J johankr skrev:
Onekligen det mest använda verktyget för de flesta idag! Frågan är om man då ska välja historien om Arthur James Arnot och William Blanch Brain som tillskrivs den första borrmaskinen, eller Black & Decker som uppfann den första med avtryckare som gick att hålla med en hand eller kanske den första batteridrivna versionen (vet ej vilken det var). Lurigt.
Nu behöver jag säkert inte lära dig ditt jobb men för mig hade det spontana upplägget varit att lista de viktigaste uppfinningarna med avstamp i den absolut första, ursprungliga versionen, för att sedan skriva om utvecklingen av respektive maskin fram till dagens tekniska höjdpunkt.

Men det är som jag skulle gjort det. :)
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Nu behöver jag säkert inte lära dig ditt jobb men för mig hade det spontana upplägget varit att lista de viktigaste uppfinningarna med avstamp i den absolut första, ursprungliga versionen, för att sedan skriva om utvecklingen av respektive maskin fram till dagens tekniska höjdpunkt.

//Ronnie
Ja, exv sawstop hade ju inte varit så mycket att skryta med utan bordsågsdelen, med endast deras fleshdetecting-del. (Sen tycker jag nog både sawstop och Domino inte hör hemma på listan, men det är jag det ;) )
Överhandsfräsen känns isf mer relevant..

Tillägg: om sawstop är med hamnar du i stationära maskiner-träsket. Då bör väl rimligen också cnc-fräsar med mer komma med..

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
Viktigaste elverktygsinnovation : Youtube
Här går det att ta reda på hur alla elverktyg fungerar och bör användas. Alla amatörer kännar sig som proffs direkt, och går det ändå fel då kan man ladda upp en blodig "biggest powertool fail" film och få in lite pengar som tröst :cool:

• Gilla
  • Haha
shtob och 6 till
  • Laddar…
Mafells KSS sågar. En fantastisk utveckling av cirkelsågning.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

//Ronnie
Nja, finns många exempel på uppfinningar som användes av ytterst få fram tills någon gjorde en avgörande förändring vilket ledde till stort genomslag. Bilar fanns ju långt innan T-Forden till exempel, men det var med den genomslaget kom. Jag har dessutom begränsad textlängd per punkt på listan, så det funkar inte att gå igenom hela borrmaskinens historia, hela cirkelsågens etc…

P peter_73 skrev:
Viktigaste elverktygsinnovation : Youtube
Här går det att ta reda på hur alla elverktyg fungerar och bör användas. Alla amatörer kännar sig som proffs direkt, och går det ändå fel då kan man ladda upp en blodig "biggest powertool fail" film och få in lite pengar som tröst :cool:
hahaha, point taken :)

Frustrator Frustrator skrev:
Ja, exv sawstop hade ju inte varit så mycket att skryta med utan bordsågsdelen, med endast deras fleshdetecting-del. (Sen tycker jag nog både sawstop och Domino inte hör hemma på listan, men det är jag det ;) )

Tillägg: om sawstop är med hamnar du i stationära maskiner-träsket. Då bör väl rimligen också cnc-fräsar med mer komma med..

bra poäng ang stationära maskiner kontra portabla.
varför inte t.ex Domino? Den måste väl ha sparat massa tid för möbelbyggare som slipper karva tappar och tapphål?

nanowire nanowire skrev:
Som du skriver är Li-jonbatterier (marknadsintro 1991, Nobelpris 2019) och neodymmagneter (uppfunna 1984) två teknikspår som har haft helt avgörande betydelse för dagens enorma utbud av sladdlösa verktyg. Det går nog att nämna utan att du gräva ner dig i detaljer :)
Mmm, kan jag hitta vem som var först att koppla ett li-jonbatteri till ett elverktyg så kan det nog kvala in. Och sen beskriva utvecklingen till de hundratals modeller som finns idag.

Ola C Ola C skrev:
Har dålig koll på 100 år tillbaka men tycker största innovationen på elverktygsfronten i hyfsat modern tid (säg 30-40 år kanske) är Shaper Origin, den handhållna CNC-fräsen.
just ja, den finns med. Skulle du säga att den har fått stort genomslag? Den figurerar ju på Youtube en del men bolaget verkar ju ha en hygglig marknadsföringsbudget…

Du är begränsad till elverktyg för snickrandet?
Tänker annars att svetsen kan komma in.. men vete tusan hur gammal de är, kanske för gamla tom.. gassvetsning är väl sen tidigt 1900 iaf..
Skönt att slippa nitandet! Men ja, jag tror att snickeri får bli avgränsningen.

Beror ju lite på

[bild]
vad är ens det för mojäng?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Antingen så går man på mest innovativ / nytänkande eller på hur stor praktisk skillnad produkten gjorde.

Eldriven borrmaskin
Sladdlös borrskruvdragare
Bygglampa
Sticksågen?
Eldriven kap/gersåg eller cirkelsåg.
Eldriven tryckluftskompressor?
Tack. Jag är rätt fri i hur jag får välja, båda varianter kan kvala in, men bäst är ju förstås om den har båda. Därför tycker jag multimaskinen är ett bra exempel. Både väldigt innovativ och stort genomslag.
Tryckluftskompressor och lampan utvecklades dock för helt andra saker än snickeri.

Passningarna!

Läs på om den historiska biten där!
Utan de inga masstillverkade varor över huvud taget.

J johankr skrev:
Tack. Jag är rätt fri i hur jag får välja, båda varianter kan kvala in, men bäst är ju förstås om den har båda. Därför tycker jag multimaskinen är ett bra exempel. Både väldigt innovativ och stort genomslag.
Tryckluftskompressor och lampan utvecklades dock för helt andra saker än snickeri.
MultiMaster är ett bra exempel, men i min värd "FEINar" man även om man använder en multimaskin av annat fabrikat.

• Gilla
Stefflo
  • Laddar…
J johankr skrev:
vad är ens det för mojäng?
En cutawl, föregångare till sticksågen (eller en slags sticksåg, beror på hur man ser det).
J johankr skrev:
bra poäng ang stationära maskiner kontra portabla.
varför inte t.ex Domino? Den måste väl ha sparat massa tid för möbelbyggare som slipper karva tappar och tapphål?
Dominon är dyr, den är ju mest en fräs med fantastiskt anhåll+styrd rörelse.
Visst vid byggen som är One of a kind kanske. Men hur stor är skillnaden mot att köra med exv plugg? Eller använda jiggen som Ola postat om här på forumet för att fräsa tapphål.

Dominon spar ju inte tid i förhållande till en riktig stämborr eller om du kör med långhålsborr. Vid lite större produktioner, tror jag. Ngn rik(tig) snickare som äger båda maskinerna får väl svara på det :)[/QUOTE]

• Gilla
johankr
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Passningarna!

Läs på om den historiska biten där!
Utan de inga masstillverkade varor över huvud taget.
Vad menar du med passningarna?

• Gilla
Johan Matsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.