14 491 läst ·
107 svar
14k läst
107 svar
Lista: Viktigaste verktygsinnovationerna?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ang Fein eller liknande maskin, som renoveringsverktyg kan jag ju se att den har sina fördelar. När det är trångt o jävligt.
Men vid snickrandet i övrigt? Svårt att se att den är bättre eller snabbar än ngt annat verktyg då.
Men vid snickrandet i övrigt? Svårt att se att den är bättre eller snabbar än ngt annat verktyg då.
Feinen är ju intressant då den först var tänkt att användas inom sjukvården för att såga upp gipsningar. Ett snabbt oscillerande blad med mikroslaglängd gör inga skador på huden vid lätt tryck men äter genom gipset.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Nja, den är ju lite dyr fortfarande så antar det är inte så många hemmasnickare som köpt en. Men innovationsmässigt anser jag den vara en av få game changers senaste årtiondena. Jag tycker annars verktygsbranschen är sjukt långsam vad gäller innovationer och att implementera nya tekniker, iaf inom handmaskiner för snickeri där jag har mest koll.J johankr skrev:
mmm, håller med om att den är verkligt innovativ!Ola C skrev:
Nja, den är ju lite dyr fortfarande så antar det är inte så många hemmasnickare som köpt en. Men innovationsmässigt anser jag den vara en av få game changers senaste årtiondena. Jag tycker annars verktygsbranschen är sjukt långsam vad gäller innovationer och att implementera nya tekniker, iaf inom handmaskiner för snickeri där jag har mest koll.
Tycker också att den definitivt kan kvala in. Vid renovering och för att rätta till misstag är den snudd på oumbärlig. Det är inte så ofta man behöver den, men när man väl gör det är den extremt bra att ha till hands.F fribygg skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Köpte en när jag flyttade in i huset, 2012. Tror den använts typ en gång. Så vet inte hur oumbärlig den egentligen är. Ska jag kapa av något på ett smalt ställe så når jag nästan alltid dit med stämjärnet. Men jag kanske bara haft turJ johankr skrev:
Instämmer. Tyvärr är ju multimaskinerna inte särskilt bra på det de gör (såga).Frustrator skrev:
Det mest intressanta med multimastern är nästan hur man lyckats med att skapa full kontroll över marknaden för förbrukningsmaterialet genom det patenterade verktygsfästet som inte ens kineserna vågar kopiera.
Men det kanske inte är en så viktig innovation ur ett användarperspektiv. Det förbättrar ju inte världen direkt, tvärtom.
Skrev passbitar!J johankr skrev:
Den förbannade stavningskorrigeringen...
De som revolutionerade tillverkningsindustrin i början på 1900-talet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Passbit
Lösa tappar har ju använts i evigheter och det finns flera sätt att åstadkomma dem (t ex finns i USA en tillverkare av lösa tappar — som dominon ju är — som är utformad så att de passar i en slits bestående av ett antal överlappande hål som man borrar i en pelarborr); Dominomaskinen har framförallt snabbat upp processen men är egentligen inte mer nyskapande än så.J johankr skrev:
//Ronnie