Hej vi har fått vårat tak omlagt och i helhet blev taket superfint, men det finns vissa detaljer som jag är lite fundersam över.. hur mycket ska man godkänna av repor och skador som kan bli när plåtslagarna hållet på?

tycker att det inte ser riktigt ok ut på bilderna jag laddat upp,
Taket är ett mansardtak

Jag skriver här för att vi vill ha experthjälp så att jag vet vad jag ska säga till firman som var här och gjorde jobbet..
Dom lämnade 30 års garanti på taket

• Skadat hörn på ett nylagt mansardtak med repor och anmärkningar på plåtarbetet, visar detaljer vid kanten av taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad takplåt med repor och böjda kanter på ett nylagt mansardtak.
    Skapa konto
  • Skador och repor på nylagt mansardtak av plåt.
    Skapa konto
  • Närbild av mansardtakets hörn med synliga repor och skador på plåtbeslagningen.
    Skapa konto
  • Snötäckt tak med skador och repor på plåten.
    Skapa konto
Angående dessa bilder. Den som lyckats med detta, får nog sätta sig på skolbänken igen.
Så lämnar man inget jobb.

Vem är det som tar betalt för detta?

• Gilla
nilsson6880
  • Laddar…
O Oliver24 skrev:
Hej vi har fått vårat tak omlagt och i helhet blev taket superfint, men det finns vissa detaljer som jag är lite fundersam över.. hur mycket ska man godkänna av repor och skador som kan bli när plåtslagarna hållet på?

tycker att det inte ser riktigt ok ut på bilderna jag laddat upp,
Taket är ett mansardtak

Jag skriver här för att vi vill ha experthjälp så att jag vet vad jag ska säga till firman som var här och gjorde jobbet..
Dom lämnade 30 års garanti på taket
Det är inga plåtslagare som gjort detta, tyvärr

• Gilla
hugosell
  • Laddar…
Sen måste jag tillägga att dom använde Mataki haloten pro istället för steel...

Jag hoppas du inte betalat något ännu,
Sen har dom lagt fel underlagspapp. Så det är bara för dom att riva av taket pch göra om.

Jo allt är betalt redan men det gör väl inte det mindre rätt att dom som gjort taket har ett ansvar att fixa det som är fel.. firman som gjort jobbet är ingen okänd firma heller..
Jag känner den ena som var här och gjorde jobbet,

Duken dom la på råsponten är den fel?
Och på bilderna ser man ju att det inte är rätt gjort på vissa detaljer.. det ser ju inte ut sådär överallt..

O Oliver24 skrev:
Jo allt är betalt redan men det gör väl inte det mindre rätt att dom som gjort taket har ett ansvar att fixa det som är fel.. firman som gjort jobbet är ingen okänd firma heller..
Jag känner den ena som var här och gjorde jobbet,

Duken dom la på råsponten är den fel?
Och på bilderna ser man ju att det inte är rätt gjort på vissa detaljer.. det ser ju inte ut sådär överallt..
Spelar ingen roll hur det ser ut . Underlagspappen som är lagd är inte godkänd för bandfalsad plåt . Endast profilerad plåt. Det bästa du kan göra är att ta dit en besiktningsman .
En riktig plåtkonsult. Kostar några tusenlappar

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Serr inte ut att vara traditionellt dubbelfalsat tak utan ett såkallat klicktak. Om du betalat för ett dubbelfalsat tak så kanske det är det du ska ifrågasätta.

D danneaberg skrev:
Serr inte ut att vara traditionellt dubbelfalsat tak utan ett såkallat klicktak. Om du betalat för ett dubbelfalsat tak så kanske det är det du ska ifrågasätta.
Det är inte ett klicktak!

O Oliver24 skrev:
Jo allt är betalt redan men det gör väl inte det mindre rätt att dom som gjort taket har ett ansvar att fixa det som är fel.
Du har rätt i att de har ett ansvar oavsett om du redan betalat eller inte.
Men det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Och det brukar vara avsevärt mycket lättare att få rätt om du inte redan betalat alltihopa.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja absolut det förstår jag! Jag har pratat med en annan som också är plåtslagare och han sa att man kan ha den där pappen/duken eftersom taket är så brant enligt honom..

Jag har aldrig tagit in hantverkare tidigare då vi gör det mesta själva, men gör man inte som husägare en genomgång/besiktning med firman som gör jobbet?
Så är det iaf inom mitt egna yrke..

Detta är inte ett dubbelfalsat utförande kan inte vara en plåtslagare som gjort det.
Har jobbat som plåtslagare i 30 år.
Hade jag gjort detta så hade jag inte haft jobbet kvar.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Hej vad är det som gör att det inte är ett dubbelfalsat plåttak enligt dig? Kan kan inget om sånt här och därför frågar jag ?

Jag ska maila firman som var här och la taket och bifoga alla bilder jag har tagit på taket så får dom lösa det när snön är borta.. men jag vill ha mer kött på benen om varför jobbet är dåligt utfört..

O Oliver24 skrev:
Hej vad är det som gör att det inte är ett dubbelfalsat plåttak enligt dig? Kan kan inget om sånt här och därför frågar jag ?
Nu är det inte jag som påstått att det inte är dubbelfalsat, men jag kommenterar ändå ;)
När jag gör dubbelfalsade tak dubbelfalsar jag både nocken och tvärfalser. Att inte ens lyckas få gavelbeslagen omlott är bedrövligt.
Det kan inte vara en "riktig" plåtslagare som gjort jobbet.
Det vore intressant att se mer bilder på taket.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.