Farstatjej90
TS fick svar och försvann. Medan ni diskuterar hur olämpligt allt är njuter TS av sina nya fina lampa.
 
  • Gilla
  • Haha
chemma och 8 till
  • Laddar…
Nissens
K karkka skrev:
Ja, precis, Ritar man en skiss så brukar man rita in korrekta ledare antal. Nu vet vi ju inte om lampan är dubbelisolerad, men jag hade iaf ritat in skyddsjorden om jag gjorde en ritning till någon.
Eftersom du redan vet att lampan bara har två ledare så finns det ändå inget att sätta skyddsjorden i. Sannolikt är lampan dubbelisolerad.
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom du redan vet att lampan bara har två ledare så finns det ändå inget att sätta skyddsjorden i. Sannolikt är lampan dubbelisolerad.
Sannolikt? jag jobbar inte med det som elektriker. Jag skrev bara att när man ritar en ritning till någon annan så är det väl bra att inkludera alla ledare.

Hur vet du att TS lampa bara ska ha 2 ledare? För att han själv sagt eller dragit så? Han frågar ju på forumet om en av de enklaste inkoppling du kan göra.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS fick svar och försvann. Medan ni diskuterar hur olämpligt allt är njuter TS av sina nya fina lampa.
Ja. Därför att finns grejjer att reda ut.

Du vet väl att en lampa fungerar utan skyddsjord även fast den kräver det för elsäkerheten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS fick svar och försvann. Medan ni diskuterar hur olämpligt allt är njuter TS av sina nya fina lampa.
Det blir ljust av en ordentlig brasa också!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Varje år sedan 95 har jag tänkt byta ett ut ett jordat uttag i vardagsrummet mot ojordat, såsom det ska vara då övriga är ojordade.

Tack alla, nu ska det bli "jort".

Ägaren före mig bytte tydligen, då frun i huset hade ett solarium.
 
  • Gilla
försänkaren och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K karkka skrev:
Ja. Därför att finns grejjer att reda ut.
Inte för TS tydligen🤔
 
Uppdaterad skiss med skyddsjordad lampa.
För de som har 3st trådar till lampan.

Skiss av elinstallation med skyddsjordad lampa. Visar anslutningar: fas, jord, nolla, strömbrytare, uttag. För lampor med tre trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
nisse123 nisse123 skrev:
Uppdaterad skiss med skyddsjordad lampa.
För de som har 3st trådar till lampan.

[bild]
Du har glömt att rita ut brandsläckaren... 😉
 
  • Haha
  • Gilla
JockeÅgren och 9 till
  • Laddar…
Diagram över elektrisk installation med fas, jord, nolla, lampa, strömbrytare och uttag. Brandsläckare visas med texten "när det börjar brinna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Lembritt80 och 22 till
  • Laddar…
Nissens
K karkka skrev:
Sannolikt? jag jobbar inte med det som elektriker. Jag skrev bara att när man ritar en ritning till någon annan så är det väl bra att inkludera alla ledare.
Om man gör en generell ritning ja, men inte när man vet förutsättningarna i det explicita fallet.
K karkka skrev:
Hur vet du att TS lampa bara ska ha 2 ledare? För att han själv sagt eller dragit så? Han frågar ju på forumet om en av de enklaste inkoppling du kan göra.
Du kan ju kolla bilden som ts lade med i sitt inlägg.
 
Nissens Nissens skrev:
Om man gör en generell ritning ja, men inte när man vet förutsättningarna i det explicita fallet.

Du kan ju kolla bilden som ts lade med i sitt inlägg.
Gör som du vill. Om TS frågar en så enkel fråga om hur man ska koppla denna installation, så förutsätter inte jag att det kanske är helt korrekt med ledarantal. Framförallt inte när vi inte ser armaturen.
 
J
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Den kom med garanti om när det börjar brinna😉
 
Nissens
K karkka skrev:
Gör som du vill. Om TS frågar en så enkel fråga om hur man ska koppla denna installation, så förutsätter inte jag att det kanske är helt korrekt med ledarantal. Framförallt inte när vi inte ser armaturen.
Trots att det både finns text och bild som säger att det är två ledare till lampan?

Bättre att ge en koppling som är anpassad till den aktuella installationen än att ge en som ger lösa ledare över…
 
Nissens Nissens skrev:
Trots att det både finns text och bild som säger att det är två ledare till lampan?

Bättre att ge en koppling som är anpassad till den aktuella installationen än att ge en som ger lösa ledare över…
Du verkar inte förstå vad jag vill med mina svar.

Jag har inte sett lampan då kan jag inte anta att den inte behöver skyddsjord, att TS bara dragit 2 ledare och frågar om hur man ska koppla, så kan man fundera om man tänkt om lampan ska jordas eller inte.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.