98 100 läst ·
105 svar
98k läst
105 svar
Limma pappersremsa - vilket lim?
Varför skulle det behövas. Gipsen ska ju definitivt inte bli blöt.
Jag har alltid penslat limmet på väggen och inte på remsan och det har funkat bra.P Paulina123 skrev:Det är precis det jag har gjort, suck....
Jag har alltså spacklat den försänkta ytan, men då gissar jag att jag behöver slipa den försänkta ytan, limma pappersremsan (pensla limmet på väggen inte på själva remsan va?) och sedan spackla över pappersremsan för att därefter slipa och måla?
Bättre att dubbelkolla så jag inte gör fel igen
Problemet med att du spacklat försänkningen är ju möjligen att det inte finns någon plats för remsan nu, och spackel på den om du vill att det ska bli helt plant...... du måste spackla på remsan innan du målar.
Och använd absolut våtrumsklister.
Ja det blir problem om man tar fel och jag antar att problemet är remsan hinner bubbla sig innan spacklet torkat.
Istöllet för att hitta på egna lösningsr så kan man följa branschreglerna från YBG.
http://ybg.nu/download.php?file=1514364048m0mj5twodbc4zo6dyhi5xotnqo7mtai50udve0afz.pdf
6.3.2 avhandlar limmning av remsa och man föreskriver att ett vävlim med torrhalt över 20% ska användas. Då kan man inte ta vilket ”tapetklister” som helst, men det finns vissa sorter som funkar som inte är våtrumsklister.
Istöllet för att hitta på egna lösningsr så kan man följa branschreglerna från YBG.
http://ybg.nu/download.php?file=1514364048m0mj5twodbc4zo6dyhi5xotnqo7mtai50udve0afz.pdf
6.3.2 avhandlar limmning av remsa och man föreskriver att ett vävlim med torrhalt över 20% ska användas. Då kan man inte ta vilket ”tapetklister” som helst, men det finns vissa sorter som funkar som inte är våtrumsklister.
Man kan absolut göra på andra sätt än exakt enligt någon standard. Det funkar med vanligt tapetklister. Kör med det du har hemma.
Nu sa jag intevilketklister som helst. Jag kan komma på massir av klister som är direkt olämpliga. Men tapetklister funkar att klistra papper mot gips. Det är liksom det det är gjort för.
Ursäkta, det jag menade att skriva var ”tapetklister”. Jag uppdaterar mitt i läggom jag kan.D Daniel 109 skrev:
Tyvärr fortsätter du att missa poängen. Att limma pappersremsan med vilket tapetklister som helst går antsgligen jättebra. Det är när du sedan spacklar ovanpå detta som det kan bli problem pga fukten i spacklet som får limmet och remsan att släppa. Samma sak kan hända när du målar på vissa tapeter.