Ang Fein eller liknande maskin, som renoveringsverktyg kan jag ju se att den har sina fördelar. När det är trångt o jävligt.
Men vid snickrandet i övrigt? Svårt att se att den är bättre eller snabbar än ngt annat verktyg då.

Fulkemisten
Feinen är ju intressant då den först var tänkt att användas inom sjukvården för att såga upp gipsningar. Ett snabbt oscillerande blad med mikroslaglängd gör inga skador på huden vid lätt tryck men äter genom gipset.

• Gilla
Peitursnur och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Feinen är ju intressant då den först var tänkt att användas inom sjukvården för att såga upp gipsningar. Ett snabbt oscillerande blad med mikroslaglängd gör inga skador på huden vid lätt tryck men äter genom gipset.
Intressant ja. Viktig för snickrande, tveksamt, tänker jag :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J johankr skrev:
just ja, den finns med. Skulle du säga att den har fått stort genomslag? Den figurerar ju på Youtube en del men bolaget verkar ju ha en hygglig marknadsföringsbudget…
Nja, den är ju lite dyr fortfarande så antar det är inte så många hemmasnickare som köpt en. Men innovationsmässigt anser jag den vara en av få game changers senaste årtiondena. Jag tycker annars verktygsbranschen är sjukt långsam vad gäller innovationer och att implementera nya tekniker, iaf inom handmaskiner för snickeri där jag har mest koll.

• Gilla
sprwl och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Frustrator Frustrator skrev:
Absolut. Man klarar sig utmärkt utan den. Nu är det ju fortfarande oklart med vinkeln på artikeln. Ville mest påpeka att den inte ens är tänkt för träarbete från början.

Men rubriken är väl "viktigaste verktygsinnovationerna" och renovering och byggande av hus är väl minst lika aktuellt som nått annat snickrande för deltagarna på detta forum?

Ola C Ola C skrev:
Nja, den är ju lite dyr fortfarande så antar det är inte så många hemmasnickare som köpt en. Men innovationsmässigt anser jag den vara en av få game changers senaste årtiondena. Jag tycker annars verktygsbranschen är sjukt långsam vad gäller innovationer och att implementera nya tekniker, iaf inom handmaskiner för snickeri där jag har mest koll.
mmm, håller med om att den är verkligt innovativ!

F fribygg skrev:
Men rubriken är väl "viktigaste verktygsinnovationerna" och renovering och byggande av hus är väl minst lika aktuellt som nått annat snickrande för deltagarna på detta forum?
Tycker också att den definitivt kan kvala in. Vid renovering och för att rätta till misstag är den snudd på oumbärlig. Det är inte så ofta man behöver den, men när man väl gör det är den extremt bra att ha till hands.

J johankr skrev:
Tycker också att den definitivt kan kvala in. Vid renovering och för att rätta till misstag är den snudd på oumbärlig. Det är inte så ofta man behöver den, men när man väl gör det är den extremt bra att ha till hands.
Köpte en när jag flyttade in i huset, 2012. Tror den använts typ en gång. Så vet inte hur oumbärlig den egentligen är. Ska jag kapa av något på ett smalt ställe så når jag nästan alltid dit med stämjärnet. Men jag kanske bara haft tur :D Och jag skulle aldrig klara av att skriva en sån där svår artikel, jag är ju som bekant sämst på att sålla.

C
Instämmer. Tyvärr är ju multimaskinerna inte särskilt bra på det de gör (såga).
Det mest intressanta med multimastern är nästan hur man lyckats med att skapa full kontroll över marknaden för förbrukningsmaterialet genom det patenterade verktygsfästet som inte ens kineserna vågar kopiera.
Men det kanske inte är en så viktig innovation ur ett användarperspektiv. Det förbättrar ju inte världen direkt, tvärtom.

Spikpistolen vill man nog inte vara utan.
Eller vattenpasset. Men måste det vara eldrivet så är cirkel/kryss laser något som de flesta inte vill vara utan.

• Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Har någon nämnt laseravståndsmätaren? Sjukt användbar grej, som främst sparar tid

• Gilla
johankr
  • Laddar…
J johankr skrev:
Vad menar du med passningarna?
Skrev passbitar!

Den förbannade stavningskorrigeringen...
De som revolutionerade tillverkningsindustrin i början på 1900-talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Passbit

• Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
J johankr skrev:
bra poäng ang stationära maskiner kontra portabla.
varför inte t.ex Domino? Den måste väl ha sparat massa tid för möbelbyggare som slipper karva tappar och tapphål?
Lösa tappar har ju använts i evigheter och det finns flera sätt att åstadkomma dem (t ex finns i USA en tillverkare av lösa tappar — som dominon ju är — som är utformad så att de passar i en slits bestående av ett antal överlappande hål som man borrar i en pelarborr); Dominomaskinen har framförallt snabbat upp processen men är egentligen inte mer nyskapande än så.

//Ronnie

E eleson skrev:
Spikpistolen vill man nog inte vara utan.
Eller vattenpasset. Men måste det vara eldrivet så är cirkel/kryss laser något som de flesta inte vill vara utan.
tack, spikpistol och laser är potentiellt heta kandidater!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.