Hi all !
Jag behöver lite råd.
Jag ska tranportera fönster som är målade med linoljefärg. De är fortfarande lite klibbiga, ca 7 dgr sedan sista strykning.
Transporten tar 48h, fönstren kommer vara i en varm bil.
-
Om jag bara skulle bunta ihop dem så kommer de ha klibbat ihop och det blir både fult och risken är att färg lossnar.
-
Hur gör jag detta på bästa sätt.
Jag tänker att jag skulle kunna lägga ren byggplast, med lite rå-linolja på plasten, mellan fönstren. Den rå linoljan tänker jag gör satt det inte klibbar. Och den borde gå att torka av när jag e framme.
-
Hjälp mej med förslag 🙏

Bästa svaret

Hur många?
Jag tror gnuggande med rå linolja kan ställa till en del utseendemässigt.

Jag hade försökt ställa dom med avstånd mellan genom att skruva fast brädor i karmen på båda sidor. Ev skador i färgen syns inte när fönstren är stängda och kan lätt repareras.

• Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har läst att man kan pudra färgen med krita så klibbar linoljefärgen inte. Har ej testat själv.

C
En riktigt fet plast, typ ångspärr, är nog ingen dum idé.
Polyesterfilm är vad som används i konstnärliga sammanhang för att förhindra att lim, färg och sådant klibbar ihop.

Det är väl inte vara klibbrisk, ytan brukar ju vara fast och ha en förkärlek att glida på det ohärdade underlaget. Så jag skulle undvika alla plast-lösningar.

Eller så kanske det bara blir om man målar för tjockt iofs.. :)

Jag funderar på om inte pimpstensmjöl är vad som behövs på ytan, finns att köpa på linoljeprodukter.se

Det bästa är att ställa dom med lite mellanrum och fixera dom med några brädor och skruv som old rusty är inne på. Olja eller krita kommer att göra att det blir skiftningar i kulören.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det bästa är att ställa dom med lite mellanrum och fixera dom med några brädor och skruv som old rusty är inne på. Olja eller krita kommer att göra att det blir skiftningar i kulören.
Fönster levereras så här på pall från fabrik och de brukar klara mycket under transporterna.

• Gilla
Christofe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.