Nissens Nissens skrev:
Trots att det både finns text och bild som säger att det är två ledare till lampan?
Det framgår inte vart den sladden slutar. Enligt reglerna ska det finnas skyddsjord framdraget till alla anslutningspunkter. Går sladden direkt till armaturen så är det ok, men sitter det en dosa eller motsvarande på vägen så jorden fram dit.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Peter Assarskog skrev:
Hej på er!
Jag ett kul projekt som nu ska slutföras med lite el.
Jag bifogar en bild.
Fas och nolla längs till vänster är svarta, men det ska köpas riktiga färger idag, även jord.
Den vita är kabel till en lampa. Sen följer strömbrytare till lampan och sen ett eluttag som det alltid ska vara spänning på. Jord hämtar jag.
Det står helt still. Kan någon skissa?
Du ska inte hålla på med detta! Det borde de Du förstå!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vit lampsladd med två ledare ligger på golvet, vit kabel går in i trämöbeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens Nissens skrev:
Trots att det både finns text och bild som säger att det är två ledare till lampan?
TS har aldrig skrivit att det är 2 ledare till lampan. Det man ser är en 2-ledad lampsladd som ligger på golvet, och en vit kabel som går in i "lampan" okänt antal ledare.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Uppdaterad skiss med skyddsjordad lampa.
För de som har 3st trådar till lampan.

[bild]
Jag förstår ju inte allt rabalder och alla missuppfattningar i frågan. Skissen är ju solklar så vilken dönicka som helst kan förstå.
 
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Ähh ! apparatdosa är för fegisar. 😬 (ironi om ingen fattar)
Herregud
 
nisse123 nisse123 skrev:
Här har jag skissat lite

[bild] 🤔
Inte ett öga torrt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ring en elektriker om du vill ha huset kvar…
 
nisse123 nisse123 skrev:
Uppdaterad skiss med skyddsjordad lampa.
För de som har 3st trådar till lampan.

[bild]
Fas läggas typisk till vänster i ett uttag 😆
 
C CüberDüne skrev:
Fas läggas typisk till vänster i ett uttag 😆
Närbild av en röd ELKO ljusströmbrytare med märkning för 16A, 250V och anslutningspunkter för N och L, monterad i en metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Det är de facto standard att lägga fas till vänster ;)
 
C CüberDüne skrev:
Det är de facto standard att lägga fas till vänster ;)
Precis. Och texten ska vara uppåt på stickproppen så man vet att fasen hamnar rätt... 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C CüberDüne skrev:
Det är de facto standard att lägga fas till vänster ;)
Och den standarden heter? SS-EN-ISO XXXX.... eller på vårt företag gör vi så här.....??
 
R roli skrev:
Och den standarden heter? SS-EN-ISO XXXX.... eller på vårt företag gör vi så här.....??
Jag lägger alltid fasen till vänster. Kanske någon företag gör samma, inte vet jag
 
useless useless skrev:
Precis. Och texten ska vara uppåt på stickproppen så man vet att fasen hamnar rätt... 😉
Ja det är jo väldigt viktigt för att få rätt fasvrid i sladden
 
C CüberDüne skrev:
Jag lägger alltid fasen till vänster. Kanske någon företag gör samma, inte vet jag
Man skruvar ju fast kablarna på baksidan av uttaget, så då är det ju rätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.