Jag fick nyligen ett infall och bestämde mig för att byta ut den grusade garageuppfarten mot marksten. Jag började själv gräva upp garageuppfart, 35cm djupt à 45m2, jag gav sedan upp och ringde en stenläggare. Stenläggaren öste tillbaka stenen utan att lägga markduk (det var fortfarande grus 35cm ner), han paddlade sedan en enda gång med en maskin som vägde 80-100kg, han lade sedan markduk, hade på 1-3cm stenmjöl, paddade stenmjölet, lade marksten och paddade en sista gång.
Mina två frågor är...
1) Det känns lite snålt att padda själva gruset en enda gång, finns det risk att garageuppfarten sjunker? Maskinen kändes iof ganska kraftigt då hela huset vibrerade.
2) Huset står på gjuten betongplatta, kring plattan sitter betongelement (eller vad det kallas), finns det någon risk att dessa tagit skada av paddningen? Detta var en tanke som slog mig först efteråt.
Tacksam för svar.
Mina två frågor är...
1) Det känns lite snålt att padda själva gruset en enda gång, finns det risk att garageuppfarten sjunker? Maskinen kändes iof ganska kraftigt då hela huset vibrerade.
2) Huset står på gjuten betongplatta, kring plattan sitter betongelement (eller vad det kallas), finns det någon risk att dessa tagit skada av paddningen? Detta var en tanke som slog mig först efteråt.
Tacksam för svar.
Ytterligare en fråga, är det verkligen rimligt att lämna en såpass stor glipa mellan husgrunden och stenplattorna? I ena änden ligger stenarna mot grunden, i andra änden är det 4cm glipa. Stenläggaren påstod att väggen var ojämn och att det inte gick att få till bättre. Jag har mätt med snöre och jag är ganska säker på att det hade gått.
Bör jag reklamera detta?
Bör jag reklamera detta?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag kunde utan problem spännande ett snöre flera centimeter innanför stenarna utan att det nuddade väggen. Jag ringde stenläggaren och sade att jag inte var nöjd, han påstod att jag hade fel och ville även ha betalt för att komma ut och kolla. Jag kommer reklamera detta och (om det krävs) bestrida fakturan, det är inte fackmannamässigt utfört och jag kommer få ta hit någon som gör om och gör rätt.
Någon som har erfarenhet av att bestrida fakturor?
Stenkrosset som lades tillbaka och packades var ganska sandigt, så kallad blandkross, borde jag byta ut detta mot större/luftigare stenkross närmast husväggen? Jag vill ha bra dränering då fallet från huset är ganska dåligt.
Någon som har erfarenhet av att bestrida fakturor?
Stenkrosset som lades tillbaka och packades var ganska sandigt, så kallad blandkross, borde jag byta ut detta mot större/luftigare stenkross närmast husväggen? Jag vill ha bra dränering då fallet från huset är ganska dåligt.
En liten update; jag skrev till företaget att jag inte var nöjd med fallet från huset, placeringen av stenar, samt avsaknad av markduk under bärlagret. Företaget fixade fallet/placeringen men vägrade gräva upp och lägga markduk. Jag hotade att ta ärendet vidare till ARN, varvid företaget hotade med ytterligare fakturor, dom påstod att jag "inte visar respekt" och att jag bar ansvaret för alla fel. Jag sade att jag kunde låta bli att ta ärendet till ARN om dom gav mig en skriftlig garanti, vilket jag fick. Företaget sade att dom "förlåter mig" och att dom inte kommer skicka någon ytterligare faktura. Helt sjukt oseriöst.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden