Hej!
Jag planerar att själv snygga till och delvis renovera några detaljer i min bostad (lägenhet/radhus i Uppsala) och skulle verkligen uppskatta råd kring materialval, metod och ungefärlig kostnadsbild.
Det som behöver åtgärdas är:
Altandörr
– Slitage på karm och dörrblad (färgskador, skav).
– Fråga: räcker det att slipa/måla/bättra, eller finns typiska problem man bör kolla efter?
Innedörrar
– Små fula märken och färgavskavningar.
– En badrumsdörr verkar ha påverkats av fukt och är den mest tveksamma – osäker på om den går att rädda eller bör bytas.
Lister och foder
– Flera lister/foder har slitna ytor och flagnande färg.
– Vissa misstänker jag behöver bytas helt.
– Totalt ca 10–20 meter.
– Dimension på befintliga lister: ca 55 × 10 mm.
– Särskilt vid trappan finns en stående “planka/list” mot väggen (osäker på korrekt benämning).
Rör och element
– Vita målade rör med avskavd färg.
– Vitt element med färgsläpp.
Mina frågor:
Bifogar några bilder på de aktuella ytorna.
Tack på förhand – all input uppskattas!
Jag planerar att själv snygga till och delvis renovera några detaljer i min bostad (lägenhet/radhus i Uppsala) och skulle verkligen uppskatta råd kring materialval, metod och ungefärlig kostnadsbild.
Det som behöver åtgärdas är:
Altandörr
– Slitage på karm och dörrblad (färgskador, skav).
– Fråga: räcker det att slipa/måla/bättra, eller finns typiska problem man bör kolla efter?
Innedörrar
– Små fula märken och färgavskavningar.
– En badrumsdörr verkar ha påverkats av fukt och är den mest tveksamma – osäker på om den går att rädda eller bör bytas.
Lister och foder
– Flera lister/foder har slitna ytor och flagnande färg.
– Vissa misstänker jag behöver bytas helt.
– Totalt ca 10–20 meter.
– Dimension på befintliga lister: ca 55 × 10 mm.
– Särskilt vid trappan finns en stående “planka/list” mot väggen (osäker på korrekt benämning).
Rör och element
– Vita målade rör med avskavd färg.
– Vitt element med färgsläpp.
Mina frågor:
- Hur hade ni gått tillväga och i vilken ordning?
- Vad är rimligt att laga vs byta?
- Rekommenderade färgtyper/produkter (dörrar, rör, element)?
- Finns bra sätt att identifiera rätt vit nyans utan att gissa?
- Ungefärlig materialkostnad att räkna med?
Bifogar några bilder på de aktuella ytorna.
Tack på förhand – all input uppskattas!
Det jag lutar åt nu är att byta ut innerdörrarna helt i stället för att försöka rädda dem med målning, särskilt badrumsdörren där fukt verkar vara inblandat.
Foder och socklar som är väldigt slitna tänker jag också byta ut i stället för att måla. Min uppfattning är att detta borde vara något även en glad amatör klarar av med rätt verktyg. Stämmer det, eller är det något särskilt moment som brukar ställa till det?
Radiatorer och rör tänker jag ta hand om själv. Jag lutar åt att spraya för att få ett jämnt resultat. Är det rimligt att spraya hela elementet, medan rören bara bättras där färgen släppt, eller bör man tänka annorlunda?
På foder som bara har mindre märken eller skav, fungerar det att bättra lokalt med någon form av bättringsfärg, eller blir det oftast synligt och bättre att måla hela längden?
Altandörren tänker jag mäta fukten i. Om värdena ser okej ut planerar jag att slipa och måla. Det verkar även finnas lite mögel i fogen. Är det rätt tänkt att skära bort det med kniv och lägga ny fog?
Det drar dessutom lite kallt från altandörren. Är det något som bör åtgärdas relativt skyndsamt, eller kan man vänta till varmare väder? Finns det någon bra provisorisk lösning över vintern, eller är det bättre att justera eller täta direkt trots kylan?
Alla inspel uppskattas!
Foder och socklar som är väldigt slitna tänker jag också byta ut i stället för att måla. Min uppfattning är att detta borde vara något även en glad amatör klarar av med rätt verktyg. Stämmer det, eller är det något särskilt moment som brukar ställa till det?
Radiatorer och rör tänker jag ta hand om själv. Jag lutar åt att spraya för att få ett jämnt resultat. Är det rimligt att spraya hela elementet, medan rören bara bättras där färgen släppt, eller bör man tänka annorlunda?
På foder som bara har mindre märken eller skav, fungerar det att bättra lokalt med någon form av bättringsfärg, eller blir det oftast synligt och bättre att måla hela längden?
Altandörren tänker jag mäta fukten i. Om värdena ser okej ut planerar jag att slipa och måla. Det verkar även finnas lite mögel i fogen. Är det rätt tänkt att skära bort det med kniv och lägga ny fog?
Det drar dessutom lite kallt från altandörren. Är det något som bör åtgärdas relativt skyndsamt, eller kan man vänta till varmare väder? Finns det någon bra provisorisk lösning över vintern, eller är det bättre att justera eller täta direkt trots kylan?
Alla inspel uppskattas!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Om det är små skador tycker jag att det har fungerat bra att bara måla över med bättringsfärg, små flaskor med inbyggd minipensel.E Emilvar skrev:
Kanske räcker med ny tätningslist.E Emilvar skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Fuktskadan på dörren är nog svår att reparera. Vatten på skivmaterial gör att dom sväller upp, så då skulle man behöva hyvla/fräsa bort uppsvällningen och sen spackla. Det är det sällan värt. Gällande läckage vid altandörren så tror jag att skadorna återkommer om man inte fixar läckaget, så det borde man nog göra ganska snart.
Tack!lnilsson skrev:
Fuktskadan på dörren är nog svår att reparera. Vatten på skivmaterial gör att dom sväller upp, så då skulle man behöva hyvla/fräsa bort uppsvällningen och sen spackla. Det är det sällan värt. Gällande läckage vid altandörren så tror jag att skadorna återkommer om man inte fixar läckaget, så det borde man nog göra ganska snart.
Är det någon idé att göra nu vid minusgrader? Kanske lika bra att få upp det?
Finns det något provisoriskt jag kan överväga?
Är det bara tätningslister så skulle jag kanske vänta tills det är plusgrader, det är inte akut, men man tjänar ganska mycket på att åtgärda drag och det går fort att byta tätningslister. Är det däremot något med dörren, att den hänger fel eller dylikt så kanske man ska vänta tills det är lite varmare, det kan ta en stund att fixa sånt.E Emilvar skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden