Är det någon som känner till fördelar och nackdelar med dessa olika typer av isolering?

Jag skall isolera en gammal stuga och vill gärna ha ett ekologiskt eller giftfritt alternativ.
Som jag förstår det innehåller hampaskivor inga tillsatser - men är dyrast - medan Ekovilla
är billigast och innehåller någon sorts flamskyddsmedel.

Erfarenheter någon?
 
Microkatten
Jag håller precis på att isolera med lin (isolina) i del av gammal byggnad, men hade lika bra kunnat använda hampa. Tycker dessa bäda alternativ känns likvärdiga i praktiken, ävenså gällande priset, vilket förstås kan variera en del beroende på tillverkare, variant, inköpsställe och mängd. Ekovilla (träfiber) vet jag inte så mycket om.

Här finns andra trådar om dessa typer av isolering på byggahus, kika gärna på dessa. Ev flamskyddsmedel brukar anges som miljövänligt, men är detta viktigt för sig så skall man nog kolla upp med tillverkarna exakt vilka tillsatser de använder, om några.

Fördelar är förstås det ekologiska och att du kan ha en diffusionsöppen konstruktion. Jämfört med mineralull är lin mycket skönare att hantera men det kan vara lite jobbigare att dela skivorna, som man kan göra med en speciell tandlös manuell såg, vinkelslip med otandat blad eller bandsåg. Linet kommer efter beställning direkt med långtradare från fabriken i Finland. Hampa från Tyskland kräver lite mer framförhållning, men där kan man utan kostnad speciallbeställa egen dimension om man beställer en viss mängd..

Nackdelen med lin & hampa är att de är dyrare än mineralull samt sämre från brandsäkerhetssynpunkt. Det skall dock mycket till innan jag skulle välja mineralull, inte ens i nybyggt hus. Skall du anlita hantverkare så se till att de vill och kan jobba med den isolering du väljer.
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Microkatten, varför skulle du inte välja mineralull ens i nybygge?
 
Microkatten
Jag undviker gärna plaster, lim o dyl, och föredrar diffusionsöppna konstruktioner. Då passar inte mineralull in riktigt. Eftersom det finns alternativ - lin, hampa, träfiber - som är bättre ur ett ekologiskt perspektiv så ser jag ingen anledning att använda mineralull.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.