Chubba Chubba skrev:
En hyvel. Den är visserligen flera hundra år gammal men borde väl ändå vara med, den har lagt grunden för väldigt många andra verktyg!
ska vara elverktyg

J johankr skrev:
ska vara elverktyg
Elhyvel..?

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Elhyvel..?
ja den kan vara ett alternativ! Tycker du den kvalar in på listan?

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Ytterligare en röst kan läggas på en Kap- och geringssåg (förvisso inte ett handverktyg) men oumbärlig om man vill gera lister eller kapa brädor effektivt.
Elu PS 174 och dess senare kusiner från DeWalt har iaf påverkat byggandet och renoverandet i dryga 25 år, nu finns det ju andra bra märken men Elu har ju satt standarden och de från mitten av 90-talet håller än och presterar tillräckligt om man inte bygger på fulltid.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Förutom batterimaskiner i sig, så tycker jag nog att storheten kom först när samma batteri gick att använda till många olika maskiner.

Integrerad belysning i maskiner är också en bra utveckling.

I övrigt håller jag med om både Domino och slagskruvdragare.

Grönlund falsmaskin. Om den var den första elektriska falstillslutaren vet jag inte, men den finns än idag till begagnatförsäljning. Och någon äldre än den har jag inte stött på. Så denna maskin är en bidragande orsak till att plåtarbetena kunde bli betydligt mera kostnadseffektiva än att plåtbandet slogs ihop för hand. Samt att det blev en bättre arbetsmiljö för de som bearbetade denna plåt. Att den var tung som ett as var ändå bättre än slagandet som alternativ. Idag finns ett antal av varianter, men med samma grundidé att låta en elektrisk maskin göra jobbet.

P
Centrumtappborrmaskinen är ju given detta. Ett träindustriellt halleluja, som lyckade ena alla beslagstillverkare mm. Skapade ett 32mm system som alla förhöll sig till (även inchbeivrarna) och gör än idag. Snickeriets favoritmaskin!

Aha, såg nu att det inte verkar innefatta stationära maskiner.

Redigerat av moderator:
J johankr skrev:
Jag är reporter och ska för tidningen Teknikhistorias räkning göra en lista över de fem eller sju viktigaste elverktygsinnovationerna från typ 1900-talets början till idag.

En sådan lista kan ju aldrig bli perfekt och accepterad av alla men jag hoppas att forumet kan hjälpa mig att få den så bra som det går.

Det ska helst vara innovationer som går att spåra till en specifik tillverkare eller person. Jag funderar på om Feins Multimaster kan vara värdig en plats, till exempel. Den har ju dessutom en kul historia eftersom den ursrpungligen utvecklades för att avlägsna gips från benbrottspatienter. Ett starkt skäl att ta med, enligt mig, är även att när patentet väl gick ut så var många andra tillverkare snabba med att lansera sin egen kopia.

Det går ju inte bortse från litiumjonbatteriets eller olika typer av elmotorers betydelse i verktygssammanhang, men samtidigt är nog många av dessa innovationer utvecklade så långt från själva verktygsbranschen att de nog blir meningslösa att ta med, tänker jag.

Andra innovationer jag funderar på att ta med:
- Sawstop?
- Lamellos kexmaskin alternativt Festools Domino?

Om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dem!

Ska man ta med 7 maskiner i en läsvärd text skulle jag nog ta:

- Skilsaw (Skil)
- Sänksågen (Festool)
- Fein Multimaskin (Fein)
- Borrmaskinen (Black and Decker)
- Elektrisk borrhammare (Hilti)
- Handöverfräsen (ELU)
- Excenterslipen (Rupes)

Det viktiga är väl att berätta något som tangerar mot andra ämnen och som kan lyfta vikten av det enskilda verktygets inverkan och sätta det i ett sammanhang.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Om man pratar om systemmässiga innovationer.

- borrhammare, vem som nu uppfann denna men oj vilken enorm förbättring av vad som nu fanns innan. En hel del användare på byggahus har ännu inte bekantat sig med denna mycket betydelsefulla innovation, sitter och försöker klara sig med klassiska slagborrmaskiner - ”hackspettar” - med oerhört tveksam effektivitet i betong osv. Total gamechanger är detta.

- slagskruvdragare/slagmutterdragare. Enormt effektiva prylar med rötter i pneumatiska verktyg, har mer eller mindre omdefinierat vad man kan kräva numera av ”vanliga” skruvdragare etc. Inte för att de skulle göra trad skruvdragare ointressanta men mer att få rätt verktyg på rätta platsen, rätta rollen. Det är ju en ren fröjd att dra i en 10 mm dia 20 cm lång träskruv med en dylik jfr att själv hålla emot momentet av en tillräckligt stark traditionell maskin (typ Hilti TE2-M med lågväxel i, etc etc). Natt & dag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Perago roterande bläster för borrmaskin.
Utmärk för att ta bort rost och färg.

-Borrhammare med ordentligt slag och SDS-fäste är helt klart en enorm förbättring. Alla som någonsin har borrat på klassiskt vid med hammare och kryssborr vet det. Alla som någonsin har borrat med en vanlig borrmaskin med någon sorts kugghjulsslag vet det också.
-Kapcirkelsåg som går att ha med sig på bygget. Alla som någonsin har stått och kapat virke med fogsvans på ett bygge vet det.
-Bordscirkelsåg som går att ha med sig på ett bygge. Att tälja till plankor och bräder på bredden med yxa är fullt möjligt och så har byggare gjort i alla tider men alla vi som har gjort det vet att det dels slösar virke och dels slösar tid.
-Motorsåg. Gå till skogs med yxa och bågasåg och hugg virke till ett hus så får ni se. Det är inte så väldigt stor skillnad i tidsåtgång mellan yxa och motorsåg när man kvistar men kapning med motorsåg går på några procent av tiden det tar att kapa med bågasåg eller tvåmans "justersåg" så som de gjorde kring sekelskiftet 1900.
-Hydraulisk grävmaskin. Då de första vajergrävarna började komma i bruk efter kriget fanns det enstaka arbetstokiga skyffelkarlar som på ackordarbete i sandmark kunde gräva mycket per mantimme som maskinen. Når man beaktar att maskinen kördes av två man en smörjare och en förare. Likväl tog det inte länge innan maskinerna tog över för de kunde lyfta undan stenar och riva upp stubbar och gräva i vattenfyllda gropar och mycket annat utan att tröttna och utan att slita ut folk så de var gamla utlevade gubbar vid 40. Sedan kom de hydrauliska maskinerna som på en gång fick vajermaskinerna att bi ineffektiva fornminnen. Jag hoppas att vi aldrig mer skall behöva gå tillbaka till att gräva för hand med korp och spade och järnstång och borra för hand i vareviga sten.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
J johankr skrev:
ja den kan vara ett alternativ! Tycker du den kvalar in på listan?
Nej inte på min lista, men hyveln kan vara elektrisk.

På min lista som hembryggare hamnar slagskruvdragare och som tidigare nämnts nibblingsmaskin samt kap/gersåg. Gärna en Metabo med SYM, med symmetrisk inställning, som måste vara 2000-talet innovation och vidareutveckling av en existerande produkt. Jag skulle inte kunna sätta en gerad list utan denna…

Skensystem för (främst) cirkelsågar är en viktig systeminnovation som också fått stor spridning på relativt kort tid.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Som amatörsnickare och när jag jämför hur vi renoverade/ byggde på gården som liten pöjk jämfört med idag är dessa två de viktigaste enligt mig:

Batteridriven skruvdragare och allt som utvecklats därkring (eg montageskruv, torx etc)
- Förr kändes det som man spikade allt!

Kapgersåg
- Hade själv inte gett mig på många av mina project om jag var tvungen att använda fogsvans till allt

Om man utgår från svensk industri så kommer nog den handhållna motorsågen mycket högt. Skogsbruket förändrades oerhört, och trots att de första motorsågarna krävde 2 man räknar man med att de åttadubblade produktionstakten (!). Det är inte en svensk uppfinning men svenska företag var tidigt med och utvecklade tekniken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.