16 942 läst ·
50 svar
17k läst
50 svar
Lite för länge sedan jag kopplade.
Eftersom du redan vet att lampan bara har två ledare så finns det ändå inget att sätta skyddsjorden i. Sannolikt är lampan dubbelisolerad.K karkka skrev:
Sannolikt? jag jobbar inte med det som elektriker. Jag skrev bara att när man ritar en ritning till någon annan så är det väl bra att inkludera alla ledare.Nissens skrev:
Hur vet du att TS lampa bara ska ha 2 ledare? För att han själv sagt eller dragit så? Han frågar ju på forumet om en av de enklaste inkoppling du kan göra.
Varje år sedan 95 har jag tänkt byta ett ut ett jordat uttag i vardagsrummet mot ojordat, såsom det ska vara då övriga är ojordade.
Tack alla, nu ska det bli "jort".
Ägaren före mig bytte tydligen, då frun i huset hade ett solarium.
Tack alla, nu ska det bli "jort".
Ägaren före mig bytte tydligen, då frun i huset hade ett solarium.
Om man gör en generell ritning ja, men inte när man vet förutsättningarna i det explicita fallet.K karkka skrev:
Du kan ju kolla bilden som ts lade med i sitt inlägg.K karkka skrev:
Gör som du vill. Om TS frågar en så enkel fråga om hur man ska koppla denna installation, så förutsätter inte jag att det kanske är helt korrekt med ledarantal. Framförallt inte när vi inte ser armaturen.Nissens skrev:
Trots att det både finns text och bild som säger att det är två ledare till lampan?K karkka skrev:
Bättre att ge en koppling som är anpassad till den aktuella installationen än att ge en som ger lösa ledare över…
Du verkar inte förstå vad jag vill med mina svar.Nissens skrev:
Jag har inte sett lampan då kan jag inte anta att den inte behöver skyddsjord, att TS bara dragit 2 ledare och frågar om hur man ska koppla, så kan man fundera om man tänkt om lampan ska jordas eller inte.