Hej jag ska nu måla om mitt garage som är målat i linoljefärg, det var i riktigt dåligt skick med färg som lossnat, så jag valde att skrapa så rent som möjligt. Sedan hade jag tänkt slipa så det blir en jämn och fina kanter där det är lite färg kvar. Hur tycker ni att jag ska gå vidare! Det har varit målat med
Engwall o Claesson . Så det är väl bäst att måla med samma fabrikat?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Fabrikat på färgen kan inte spela någon större roll. Utomhus behöver det ju inte vara perfekt jämnt om allt löst är borta. Antar att du redan målat när det fortfarande var torrt väder. Det är ju inte bra om det är för hög fukthallt i panelen.R Richard Andersson skrev:Hej jag ska nu måla om mitt garage som är målat i linoljefärg, det var i riktigt dåligt skick med färg som lossnat, så jag valde att skrapa så rent som möjligt. Sedan hade jag tänkt slipa så det blir en jämn och fina kanter där det är lite färg kvar. Hur tycker ni att jag ska gå vidare! Det har varit målat med
Målade klart vårt hus i fjol med linoljefärg från kulturhantverkarna. Du kommer förmodligen att behöva göra tre strykningar, två utspädda och en med enbart färg.
Tricket med linoljefärg är att måla sjukt tunt, nästan orealistiskt tunt, "gnussa" in färgen och låta det torka ordentligt innan du kör på nästa omgång.
Tricket med linoljefärg är att måla sjukt tunt, nästan orealistiskt tunt, "gnussa" in färgen och låta det torka ordentligt innan du kör på nästa omgång.
Klicka här för att svara