576 läst ·
8 svar
576 läst
8 svar
Bjälklagsfyllning - hur tänker ni?
Håller på att skotta ur ca. 20 cm bjälklagsfyllning i ett blivande badrum, vilket så klart väcker tanken på vad man skall ersätta det med sedan. Fyllningen består till synes av vedaska, putsrester, sand och diverse träspill omsorgsfullt toppat med några centimeter spån.
Förusättningarna är följande:
1) Det är ett mellanbjälklag ovanpå en uppvärmd källare, så utöver att rummet skall ha vattenburen golvvärme är inte den värmeisolerande förmågan en viktig faktor.
2) Inses att det nuvarande materialets höga densitet ger utmärkta akustiska egenskaper. Nu ligger ju inte direkt någon och sover i källaren, men vill inte förlora känslan av ett solitt och tyst golv.
3) Möss rör sig gärna i bjälklaget idag, rimligtvis i spånskiktet, vilket jag vill sätta stopp för.
4) Brandskyddet är väl inte direkt en issue i ett badrum på betongbjälklag, men passar gärna på att experimentera med brandsäkra alternativ för kommande projekt där det är träbjälklag isolerat med spån. Där också hygroskopiska egenskaper känns viktiga.
Några alternativ som rör sig i huvudet är Leca, kalkgrus, hampakalk, Perlite och mineralull.
Hur har ni gjort och resonerat?
Passar även på att fråga vad ni valt för lösning för golvet?
Tänker att huvudalternativen med vattenburen golvvärme är spårat golvspån eller betong. Tyvärr är rummets läge sådant att man får kånka hinkar för hand om man skall gjuta, och spånskiva är väl inte direkt något favoritmaterial. Missar jag något bra alternativ?
Förusättningarna är följande:
1) Det är ett mellanbjälklag ovanpå en uppvärmd källare, så utöver att rummet skall ha vattenburen golvvärme är inte den värmeisolerande förmågan en viktig faktor.
2) Inses att det nuvarande materialets höga densitet ger utmärkta akustiska egenskaper. Nu ligger ju inte direkt någon och sover i källaren, men vill inte förlora känslan av ett solitt och tyst golv.
3) Möss rör sig gärna i bjälklaget idag, rimligtvis i spånskiktet, vilket jag vill sätta stopp för.
4) Brandskyddet är väl inte direkt en issue i ett badrum på betongbjälklag, men passar gärna på att experimentera med brandsäkra alternativ för kommande projekt där det är träbjälklag isolerat med spån. Där också hygroskopiska egenskaper känns viktiga.
Några alternativ som rör sig i huvudet är Leca, kalkgrus, hampakalk, Perlite och mineralull.
Hur har ni gjort och resonerat?
Passar även på att fråga vad ni valt för lösning för golvet?
Tänker att huvudalternativen med vattenburen golvvärme är spårat golvspån eller betong. Tyvärr är rummets läge sådant att man får kånka hinkar för hand om man skall gjuta, och spånskiva är väl inte direkt något favoritmaterial. Missar jag något bra alternativ?
Har inte låst in mig på någon särskild lösning, så är öppen för förslag även där.J jhall skrev:
EPS-betong är väl också ett alternativ ja. Känns lite udda att gjuta in alltsammans, men kanske inte är en dum idé? Har aldrig jobbat med EPS-betong, men det jag hört är att den är j-vlig att blanda med dessa frigolitkulor som blåser runt överallt. Utgår från att man då slipper regla(?) Hur gör man med golvvärmen? Lägger den i en tunnare vanlig betongkaka ovanpå?
Sand också ett alternativ. Ser inget problem med tyngden då det som sagt är ett betongbjälklag. Däremot antar jag att man vill toppa det med något isolerande pga golvvärmen?Pjosk75 skrev:
Ja, mineralull anses väl vara föga "mussäkert".
Frågan är vilket av alla alternativ man väljer och varför? Hur har ni gjort?
Stor balja så är det inte så farligt, golvvärme i flytspackel ovanpå.C cpalm skrev:Har inte låst in mig på någon särskild lösning, så är öppen för förslag även där.
EPS-betong är väl också ett alternativ ja. Känns lite udda att gjuta in alltsammans, men kanske inte är en dum idé? Har aldrig jobbat med EPS-betong, men det jag hört är att den är j-vlig att blanda med dessa frigolitkulor som blåser runt överallt. Utgår från att man då slipper regla(?) Hur gör man med golvvärmen? Lägger den i en tunnare vanlig betongkaka ovanpå?
Såg lite omständigt ut jämfört med att bara hälla på Leca. Vad är fördelarna?J jhall skrev:
Är det verkligen nödvändigt att regla upp golvet om man skall flyta en tjockare armerad kaka ovanpå t.ex. EPS eller Leca? Ser inte riktigt vad reglarna fyller för funktion om man inte skall lägga t.ex. golvspån?
Återkommer till detta efter att ha försökt hitta lite mer detaljerade konstruktionslösningar.
Står nog mellan EPS och lös-Leca som det känns just nu.
Konkret undrar jag om det går att armera och flyta direkt på lös-Leca och hur man i så fall går till väga?
Står nog mellan EPS och lös-Leca som det känns just nu.
Konkret undrar jag om det går att armera och flyta direkt på lös-Leca och hur man i så fall går till väga?
Redigerat:
Klicka här för att svara