Vi är på gång att bygga en relativt stor altan 160 kvm och har ett par frågor som vore trevligt att få råd om, altandjupet blir 5,40 med dimension 45x170 och trall med 28x120, min tanke är att lägga markplattor 40x40 vid den inre bärlinan då jag ej vill borra i sockeln och sedan lägg en till platta ungefär på mitten.
Den yttre bärlinan placeras på plintar, men det jag undrar är om för/nackdelar att montera bärlinan direkt i balkskorna eller montera den t.e.x. en urjackad stolpe 95x95 ? lättare att justera/väga in golvreglarna ?
Jag skulle vilja ha en fris? med 3 brädor ytterst och även dela in altanen i 3 rutor likt en hockeyplan där zonerna blir hela längder, har inte sett bilder på nätet på detta, så antagligen är man helt knäpp i denna tanke??? :(
Ja glömde nämna att markunderlaget är 3 dm singel inklusive markduk, närmst sockeln ligger det cellplastskivor som är 120 cm breda.

Tack på förhand

Låter som jag tänker göra ungefär, det är ju svårt att väga in bärlinan direkt i plintar (som dessutom måste vara höga) så jag tänkte göra egna 95x95 av 2 45x95 där den ena delen är längre än den andra, då kan bärlinan vila i den korta medan man väger in det. Skruva och pu-limma ihop stolpen!

Frus får du väl ha om du vill? Förstod inte frågan :)

blygarn skrev:
Låter som jag tänker göra ungefär, det är ju svårt att väga in bärlinan direkt i plintar (som dessutom måste vara höga) så jag tänkte göra egna 95x95 av 2 45x95 där den ena delen är längre än den andra, då kan bärlinan vila i den korta medan man väger in det. Skruva och pu-limma ihop stolpen!

Frus får du väl ha om du vill? Förstod inte frågan :)
Var väl lite otydlig där, frågan är väl egentligen om det blir snygg eller fult ? underlättar ju om man sett lite bilder på liknande altaner.
Jag har "tänkt" likadant som du gällande 95x95, lättare att väga in men finns det andra fördelar ?

Hmm ok, ja det lät lite tjockt med tre bräder? Men fult brukar det ju inte bli. Tänk på att ändarna brukar vara lite fula så man kanske vill rensåga dem, om du ska köra hela längder!

Fler fördelar med 2 45x95 kanske kan vara att de inte spricker lika lätt?

Jag har en fris som går igenom/delar altanen. Kan ta något kort pch posta här. Jag tycker det ser bra ut.

Här är några bilder på min altan med en fris som delar av.

uploadfromtaptalk1400002707982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1400002760269.jpg
Skapa konto

uploadfromtaptalk1400002815336.jpg
Skapa konto

• Gilla
1hus
  • Laddar…
Jag har tänkt mig något liknande, men jag får inte ihop frisarna så det blir snyggt, då vi måste använda minst 3 trälllbrädor på varje fris för att få till hela altanen. Jag funderade på om man kanske kan nyttja 28x145, frågan är hur de ser ut med övrig trall, man kan ju hoppas att det blir som en tavelram ?

Riktigt nice!! Får du inga glipor i skarvarna?

-A-81 skrev:
Jag har tänkt mig något liknande, men jag får inte ihop frisarna så det blir snyggt, då vi måste använda minst 3 trälllbrädor på varje fris för att få till hela altanen. Jag funderade på om man kanske kan nyttja 28x145, frågan är hur de ser ut med övrig trall, man kan ju hoppas att det blir som en tavelram ?
Kan du ha frissen som ligger i ytterkant runt altanen 3 brädor. Och låta endast den inre av de tre brädorna vika av igenom altanen, en ifrån varje "zon".

Dvs som en rektangel med två brädor som ram runt hela altanen. Och inuti tre kvadrater med en bräda. Då blir yttre frissen tre och de som delar av två brädor breda.

Hoppas du hängde med på min beskrivning. :)

blygarn skrev:
Riktigt nice!! Får du inga glipor i skarvarna?
Nej. Inte så stora. Mellanrummet där frissen är, gjorde jag bara så bred, att två brädor precis gick ner när man slog/trampa ner dem. Efter att det torkat isär så blev glipan lagom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.