag pratat med vill gärna måla med vattenbaserad plastfärg.

Någon som vet varför?
Erfarenheter av det?
 
C
Kan ju inte annat än gissa, men en faktor är arbetsmiljön - hur "nyttig" färgen är att jobba med.

Något du bör fundera på är hur färgen funkar med framtida underhåll. Ta t.ex. klorkautschuk, tjära eller asfaltprodukter som brukar kallas sista smörjelsen. Ger bra skydd, men när färgen är slut nästa gång är det bara att byta plåt.
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Dom Jag pratat med vill gärna måla med vattenbaserad plastfärg.

Någon som vet varför?
Välkommen till forumet!

Plåttak bör målas med linoljefärg!
Den som föreslår vattenbaserad plastfärg till ommålning av ditt plåttak ger knappast ett råd som är fördelaktigt för taket/fastighetsägaren utan vill väl bara sälja färg och arbetstimmar.
 
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet!

Plåttak bör målas med linoljefärg!
Den som föreslår vattenbaserad plastfärg till ommålning av ditt plåttak ger knappast ett råd som är fördelaktigt för taket/fastighetsägaren utan vill väl bara sälja färg och arbetstimmar.
Linoljefärg är vad jag förstår vanlig gammaldax fönsterfärg?
Inget rostskydd och lär inte sitta särskilt bra.
Eller har man i blymönja?
 
Bly får ju inte längre användas i färg.

Linoljefärg kan med fördel användas till fönster, fasader och plåttak.

Isotrol eller Ottossons Järnmönja kan vara lämplig grundfärg om du vill måla taket med linoljefärg.
 
Det är väl inte olagligt att måla med blymönja. Är väl branschen som inte vill ha det. Av förståeliga skäl:)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Som privatperson får man göra nääästan vad som helst men som proffs får man inte använda Karlssons klister utan specialutbildningar och speciella årliga hälsoundersökningar så tänk vad som skulle behövas för att få jobba med bly.

(Obs. Viss överdrift ;) )
 
  • Gilla
Håkan Larsson8
  • Laddar…
Linoljefärg är rostskyddande i sig och lätt att underhålla.

Om du har blymönja kan du ju använda den om ditt samvete tillåter dig, det lär ju ge ett betydligt bättre resultat och livslängd än vattenbaserad plastfärg iaf.
 
Googlat en del idag.
Verkar som om det bästa är en tvåkomponentsfärg. Tex från tekno.

Verkar dock som om det kräver vissa hantverkare. Många "alltjäns-målare/. Verkar inte ha den där extra kunskapen tyvärr.
 
Varför målar du inte själv? Att taket/du är 60år bör inte få hindra underhållet;)
 
F fribygg skrev:
Varför målar du inte själv? Att taket/du är 60år bör inte få hindra underhållet;)
Jag är lantmätare. Inte takmålare.
 
Claes Sörmland
H Håkan Larsson8 skrev:
Dom Jag pratat med vill gärna måla med vattenbaserad plastfärg.

Någon som vet varför?
Erfarenheter av det?
Plåtslagarna vill jobba med lätthanterade färger som har miljöcertifiering och inte skapar personalhälsoproblem. Och därför har branschen gått all in för vattenburna akrylater. Bara att slabba på i ymniga mängder, torkar snabbt och inga trista lösningsmedel. För branschen är det beprövat och lätt att ge en viss garantitid på.

Snabbt in och snabbt ut, inga klagomål på många år. Jag skulle göra samma val om jag drev företag i den branschen.

Tycker man finishen ser bra ut och inte har ett antikvariskt plåttak så varför inte? Det är standard idag.

Jag uppfattar att ditt tak är från 1960-talet. Då är det kanske målat med linolja i första vändan. Senare troligen alkydoljefärger och om det har målats om efter 2000 kanske akrylat? Men det är ju knappast antikkvariskt som kräver linoljemålning.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
Linoljefärg är vad jag förstår vanlig gammaldax fönsterfärg?
Inget rostskydd och lär inte sitta särskilt bra.
Eller har man i blymönja?
Linolja är överlägset bästa rostskyddet om det börjat komma rost.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
Jag är lantmätare. Inte takmålare.
Nå, så svårt är det inte att måla med linoljefärg är jag rätt säker på att även du klarar det även om du har valt ett annat yrke.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Roger Ravnestam skrev:
Linolja är överlägset bästa rostskyddet om det börjat komma rost.
Gamla 'självklara' kunskaper, men TS har tydligen bestämt att han vill ha en annan färgtyp och verkar ha svårt att ta till sig att gamla metoder och beprövade mtrl ofta är det bästa.
 
  • Gilla
Roger Ravnestam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.