98 100 läst ·
105 svar
98k läst
105 svar
Limma pappersremsa - vilket lim?
Väcker en gammal tråd
Tror du att detta lim fungerar att limma pappremsan med?
Tror du att detta lim fungerar att limma pappremsan med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth skrev:
Kan hålla med om att det ältas helt i onödan. Precis som Mathias skriver är det bättre att ta det säkra före det osäkra när man är privatperson utan yrkesvana. Det är ett (1) jobb i ett (1) hus som skall utföras och då är det rent snobberi att "göra som proffsen" när man inte kan handgreppen än. Det vill säga:
- fylla den smala springan mellan skivorna med skarvspackel
- vänta tills det torkat
- limma remsan med starkt vävlim som har hög torrhalt
- inte stryka lim på ovansidan remsan (nyhet för mig!)
- ta god tid på sig
Nu är ju som tur är inte konsensus det samma som fakta, men här har det faktiskt värkts fram en alternativ lösning från branschsidan. När jag frågade Flügger för 13 år sedan hur vi otränade amatörer skulle lyckas med pappremsan, som AMA numera kräver, var det enkla svaret att antingen träna ordentligt på ett par hundra meter med skarv eller limma remsan. Limning var då inget standardförfarande på något sätt, men med de materialkunskaper tillverkarna har resonerade de sig fram till att starkt vävlim är en bra metod att fästa med. Vävlim eftersom man tillför rejält med fukt på ovansidan remsan och detta troligvis löser upp "vanligt tapetklister" som är stärkelsebaserat.
Jag har personligen testat med vanligt tapetklister, väl uttorkat innan spackling och remsan lossade då från underlaget efter första spacklingen.
PVP variant går bra att använda, änvänd inte ett våtrumslim, Vävlim ska det vara. Värt att tillägga är att lim överlag inte kan stå särskilt länge dom tenderar att bli väldigt vattniga om dom stått öppnade.
??Martin321 skrev:
Har du gjort detta själv? Läs på lite. Nästa inlägg efter ditt t.ex. Själv använder jag just nu våtrumslim från byggmax, 35% torrhalt.
Frågade man i målaraffären för några år sedan så var svaret alltid våtrumslim. Idag står det "vävlim med torrhalt över 20%" i branschreglerna.
Jag gissar, men vet inte, att våtrumslimmet typiskt är ett vävlim med högtorrhalt?
Varför har du valt att använda PVP när det inte uppfyller normen?
Jag gissar, men vet inte, att våtrumslimmet typiskt är ett vävlim med högtorrhalt?
Varför har du valt att använda PVP när det inte uppfyller normen?
MathiasS skrev:
I just detta fallet får jag anta att det inte ska limmas om 3-4 hus med skarvar, och har man en burk hemma och ska limma ett par stycken så vågar jag stå fast vid att PVP variant går bra. har limmat i samband med vävsättning, därav valet, medveten om rekommendationer och använder PVP Extra som Go-to-lim när det ska limmas. Våtrumslim avrådes pga mjukgörare i limmet, kan ge "kantsprickor" dvs att det spricker på båda sidor om remsan,har själv råkat ut för just det.Ej att rekommendera.
Så detta limmet borde fungera?
https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr
ska limma ca 5 remsor så har inte lust att köpa ett lim för flera hundra?
https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr
ska limma ca 5 remsor så har inte lust att köpa ett lim för flera hundra?
Man kan ha en akademisk diskussion med hårklyverier i flera livstider, om man vill. De flesta av oss skulle dock bara släpat fram random burk lim och kladdat dit remsorna. Jag har limmat med både vanligt vävlim och våtrumslim - ingen skillnad hittills.F Erica Wyse skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har ofta fått bubblor under mina remsor som visar sig först i samband med, eller till och med först efter, spackling. Fel lim? Fel handhavande?
Der var ett tag sedan sist så jag minns inte exakt vilka lim men det lär ha varit någon form av våtrumslim.
Der var ett tag sedan sist så jag minns inte exakt vilka lim men det lär ha varit någon form av våtrumslim.
Hur lång tid tar det innan jag kan lägga på nästa spackel lager, ca?
Om jag förstått rätt så ska det vara ganska mycket lim, mer än när man tapetserar? Sen ska man dra bort allt överflödigt asap. så igen precis som man gör när man tapetserar, eller har jag missat något?
Om jag förstått rätt så ska det vara ganska mycket lim, mer än när man tapetserar? Sen ska man dra bort allt överflödigt asap. så igen precis som man gör när man tapetserar, eller har jag missat något?
Stefan N skrev: